Gå til innhold

Haster!!!

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Poenget med hele vifteoplegget var og spare hk, men det gjør jeg ikke hvis den bruker 60A..... Da stopper nærmest dynamoen opp og bremser motoren voldsomt!

 

vel.. dem skal vel ikke gå annet enn når returvannet fra radiatoren overstiger normal temperatur.. noe som betyr at når du har full gass så har du såpass fart at luftstrømmen gjennom den "lille" radiatoren kjøler bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. dem skal vel ikke gå annet enn når returvannet fra radiatoren overstiger normal temperatur.. noe som betyr at når du har full gass så har du såpass fart at luftstrømmen gjennom den "lille" radiatoren kjøler bra nok.

 

Jepp, stemmer det. Vifta går bare etter noen minutter på tomgang, så at den bruker 60A gjør ikke no', den sviver aldri så lenge du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved å virkelig legge hjernen i bløt..

 

jeg har to forslag:

1. spør den som har utviklet det hele

2. les av PWM signalet fra en bil (hvordan?)

 

 

ELLER, kjøpe Haltech E11, som kan styre PWM styrte enheter som bensinpumpe, turbotrykk, eller, som her, vifte til S60. :rolleyes:

 

Men burde ikke være umulig å finne en IC som lager PWM utifra ett analogt signal fra tempgiver...Elfa har sikkert noe fint i katalogen sin, men ikke prøv hvis du ikke vet hvordan du programmerer sånt sjøl....

 

For å si det sånn: Du vil ikke ha problem med å kjøre vifta på kun relè. Alle el-vifter bruker uhorvelig mye strøm....

 

 

 

 

 

 

EDIT

 

Siden jeg allikevel kjedet meg, fant noen linker til deg:

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9618.htm

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2009435.htm

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2009433.htm

 

 

Og sist men ikke minst, kanskje mest brukbar:

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=304117.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER, kjøpe Haltech E11, som kan styre PWM styrte enheter som bensinpumpe, turbotrykk, eller, som her, vifte til S60. :rolleyes:

 

Men burde ikke være umulig å finne en IC som lager PWM utifra ett analogt signal fra tempgiver...Elfa har sikkert noe fint i katalogen sin, men ikke prøv hvis du ikke vet hvordan du programmerer sånt sjøl....

 

For å si det sånn: Du vil ikke ha problem med å kjøre vifta på kun relè. Alle el-vifter bruker uhorvelig mye strøm....

 

 

 

 

 

 

EDIT

 

Siden jeg allikevel kjedet meg, fant noen linker til deg:

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9618.htm

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2009435.htm

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2009433.htm

 

 

Og sist men ikke minst, kanskje mest brukbar:

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=304117.htm

 

Så bra ut dette!

Men en jeg kjenner er helt rå på elektronikk, skal spørre han om han kan lage PWM- signaler til meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår