Gå til innhold

Diagnoseverktøy?

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

er det mulig å få tak i diagnoseverktøyet som volvo bruker på bilene med Elektronisk innsprøytning? skal brukes på min 740 -89 B230F med 2.4 LH-Jetronic.

 

Eventuelt få laget det selv på en eller annen måte?

spurte om de kunne feilsøke bilen min på volvo... bare med å plugge maskinen inn, og lese av feilkode liksom.... neida, 1700 kroner..! :rolleyes: NO way ass! ;)

 

Problemet er at jeg finner ikke ut hvorfor bilen bruker så mye bensin, og går såpass dårlig.

1,4 på mila er ikke uvanlig.... med Injection!!+bilen soter..! Onkelen min har akkurat samme modell og motor, han får den ikke over 1 liter på mila..! :S

er noe riv ruskende galt.

 

Luftfilter, Lambda og plugger er forsøkt byttet. Og jeg prøvde med en "frisk" luftmengdemåler uten store hell der heller, så nå har jeg lyst til å ta en diagnose...og kanskje få noen svar! angry

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Les dette nøye, dette har hjulpet meg noen ganger.

 

Vennligst kom med en tilbakemelding når De har funnet ut av problemet.

 

V_H

 

W_B

 

Felkoder bränsle:

 

1-1-1 Inga fel

1-1-2 Fel i styrenheten

1-1-3 Insprutningsventil fel

1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren

1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas

1-3-1 Varvtalssignal saknas

1-3-2 Fel batterispänning

1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel

2-1-2 Fel på signal från lambdasonden

2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel

2-2-1 Lambdaregleringen fel

2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen

2-3-1 Lambdaregleringen fel

2-3-2 Lambdaregleringen fel

2-3-3 Tomgångsventilen fel

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas

3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion

 

Funktionskontroll av spjällkontakt och varvtalssignal:

 

Slå på tändningen, vrid gasreglaget till fullastläge och tryck in knappen 2 gånger. Dioden skall nu blinka snabbt. Släpp gasreglaget, varvid koden 3-3-3 skall erhållas om spjällkontaktens funktion i fullast är korrekt.

 

Vrid gasreglaget en bit. Slocknar lysdioden och och sedan visar 3-3-2 är spjällkontaktens funktion i tomgång korrekt.

 

Starta motorn. Om lysdioden slocknar och sedan visar 3-3-1 är varvtalssignalen från tändsystemet korrekt.

 

Funktionstest av insprutningsventilerna och tomgångsventilen:

 

Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på komponenten eller lyssna.

 

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

 

Felkoder tändning:

 

1-1-1 Inga fel

1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning

1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning

1-4-4 Lastsignal saknas

2-1-4 Fel i varvtalsgivare

2-2-4 Temperaturmätare felaktig

2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

 

Funktionstest:

 

Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har kommet over det dokumentet jeg også, men har ingen Instrumenter som kan vise disse kodene.... vet du noe om det? Er det bare å bruke en diode eller noe???

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Vennligst les engang til.

 

På selve diagnoseenheten finnes det en liten "tapp" til å sette i de respektive hullene som De vil lese av feilkodene på.

 

Prøv det og De vil få den lille røde Dioden til å blinke ut den feilkoden det er.

 

For enkelhetes skyld har jeg sakset det ut til Dem igjen : Og slikt fortsetter det :-)

 

 

 

Funktionstest:

 

Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.

 

 

 

 

Soo Go Ahead :)

 

V_H

 

W_B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahaa!!! Takk Wild Berries!!

 

Skal undersøke i morgen, se hva jeg finner ut... skal gi en tilbakemelding til alle her...hehe.. sikkert flere som kan få problemet i fremtiden ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes,yes.. da har jeg feilsøkt litt!

På Gass-spjeld og Rpm-signal-testen, fikk jeg ingen feil, så det skal være i orden. Men, jeg har et problem...

På "boksen" med diodene.. så har jeg valget mellom to hull. nr 2 og nr 6 til å putte ledningen i.

 

Under Gass&Tomgangstesten brukte jeg hull merket nr 2, og fikk korrekt resultat.

 

Men, på dyse-sjekken, hvilket hull skal jeg da bruke?

Hva er egentlig de to hullene for?

 

takker for alle svar! :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit, nå har jeg testet rubbel og bit.. hehe!

 

 

Satte pluggen i hull nr 2, og trykket 3 ganger på knappen. Nå startet dysene med å pulsere... men, lyden er svak fra 3 dyser!!, men kraftig fra den fremste mot radiatoren.

 

Hva kan være galt her?

 

Den neste "hendelsen" under blinkinga, med en ventil under innsugs-manifolden eller noe som skal tikke og gå med dioden, fungerte fint.

 

Mvh

Lars

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
Gjest Offeriers

gif movie gear Ñкачать crack

winrar ru crack

navicat crack Ñкачать

crack registrybooster 2012

macromedia dreamweaver crack Ñкачать беÑплатно

 

 

 

 

n crack

keygens fff crack

best reader crack

crack pdf to excel 2 4

dreamweaver cs3 crack Ñкачать беÑплатно

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår