Gå til innhold

spørsmål om dekk...?

Ranger emnet

Larsene

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte meg nye vinterdekk i vinter og dimmensjonen jeg kjøpte var 195/65/15. orginalt skal det være 205/55/15 står det i vognkortet på bilen..

altså så er de jeg kjøpte 4,7% større enn sommerdekka..

så til problemet, med de nye dekkene så tok det oppi på bak dekka over farts dempere og det dekket som var i yttersving av og til..

noen som vet hvordan dette har seg? slitte dempere/fjærer? uorginale innerskjermer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke mye greie på men jeg kan si noe.

En kamerat av meg fikk dette problemet, på sommer dekka sine. Han senka bilen og satte på 215/45-17 (Rimlig sikker på at det er dimen han har, kan spørre) dekk og felg. Skrapa intil i humper osv. Han fraråder å gjøre det samme. Får skadene dekket av dekkbutikken tror jeg.

Han har 195/65-15 på vinterdekk og det går som en dans det. Det var en dimensjon som bilen hans har hatt siden den var ny. Bilen hans har aldrig vært skadet.

Jeg VET at noen av V6erne fikk den dimen når de var nye. Hva som er rett/galt osv vet jeg ikke. Håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vinterdekkene på originale alu felger tar ikke i skjermene bak. Foran tok de i på sommerdekkene 215/45-17, innpress 38, felg 7.5-17 fordi kanten på skjermen var uvanlig mye lenger inn enn en vanlig original skjerm. I tillegg tok de i bak- mest fordi innpresset er 38 mot 45 originalt. Nå har jeg bestilt OZ racing Antares med 7x17 og innpress 45 mm. Den er sikker som banken!

Hjulbuene er lakket og i tillegg hadde jeg noe lakkrust som ble tatt seg av. Bilen var ifølge lakkereren den beste han hadde sett noensinne som 12 åring- så den holder nok i 10 år til. Kanskje den blir veteran..

V6 growl never go out of style...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DUMT og høre på meninger ang. dekk og forskjellige dimensjoner,er sikkert andre som føler det på samme måte som meg,når andre snakker om ting dere er "fagfolk" på...Dette er ting jeg jobber fagmessig med til daglig,og blir irritert over dette...

Original dimensjon på disse bilene er 205/55 R 15

Å bytte dette ut med 195/65 R 15 gir en rullediameter forskjell på hele 4,6%

Da kan dere tenke dere hva som skjer,jo speedometeret blir feil og vil vise mindre,er lovlig,man kan forandre rulleomkretsen med INNTIL 5% pluss eller minus,det gjelder selvsagt å holde seg så nærme som mulig.

Du som er i vegvesenet burde ta det litt ekstra til deg,for det er absolutt ikke noe pluss å ha breiere dekk på vinteren...koster med og tar mer plass!!! Det mest riktige alternativet som V.dekk ville vært 185/65 R 15 som jeg anbefalte deg,skjønner ikke hvorfor du ikke tok det!! Også en ting til,senking av disse bilene og med 17 toms dekk er heller ikke noe problem,min går på 215/45 R 17 Goodyear Ice Navi NH,fungerer overasskende godt som vinterdekk i forhold til forventningene...men står påmontert 7x 17 felger med innpress på 38 ikke noe problem i hele tatt verken på innsiden el utsiden...Har hatt OZ`ene påmonter med samme dimensjon oxo,og det er heller ikke noe problem,de er 8x17 med en ET på 40,han kompisen min kjører til og med med MOMO GT2 8x17 med ET på 35 heller ikke det noe problem!!!!

Når man senker bilen,uansett bare man har demperne av bak så må bilen ha hjulstillingskontroll igjen,er justering på demperne bak,gjør man dette og det ikke er andre feil eller mangler i hjul-kassene bak på disse bilene er det ikke noe problem overhodet... beklager med måtte blåse ut litt her nå...

185/65 R 15 på vinter og hvis man skal ha noe som er mer "kurant" og kanskje litt bedre å kjøre på av sommerdekk tilsvarende original str. burde man bruke 195/60 R 15.. det er det beste alternativ hvis ikke man vil ha så breie dekk...

Selvsagt så har jo fabrikken testet frem hvilke dekk som er best til bilen,er av den grunn det står 205/55 R 15 i vognkortet deres...

Er noe som heter Load index , dette er en verdi som sier hvor mye vær ab dekkene og hjulene dine for den sakens skyld skal "bære",ved siden av denne har vi også hastighet... Kan komme tilbake til dette....MVH JON

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte nye vinterdekk så gikk jeg inn til dekkbutikken å sa hva slags bil jeg hadde. Mazda 626 V6 og at det var 205/55-15 som standard sommer dekk.

Mannen i butikken bladde i en bok og sa at jeg skulle ha (må du ikke flippe Jon) 195/65-15. Da ble det det. Jeg spurte om han var sikker, med tanke på hva du hadde sakt til meg tidligere og han svarte JA. Da tenkte jeg ikke noe på det. Hadde snakket med Vidar, altså han som eier Mazda i Horten og Holmestrand og han har altid hatt det på sin. Det er en 1996 modell. (har ikke du også den dimmen, Lotus72?)

Jeg jobber i etaten ja, men med vegskilt. Aldrig hatt noe med trafikkstasjonene å gjøre.

Ikke meninge å gjøre noen irriterte på noen måte, men jeg har faktisk ikke greie på dekk. Et flertal av de jeg kjenner med V6 har den dimen jeg nå har og da tenkte jeg at det sikkert ikke spilte noen rolle. Ser vel ut til da, i ettertid at jeg ble lurt.

Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195/65-15 valgte jeg fordi:

1: Billigere dekk grunnet større volum i den størrelsen

2. Større hjul-lettere å ta seg frem i dyp snø++.

3. 4,6 % større hjul-mer nøyaktig speedometer( det viser nå ca. 2 km/t for mye i 80 og det synes jeg er bedre enn 6 km/t for mye som er originalt med 205/55/15.

4. Mere likt original størrelsen m.h.t bredde på felgen enn 185/65-15.

5. Litt mer gummi som beskytter felgen hvis noe skulle gå galt med fortauskanter++.

6. Innenfor 5% kravet.

7. Lettere å få utvalg innenfor denne dimensjonen enn eksempelvis 195/60-15.

8. Friksjonsdekk eller piggfrie om dere vil har godt av litt mer gummi-det er selvfølgelig motsatt med piggdekk-da er det smalere jo bedre.

Når det gjelder bakdekka og skraping i hjulbuene grunnet brede hjul kan dette ha noe med hva slags toe-in som hjulene har. Det er toe-in på denne bilen for å få den til å ikke trekke så mye fra høyre til venstre ved kjøring rett frem. Derfor tar den i bak på skjermene mot festet til bakfangeren. I tilllegg er utformingen av karrosseriet med på å påvirke dette ettersom det smaler litt innover mot bakenden av bilen. Jeg beklager hvis jeg virker påståelig, men jeg har gått noen runder rundt akkurat dette på denne bilen og anser meg som mer enn middels opplyst rundt akkurat dette fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du at ikke alltid de som står bak disken heller har peiling. Det er noe som heter "STRO" Boka og det er en bok hvor alle regler og avvik og hvor det meste står,den burde om alle ikke kunne så i allefall slå opp å bruke aktivt.(altså butikkene)

Min far har jobbet med det her i 27 år,er sensor for skolene og kort og godt Kan faget... Selv har jeg vært int. i dekk og hjul-utrustning hele livet og jobbet med dette i sikkert snart 10 år,og mer eller mindre fast hele tiden siste 5 år. angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du at ikke alltid de som står bak disken heller har peiling. Det er noe som heter "STRO" Boka og det er en bok hvor alle regler og avvik og hvor det meste står,den burde om alle ikke kunne så i allefall slå opp å bruke aktivt.(altså butikkene)

Min far har jobbet med det her i 27 år,er sensor for skolene og kort og godt Kan faget... Selv har jeg vært int. i dekk og hjul-utrustning hele livet og jobbet med dette i sikkert snart 10 år,og mer eller mindre fast hele tiden siste 5 år. angry

har aldri vært noe problem å levert 195-65-15 på mazda of mondeo v6...har levert det på fullt av biler og funker fint som fy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hva du snakker om... Jobber med yrket og har gjort det i mange år,ikke noe å diskutere en gang,195/60 er ikke noe bra dimensjon som v.dekk...

Ehem...

195/60-15 har jeg ikke heller Jon... Nå begynner du å bli litt små irriterende. Jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om, ettersom jeg ikke har noe problem med dekkdimensjonen jeg har idag. Hvis du mener at dette er på jordet må du gjerne mene det men det blir å bruke energi på noe som er bortkastet- jeg er fornøyd og det fungerer- hva er da vitsen?

Flisespikkeri kaller jeg dette. forøvrig kjører jeg 215/45-17 på sommerdekka. Det er 3.1% for mye. Bør jeg gå ned til 205/45-17 da. Ikke f... om jeg gjør det men det skulle ikke forundre meg om du mener det er feil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ringe meg da vøtt hvis du vil krangle om det,du tar uansett feil... Hakke peiling på hva du snakker om... Bare vrøvl det du skrev i de punktene,men er jo lovlig så bare kjør og vær glad du...

Hva angår sommerdekk så burde man egentlig bruke 215/40 ZR 17,men her er jeg enig med 215/45 av den grunn at det er like kurant og mye bedre å kjøre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ringe meg da vøtt hvis du vil krangle om det,du tar uansett feil... Hakke peiling på hva du snakker om... Bare vrøvl det du skrev i de punktene,men er jo lovlig så bare kjør og vær glad du...

Hva angår sommerdekk så burde man egentlig bruke 215/40 ZR 17,men her er jeg enig med 215/45 av den grunn at det er like kurant og mye bedre å kjøre på...

?

notin

Ja vel så du mener at alt det var vrøvl? Vel da skjønner jeg hvilket nivå du beveger deg inn på. Dette ble tydelig pinlig i mine øyne. Er det andre ting du vet særdeles bra? Ungarns utenrikspolitikk kanskje? For det er jo tydelig at jeg er helt på viddene her. Ihvertfall i følge deg... Du er kanskje sivil dekk ekspert, men du kan jo gjerne sjekke i listene deres hvor mange vinterdekk dere har i størrelsen 195/60-15 kontra 195/65-15 så vil du kanskje skjønne et av punktene mine ihvertfall. Tipper du vil legge merke til at det er flere i den største størrelsen. Og hvis det fungerer så er jo det bra for meg, jeg betalte 3000,- for fire Nokian Hakka Q og det var vesentlig billigere enn den dimensjonen du vil jeg skal bruke. Om dekkene er noe møkk på våt og tørr asfalt er i og for seg en helt annen historie. Det blir nye til høsten igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider