Gå til innhold

Kor tjukk må treplata vere til en basskasse

Ranger emnet

vmaxv12

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehehe, har nok ikke noe imot det, men når jeg har bestemt meg for å ikke ha noe treverk i bilen så kan jeg jo ikke ha MDF kasse:) aluminium er vel ikke det beste å bygge kasse av:) men det ble vellykket det også:)

Ja, det ble helt greit igrunnen! :D

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok......

--aa lime kassa med sika er nok det dummeste man kan gjoere ;) sikaen er ikke saa stiv og hard som trelimet og vil nok gjorere kassa litt mer fleksibel enn med trelim. fakta !!

--men derimot aa tette etterpaa me sika er greit for aa vere sikker paa at det er 100% tett, men som Dag sier skal det ikke vere nodvendig om skjotene er helt rette..

--det finst flere typer trelim, men oppskummende lim skal man unngaa aa bruke da det ikke er saa massivt/sterkt som vanlig lim.

--alle plater limt med trelim boer faa staa i press min 12T foer den belastes, enten i press ved sammenskruing eller ved tvinner.

--og husk det er ikke skruene som holder det sammen, det er limet saa sloes gjerne med lim, tork overskuddet etterpaa skrudd fast.

tips:

--ikke bruk sika eller silikon om du vil bevare subbene.. gassen fra sika naar/mens den toerker kan faktisk spise opp opphenget, spes om det er et skumoppheng.

--derimot kan sika/silikon brukes om det faar staa i minst 24T aa gasse fra seg.

--derfor bruker jeg limpistol over skjotene, for det avgir ikke gass og det torker relativt kjapt.

-----dessuten har Dag sikkert nok mer erfaring innen kasser og div enn de fleste til aa si hva han vil ;)

spon eller mdf : smaksak og tilgjengelighet avgjoer ;)

mvh, stig (som faktisk ikke prater tull)

brukte nå sika, ikke noe forskjell for meg siden jeg har en 43L kasse med 2 10".. og MANGE terasseskruer.. så den kassa er nok ikke så dum nei, dunker iallefall ørene av meg chicken

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du roser Anders for ideen om kasselørdager, men det var nå mitt forslag da! doh

Mvh

Dag Johansen

Sorry! Du fortjener helt klart ei kasse øl og ei bøtte med ros om du sykler igang "kasselørdag".

Gikk litt fort i svingene kan du si, men det er tanken som teller :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry! Du fortjener helt klart ei kasse øl og ei bøtte med ros om du sykler igang "kasselørdag".

Gikk litt fort i svingene kan du si, men det er tanken som teller :D

Ei kasse øl du!?? :)

Hmmm, nå blei det enda mer fristende.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg 28 mai kl 16:58, sol og 25 grader i skyggen; en palle med pils på plena og 20 stk som står og svaier lett rundt en mann som arbeider så støvet fyker :D

Aluminium er ikke dumt det, det finnes f.eks et slags "skum" som brukes som absorbsjonsmateriale i støtfangere. Veldig lett, flyter i vann, samtidig som det er sterkt og tett. Overflata er full av porer på ca 1 - 3 cm3, noe som akustisk sett skulle være ideelt.

Muligens en idè for kassemateriale kombinert med glassfiber...?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider