Gå til innhold

Kor tjukk må treplata vere til en basskasse

Ranger emnet

vmaxv12

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kor tjukk må treplata vere til en basskasse. Hvilken treplater er best å bruke.

Og hva er den beste måten å tette den på.

er det ikke 19mm MDF plate som ofte er brukt?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke 19mm MDF plate som ofte er brukt?

Er nok enig der.

Bør vel ikke være mindre en 15mm uansett fabrikat,da dette bare vill vibrere å skape ulyd etter min erfaring.

Men 19, 20, 23 millimeter spon eller MDF er å anbefale.

Helst MDF da det er helt lyd dødt...

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 19mm :)

- MDF :)

- Sikafleks :rolleyes:

Husk å FORBORRE før du fester med treskruer. :) :)

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit på spørsmålene dine, men jeg kan gi deg (og andre) noen pekepinn.

For det første så kommer det ann på størrelse og form på basskassa.

Personlig foretrekker jeg MDF og kryssfiner.

Spon går også greit.

Så har jeg et lite hjertesukk til de som bygger kasser.

JA, kassa skal være død, dvs. den skal ha minimalt med egenresonans.

Det hjelper svært lite med asfaltplater og dempelim da dette kun demper resonanser mye høyere opp i frekvens.

Ergo, når det gjelder subkasser er STIVE kasser resonansdøde kasser.

( og ofte motsatt når det gjelder mellomtonekasser, der stive kasser resonerer lettere)

Og til slutt; en basskasse skal ikke tettes, er den ikke tett når du limer den sammen har du gjort for dårlig jobb.

En dårlig hjemmesnekret kasse i 30mm MDF er betydlig dårligere enn en profft bygget i 16mm MDF.

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Mvh

Dag Johansen (som har bygget nærmere 300 basskasser)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst MDF da det er helt lyd dødt...

Bare en liten rettelse til alle som tror MDF er helt lyddød, det er den absolutt ikke. MDF har en egenresonanse på ca 400Hz, mens Spon har egenresonanse på ca 14Hz. Forklart litt enklere så avgir en MDF plate en tone på ca 400Hz når den svinger, mens sponplaten vil avgi en tone på ca 14Hz. 400Hz er langt høyere enn normal delefrekvens for ett basselement og vil oppleves som ulyd i kassa. 14Hz derimot er under det hørbare for mennesket og vil i værstefall oppleves som fysiske svingninger som kjennes på kroppen eller i bilen. Med andre ord, det er ekstremt viktig å stive av en MDF kasse innvendig for å slippe å få "plonk-plonk" lyder, noe som er nesten umulig å få til i en kasse bygget i spon. For en hobbybygger så er det mye lettere å få fin lyd i en kasse bygget i spon enn i en av MDF.

Bakdelen er selvfølgelig at spon trekker fortere til seg fuktighet enn MDF. Men ikke glem at MDF ofte forblir fuktig når den først har blitt det en gang, det skal mer til før MDF tørker opp igjen, så det er ingen ulempe å smøre kassen utvenig med polyester/resin, lakk el.l. Ikke bare trekke teppe eller vinyl rett på kassen.

Bare mitt synspunkt :)

Mvh

Pål B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for alle opplysninger. Men blir det best lyd viss kassen er delt eller heile inni.

Jeg lagde to like kamre. :) :rolleyes: Det er fordi jeg skal kjøre lukket kasse. :) :rolleyes:

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten rettelse til alle som tror MDF er helt lyddød, det er den absolutt ikke. MDF har en egenresonanse på ca 400Hz, mens Spon har egenresonanse på ca 14Hz. Forklart litt enklere så avgir en MDF plate en tone på ca 400Hz når den svinger, mens sponplaten vil avgi en tone på ca 14Hz. 400Hz er langt høyere enn normal delefrekvens for ett basselement og vil oppleves som ulyd i kassa. 14Hz derimot er under det hørbare for mennesket og vil i værstefall oppleves som fysiske svingninger som kjennes på kroppen eller i bilen. Med andre ord, det er ekstremt viktig å stive av en MDF kasse innvendig for å slippe å få "plonk-plonk" lyder, noe som er nesten umulig å få til i en kasse bygget i spon. For en hobbybygger så er det mye lettere å få fin lyd i en kasse bygget i spon enn i en av MDF.

Bakdelen er selvfølgelig at spon trekker fortere til seg fuktighet enn MDF. Men ikke glem at MDF ofte forblir fuktig når den først har blitt det en gang, det skal mer til før MDF tørker opp igjen, så det er ingen ulempe å smøre kassen utvenig med polyester/resin, lakk el.l. Ikke bare trekke teppe eller vinyl rett på kassen.

Mvh

Pål B

Jeg har hørt akkurat det samme, helt til noen spurte meg hvor mye energi jeg trodde det var i ei basskasse ved 400hz kontra 14hz ;)

Så hadde diskusjonen dreid seg om mellomtonekasser hadde du hatt mer riktig. Men til basskasser har Dag rett, stivest er generelt best når man snakker om bass. Dytt alt av kasseresonanser ut av det aktuelle elementets arbeidsområdet (helst 2-3 oktaver, gjerne mer), eller eliminer dem helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. du mener altså at det er tilstrekkelig med informasjon ved 400hz i en korrekt filtrert kasse til å i det hele tatt igangsette svingninger? ;)

Hvor mye informasjon har man ved 14hz da, bare sånn til sammenlikning....?

Skjønner ikke helt hva du mener med informasjon men... Jeg har tatt i utganspunkt at ikke alle som bygger sine kasser selv får de 100% riktige med hensyn til filtrering osv. F.eks, satt litt på spissen, en kasse bygget i MDF eller spon til 1stk 15" element, uten en eneste avstivning innvendig, ingen skal få meg til å tro at denne kassen er så stiv at den er fri for egenresonanse.

Hele poenget med innlegget var att kassens stivhet er like viktig som platens tykkelse. Mulig du ikke er ening...

Fint, nå endret du innlegget ditt mens jeg satt å svarte på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Pål B

Tallene du oppererer med på egenresonans kjenner jeg ikke til og stiller meg også tvilende til at det stemmer.

Det kommer jo ann på platestørrelsen!?

Og når det gjelder hvor lett de forskjellige matrialene trekker til seg fuktighet, kan jeg ikke uten videre gi deg rett.

I et forsøk jeg gjorde for noen år siden viste det seg at MDF svellet betydlig mer enn spon.

Sånn sett står vi igjen med vannfast kryssfiner, tåler vann, er stivt og en drøm å skru i! :)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest her har jeg mest lyst til å lage en firkantet betongkloss og borre ut et hulrom til elementet slik at veggene blir ca 15cm betong.

Men tenkte også at jeg ikke årker å finne frem betong blanderen, så jeg bestillte heller en maxbox hos restyle

Hehe, håper ikke vi har tatt arbeidslysten fra noen:)

Det viktigter er uansett om du bruker 16 eller 22mm, spon eller MDF, stiv av kassen skikkelig innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider