Gå til innhold

4-trinns i 16v??

Ranger emnet


Myrvang

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har vært så uheldig at jeg har ødelagt girkassen i min golf 16v 86 mod.. :(

Vurderer å putte inn en 4-trinns kasse... Noen synspunkt/tips på dette?

Og hvis det er noen som har girkasse å selge må de si fra!

Lurer også på om det er noen plasser de selger G60 skjermbreddere og slikt? (Ikke hele settet.. Har knekt en bredder i vinter:(

 

Mvh Kalle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha 4trinns-kasse (sikkert for å spare penger) så må du nedgradere til 200mm clutch (8V GTI) eller 190mm (1,6 og 1,8), ettersom inngående aksel på 16V har større diameter og har forskjellige antall splines.

Tror jeg heller ville fortsatt leitinga etter en 2Y-kasse, eventuelt funnet en 4S/4T-kasse, dersom du synes 2Y'en er for kortbeint (har 0,91-utveksling i 5. 4T/4S har 0,75 i 5.)

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på å bruke 4-trinns pga utvekslinga..

Kjenner en som gjorde det med en 16v og dn gikk veldig bra... Men han mista reversen... Skjønner ikke hva du mener med di kodene dine.. Hehe.. Mener du at jeg må fortsette å lete etter en 16v girkasse?

 

Den originale 16V-kassa (kode 2Y) er den korteste 5 trinnskassa du fikk, om man ser bort fra 1,6 GTI-kassa (kode FD. Denne hadde 0,93-utveksling på 5., altså enda lavere).

 

På 16V har jeg aldri prøvd annet enn 2Y. På 8V GTI-forgassermotoren jeg har i den andre Einseren min har jeg derimot prøvd både 4 trinns (originalkasse fra 1,5L) og originalkasse til 1,8 8V GTI. Husker at utvekslinga i 5. på GTI-kassa er den samme som 4. på 1,5L-kassa (0,91, som du allerede har). Med 1,5-kassa hadde jeg altså et større turtallsregister på 1-3 enn på GTI-kassa. Resultatet var at bilen føltes dauere, ettersom du "tømmer" hvert gir fortere på GTI-kassa (pga. kortere turtallsregister på hvert gir). I det høyeste giret endte man opp med turtellernåla i tankmåleren på Autobahn uansett.....:D

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger ikke bredder på vår volkswagenforhandler..

Men takk for svaret! Får høre meg litt rundt:D

 

Hmmm, kjipt.. de kan jo sikkert skaffe da... GRISEBILLIG :P

 

Jeg prata bare med delelageret, og de kunne... om det ikke hadde evt. skaffe.

De solgte for 500,- pr stk av breddere, og faktisk G60 skjørter for 500,- pr. stk. også... så det var jo ganske billig til å være originalt, nytt fra forhandler...

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg bør gå for en lik kasse som jeg har nå? Eller 8v kasse?

Hva med g60 eller corradokasse?

 

Problemet med ei 8V-kasse er at clutchen din ikke vil passe (med mindre du bytter den og), ettersom diameteren på inngående aksel på 16V-kassa er større OG det er ulikt antall splines på akselen. Dette skrev jeg i det første svaret.

 

G60-kasse (uavhengig om den kommer fra Corrado eller Golf) har både vaierskift (ikke overføringer/stag som den du har nå) OG hydraulisk clutch (denne kan du jukse til vha Passat-deler, men likevel en del jobb).

 

Derfor er konklusjonen: Den originale 16V-kassa (kode 2Y) er etter min mening den best egnede for 16V. Spesielt ettersom 16V-motoren trenger turtall for å gå godt. Da trenger du ei kortstega kasse.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa.. Skal prøve å få tak i en vanli kasse da...

Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete for å få noe rimelig som er i bra stand...

 

Tja, du kan jo f.eks. starte med å kontakte han her:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=19968

 

Ellers er det å holde øyne og ører oppe på den lokale høggern. Nå nærmer det seg forfall for årsavgifta og de kommer altfor bra biler i hopetall inn til høggerne. Sikra meg en 16V delemotor med travers, kasse og alt (nei, jeg selger ikke kassa;)) for 1500kr:D. Da jeg tok av svinghjulet i forrgårs fant jeg ut hvorfor bilen var skrota: Ojameien, chlutchen var gåen wtf?

Så det er fullt mulig å gjøre et kupp. Om du ikke hadde holdt til så langt nord, ville jeg anbefalt Røsnes Bilopphugging utenfor Halden.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår