Gå til innhold

239mm va 256mm bremser

Ranger emnet


RS2-GTi

Anbefalte innlegg

Er det forskjell på calipperene på disse, eller er de

simpelthen flyttet lengre ut med de nye calipper carrierene ?

 

De har samme delenummer på http://www.eurocarparts.com

 

Visst det kreves nye calippere, kan 256mm bremsecalippere

fra Golf 3 brukes da ?

 

Håper noen kan gi et kjappt svar på dette.

Finner ut av det i morgen om jeg stikker innom Møller, men

er nyskjerrig på dette da jeg vurdere å selge 280mm calipperene

jeg har for å få 256 i stede.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noe delenummer eller likheter/ulikheter mellom 280mm/256mm. MEN jeg er sikker på at det ikke er samme kalippere på 239mm og 256mm (uavhengig av om det er Golf 1 eller 2) . 239 kalipperne er merket med "VWII).

 

256 kalipperne er samme på Scirocco 16V og Golf GTI 16V, men Rocco har en annen sadel enn Golfen, og bare den til Rocco er brukbar for deg.

 

Siden jeg regner med du har Einser trenger du (forutenom kalippere og Rocco 2-sadler) hjullagerhus fra Rocco 2 16V, eller Cabrio <88 for å oppgradere til 256mm foran. Glem heller ikke hovedbremsesylinderen til Rocco 16V.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noe delenummer eller likheter/ulikheter mellom 280mm/256mm. MEN jeg er sikker på at det ikke er samme kalippere på 239mm og 256mm (uavhengig av om det er Golf 1 eller 2) . 239 kalipperne er merket med "VWII).

 

256 kalipperne er samme på Scirocco 16V og Golf GTI 16V, men Rocco har en annen sadel enn Golfen, og bare den til Rocco er brukbar for deg.

 

Siden jeg regner med du har Einser trenger du (forutenom kalippere og Rocco 2-sadler) hjullagerhus fra Rocco 2 16V, eller Cabrio <88 for å oppgradere til 256mm foran. Glem heller ikke hovedbremsesylinderen til Rocco 16V.

 

Kaliper fra 280mm passer på 256 men ikke 239. Kjent triks å benytte seg av 256mm kaliper fra passat og montere 280mm skiver. Behold 280 kaliperne og sett på nye skiver. Men hvorfor 256 når du kan bruke 280? Pga prisen på skiver?

Du finner hauger av topics angående dette temaet. Bare søk på bremser + 280, mener også det var en tråd som het Bremser 16v som innehold en del gode opplysninger.

 

Edit: Mulig søkefunksjonen fortsatt er litt ustabil. Søker visstnok bare i inlegg som er skrevet etter skiftet til nytt design her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noe delenummer eller likheter/ulikheter mellom 280mm/256mm. MEN jeg er sikker på at det ikke er samme kalippere på 239mm og 256mm (uavhengig av om det er Golf 1 eller 2) . 239 kalipperne er merket med "VWII).

 

256 kalipperne er samme på Scirocco 16V og Golf GTI 16V, men Rocco har en annen sadel enn Golfen, og bare den til Rocco er brukbar for deg.

 

Siden jeg regner med du har Einser trenger du (forutenom kalippere og Rocco 2-sadler) hjullagerhus fra Rocco 2 16V, eller Cabrio <88 for å oppgradere til 256mm foran. Glem heller ikke hovedbremsesylinderen til Rocco 16V.

 

Trodde det var nok med Calipper carriers fra Audi 80 5 Cyl gamletype og

calipperne. Hvorfor trenger man hele spindelen på Rocco 16v ?

Er du 100% sikker på dette ?

 

Dette skal på einzergolf ja :)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaliper fra 280mm passer på 256 men ikke 239. Kjent triks å benytte seg av 256mm kaliper fra passat og montere 280mm skiver. Behold 280 kaliperne og sett på nye skiver. Men hvorfor 256 når du kan bruke 280? Pga prisen på skiver?

Du finner hauger av topics angående dette temaet. Bare søk på bremser + 280, mener også det var en tråd som het Bremser 16v som innehold en del gode opplysninger.

 

Edit: Mulig søkefunksjonen fortsatt er litt ustabil. Søker visstnok bare i inlegg som er skrevet etter skiftet til nytt design her på forumet.

 

Ahhhh .. derfor søket gir faen så lite treff for tiden :P

De må få fikset det ass ...

 

Menneh ... Passatcalippere 256mm og 280 skiver ... ?

På energolf ?

 

Forklar litt mere .. jeg har lest MYE om golf .. har bygd i flere år men

aldri hørt om dette .. uansett om det er energolf eller toergolf ...

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt argument det der :P Men hvem er det som bruker VAG kjæledyret sitt på salt og sørpe da? :D Og det er vel mulig å få på 15" med riktig impress og form med 280mm bremser? Er vel ved 305 brembo sett 16" grensa setter inn?

 

Har funnet noen FETE VW felger jeg skal ha på :)

Blir old school lowrider ;)

 

Å de er 14" ... alt skal være godkjent å da funker ikke 280mm heller ...

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noen FETE VW felger jeg skal ha på :)

Blir old school lowrider ;)

 

Å de er 14" ... alt skal være godkjent å da funker ikke 280mm heller ...

 

Ikke noe problem å få godkjent bilen med 280mm, men vil uansett ikke fungere med 14".

 

Ja, nå gjaldt det jeg sa om bremser så gjelder dette også Golf 1 såvell som golf 2. Samme delenummer på caliperne på 83 golf 1 som du har i 239mm som på golf 2 f.eks 1986 modell i 239mm. Så da passer det som passer på golf 2 på einseren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

256 skiver er bolt on på golf 1, om en bruker calipperholderen fra scirocco 16v, passat 5e, passat syncro, god gammel auda 80/90 med 5er med el uten quattro, med tilhørende calipper. har selv gjort dette på en golf 1, og skal snart benytte samme deler på en Polo 2.

det gode er at 13" tredelte felger går stort sett over..

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Turbopolo sier er slik som jeg husker det ja.

Er nettopp begynt å skru på golfen etter stillstand i 2 år ...

 

Men visste ikke det var mulighet med 13", men dette er

ikke tema for meg uansett .....

 

Ikke noe problem å få godkjent bilen med 280mm

 

Nåh .. kødder du ? Glad vi ikke har den biltilsynsmannen i Bodø.

Handler tross alt om sikkerhet da ... får du bumpersteer kan

det gå veldig galt... syns det er greit de slår ned på ting som har

direkte med slik sikkerhet å gjøre.

 

Men nå har vi en teknisk sjef som kan ALT om VW og Audi, så

de andre godkjenner kanskje bare på manglende kunnskap.

Visst jeg kommer med G60 bremser på min Golf er det første han

kommer til å si er at det godkjenner han ikke pga risk for

bumpersteer ...og det er før han slår opp i bøkern ...

 

Men nå er 14" in da house ... så samma for meg ;)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var nok med Calipper carriers fra Audi 80 5 Cyl gamletype og

calipperne. Hvorfor trenger man hele spindelen på Rocco 16v ?

Er du 100% sikker på dette ?

 

Dette skal på einzergolf ja :)

 

Da snakker vi andre vilkår, ja. Jeg veit at det er to måter å oppnå 256mm bremser på Einser:

 

Den ene er den jeg beskrev. Du trenger ikke spindel/nav. Det holder med hjullagerhuset. Dette har nemlig annet boltmønster enn det originale.

 

 

Den andre er den du har hørt om. Det er klart billigst og enklest.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bumpersteer?

 

Kan prøve den enkle forklaringen...

 

La oss si at styrestaget går rett ut til spindelen;

 

Styresnekke ------------------ Spindel/hjul

 

Avstanden mellom styresnekka og hjulet vil alltid være det samme.

Når den endrer seg svinger bilen.

 

Når du setter på G60 spindel er innfestningen til styrestaget

lengre ned. Altså du får dette:

Styresnekke --------\

\-------- Spindel/hjul

 

Når du kjører i en hump eller bremser - eller kjører hardt i en sving

vil spindelen/hjulet fjære og du får dette:

 

Styresnekke -------------------- Spindel/hjul

 

Staget er nå blitt lengre pga du må justere staget slik siden

styrekulen er lengre ned. Jo mere vinkel jo lengre.

(som at tven er større diagonalt enn oppe).

 

Her er da casen

Styresnekke ------------------ Spindel/hjul (orginalt- bilen er bygd for det)

Styresnekke -------------------- Spindel/hjul (G60 spindel ved fjæring)

 

Som du ser blir hjulet presset ut i bakkant - dvs at begge hjulene svinger

mot hverandre som betyr mye tidligere låsing. Dette er ikke ideelt til

banekjøring da innbremsing ofte er kombiner med sving, og kommer det

da en hump før svingen får du i allefall bumpersteer - noe som kan føre

til at du låser hjulene i innbremsingen og går rett ut. Da er ikke 280mm

så nøye lengre. 280 mener jeg er litt show off på en bil på 900 kg.

F.eks. Audi S4 har 276mm orginalt på en bil som er opp til 1800 kg

orginalt (merk: det dobbelte). Og bremsene på min S4 var helt sinnsyke.

Var ikke merkbar forskjell på bremsene på den og RS2en (ved vanlige

landsveiskjøring og nødbremsinger). Men man merker det kanskje på bane

på så tunge biler. Så ville jeg heller gått for 256mm bremser som er ør

litt mindre - men som du kun bruker orginaldeler på. Det er nok i massevis

mener nå jeg (uten å ha prøvd).

 

Som en fornote: du får samme virkningen ved ekstrem senking.

Som på feks bobla, men der løser de det ved å sette inn styreleddet

i spindelen fra undersiden i stede for fra oversiden. Siden G60en er

lavere kan ikke dette gjøres. MEN - jeg har utviklet en teori:

for det første - har aldri plagdes med bumpersteer på de bilene jeg har

hatt - noen har vært relativt mye senket.

For det andre - en senket bil er såpass stiv at du får nesten ikke fjæring.

Men vinklene ved G60 spindel skal visst bli fucka på camber etc også slik

at den spiser dekk som en helt.

Men ... er ikke sikker på det - skulle gjerne hatt den banebilen til han

karen på Bilforumet på forstillingskontroll - kan hende det går å justere.

Sist men ikke minst - senker du ekstremt med G60 spindel skulle man tro

at dette opphevet hverandre siden den er for lav i utgangspunktet ??

 

Synspunkter mottas med takk :)

 

Som en siste sak; 280mm krever 15" felger. Det optimale på Golf 1 er

14" felger for banekjøring. Faktisk 185-65-14. Eller muligens det var

60 profil. Dette er i allefall det VW selv sa i sin tid. 15" felger er mere

ufjæret vekt - noe som fører til dårlige veigrep :(

 

Skulle vært som Alfa Romeo 75. Der sitter bremsene og bremsecalipperene

bak ved diffen. Dermed blir det ikke ufjæra vekt = bedre veigrep.

Og den til kompisen min - Alfa Romeo 75 3.0 V6 Quattrovalve eller hva den

het igjen .. 204 hk ... den satt som FAEN. (kanskje det var Quattrofoglia)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale på Golf 1 er

14" felger for banekjøring. Faktisk 185-65-14. Eller muligens det var

60 profil. Dette er i allefall det VW selv sa i sin tid. 15" felger er mere

ufjæret vekt - noe som fører til dårlige veigrep :(

 

Bilsport hadde jo en kadet gsi med 225\45-17 og prøvde mange andre dimensjoner, både 14, 15 og 16 toms, de kom fram til at 225\45-17 fungerte best på banen. Har jo også noe å si hva slags felg det er, en billige 14 toms kan veie like mye som en bra 16toms felg.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår