El benny das Turbos Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 Heisann. Er det noen av dere som veit hvordan turbo som ble levert på b 21 et ? han jeg kjøpte bilen sa at det var t3, men den er jo så jævlig liten.... Håper på ett positivt svar ( t3 :) ) Siter *Escort mk2* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El benny das Turbos Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 inegen som vet det her ? Siter *Escort mk2* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Det sitter en garrett gar tb0313 altså t03 etter det jeg husker... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El benny das Turbos Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Tusen takk skal du ha.. er det mye heftigere med f.eks t3 da ? må motoren få mer bensin også da eller ? Takker for svar!! Siter *Escort mk2* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 hovedpoenget med turbo er jo å presse inn mer luft slik at det er plass til mer bensin også. så svaret er ja. mer trykk = mer bensin med mindre motoren ikke skal vare så lenge (fra timer til uker) :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El benny das Turbos Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Bytte dyser da eller ? eller er det noen andre måter å tilpasse bensin tilførselen til en f.eks t3 ? Siter *Escort mk2* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 veit ikke hvordan man gjør det på B21ET, men på alle med el. sprut har man en fin ting som heter chip :D men, du må på et vis dytte i den mer bensin, men når du øker trykket øker også bensintrykket (og mengden) til en viss grad, men et orginalt mek.sprut greier ikke å henge med så lenge.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El benny das Turbos Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Er ikke noe hjerne på b21 et.. er mekanisk insprut.. men kan jo knskje bytte bensin trykksregulatoren o dysene eller noe da ? ingen her på forumet som har fått noe mer "pulver" på en b21 et maskin ?? Siter *Escort mk2* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 orginalt vil den mekkaniske spruten holde til ca. 190 -> 210 hk etter hva jeg har hørt... Men du kan sette på 2 ekstra dyser som du borrer inn i innsuget på denne, fordi det er sprut fra en 6 sylindret motor dær de har blendet av 2 hul.. Da skal den i teorien holde til ca 250 hk... Det med bensinmengden justerer seg automatisk.. Bensintrykksregulatoren på blokka justerer på mere bensin etter trykket.. Luftmengdemålerern vil også registrere et behov for mere bensin da det suges mere luft igjennom "spjeldet".. Det er ikke noe poeng i å bytte bensintrykkstregulatoren... Man kan jo Jukse til noen dråper til ved å sette opp trykket på bensinfordeleren... Kan forklare hvis det er intresangt... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El benny das Turbos Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 okey. interisant!!! men hvor mange hester vil det bli ved 2 ekstra dyser, og t3 med ca 0,8 bar ? topp er orginal.. Siter *Escort mk2* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 -Du får ikke noe særlig mere vil jeg tro. 0,5-0,8bar er jo ikke store økningen... Må øke bensintrykket vil jeg tro, for så å øke turbotrykket mer. Men da går toppakninga di hvis du ikke har byttet. Stemplene er ikke smidde originalt på b21et'en værtfall, så dem bør nok byttes. Og topp og kam bør jo også gjøres noe med... 405-toppen er nok grei... Etter det jeg har hørt så hjelper ikke 0,8bar noe særlig. Volvoturbo240 har noen gode råd, kan du fortelle litt mer. bilder av der de hullene til "ekstra-dysene" er blendet av ,-hvordan bore opp disse o.l... + hva slags dyser man skal bruke / oppskrift på detta hadde vært fint. Det jeg har hørt om den k-jetronic'en er værtfall at det ikke er noe særlig å satse på skal man trekke ut mye hester. Men så har jeg også hørt av andre folk at man kan gjøre en del med den for å få den til å gi mer bensin. Noe som heter "gnistet k-jet". eller noe?? Hva var det forresten på gruppe A-bilene? Hadde ikke dem 2,1liter turbo med mekanisk innsprut?? hmm... etter det jeg har hørt, så er det LH-jetronic som er noe å satse på, men den er jo på andre motorer uansett da, så da vil det nok heller lønne seg å kjøpe tilleggsprut / datasprut? Ulempen ved å filke med k-jet'en er jo at en får ujevn bensintilførsel / at det kan begynne å fuske o.l etter en tids bruk... så det blir nok ikke helt optimalt å dille å dalle med den k-jetronic'en... Eller hva tror dere andre? Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 P.S: Ikke gi på mer enn 1,1bar med den originale garrett turboen, da går pakningene på den, og et annet tips, skal man drive å justere og slikt, så bør man skaffe seg et lamdasond-kit!! Og en ting til, etter min erfaring da, så er det ikke stor forskjell på en standard t3 og t03-turboene. Fordi det finnes mange forskjellige varianter av disse, turbonetics, garrett ++ har sine varianter og flere, i tillegg er det forskjellige "trim"-varianter for de forskjellige t3-turboene for å få dem til å tåle/yte mer... Så t3 er mer en samlebetegnelse på t3-familien med turboer etter slik jeg har forstått det.. Du bør egentlig sjekke selv hva slags turbo du har, da det er mange forskjellige trim-varianter av t3-familien... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 skal se om jeg får fiksa noen bilder.... Har ikke dysene montert enda jeg men hullene er borret opp og blendet med en maskinskrue... Hvis du skal ha f.eks 200 -> 220 hk uten å bruke så mye penger kan man trikkse til spruten.. Men hvis man vil gjøre det sikkerlig å ha potensiale for mere hk kan man montere et innsprut fra MB 500e eller Posche... Når man bruker disse og blender av 4 av hulene kan man bruke den til en god del hk men man bør vel montere alle dysene får å få maks utav den vil jeg tro... Har hørt at sprut fra en 500e er nokk til rundt 350 hk... ;) Det beste er jo selfølgelig å skaffe el. sprut men det er jo som kjent ganske dyrt.. De løsningene jeg snakker om ovenfor er kunn for "buskjet" trim.. Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Her står det litt om Gr.A bilene: Race prepared specs: Motor: B21ET (8v 4cyl 2141cc ) Bore and stroke: 92,3 x 80,0 Fuel System: K-jetronic, heavily modified (water injection in 1984) Fuel tank: 110 liters Cams: 1 OHC Power: 307 HP/6000 (330hp in '84 and 350hp in '86) Turbo: 1 Garrett turbo (group-a spec, T04?) Transmission: Getrag 5-speed Weight: minimum weight 960. actual: 1100 kg (1065kg in '86) Brakes: ? Wheels: ?x16 in front and 11x16 in rear Tires: maximum of 10" wide - Dunlop (Pirelli in '86) Division: 3 Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Flott.. da er vi i gang... Fuel System: K-jetronic, heavily modified (water injection in 1984) <---finnes det noen side hvor det står noe mer om dette..? Det er en rein garrett t04 på gruppe A-bilene såvidt jeg husker... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.