Gå til innhold

T3 eller t03 på b 21 et ?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

veit ikke hvordan man gjør det på B21ET, men på alle med el. sprut har man en fin ting som heter chip :D

 

men, du må på et vis dytte i den mer bensin, men når du øker trykket øker også bensintrykket (og mengden) til en viss grad, men et orginalt mek.sprut greier ikke å henge med så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginalt vil den mekkaniske spruten holde til ca. 190 -> 210 hk etter hva jeg har hørt...

 

Men du kan sette på 2 ekstra dyser som du borrer inn i innsuget på denne, fordi det er sprut fra en 6 sylindret motor dær de har blendet av 2 hul..

 

Da skal den i teorien holde til ca 250 hk...

 

Det med bensinmengden justerer seg automatisk.. Bensintrykksregulatoren på blokka justerer på mere bensin etter trykket.. Luftmengdemålerern vil også registrere et behov for mere bensin da det suges mere luft igjennom "spjeldet"..

Det er ikke noe poeng i å bytte bensintrykkstregulatoren...

 

Man kan jo Jukse til noen dråper til ved å sette opp trykket på bensinfordeleren... Kan forklare hvis det er intresangt...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Du får ikke noe særlig mere vil jeg tro. 0,5-0,8bar er jo ikke store økningen... Må øke bensintrykket vil jeg tro, for så å øke turbotrykket mer. Men da går toppakninga di hvis du ikke har byttet. Stemplene er ikke smidde originalt på b21et'en værtfall, så dem bør nok byttes. Og topp og kam bør jo også gjøres noe med... 405-toppen er nok grei...

Etter det jeg har hørt så hjelper ikke 0,8bar noe særlig. Volvoturbo240 har noen gode råd, kan du fortelle litt mer. bilder av der de hullene til "ekstra-dysene" er blendet av ,-hvordan bore opp disse o.l... + hva slags dyser man skal bruke / oppskrift på detta hadde vært fint. Det jeg har hørt om den k-jetronic'en er værtfall at det ikke er noe særlig å satse på skal man trekke ut mye hester. Men så har jeg også hørt av andre folk at man kan gjøre en del med den for å få den til å gi mer bensin. Noe som heter "gnistet k-jet". eller noe?? Hva var det forresten på gruppe A-bilene? Hadde ikke dem 2,1liter turbo med mekanisk innsprut?? hmm... etter det jeg har hørt, så er det LH-jetronic som er noe å satse på, men den er jo på andre motorer uansett da, så da vil det nok heller lønne seg å kjøpe tilleggsprut / datasprut? Ulempen ved å filke med k-jet'en er jo at en får ujevn bensintilførsel / at det kan begynne å fuske o.l etter en tids bruk... så det blir nok ikke helt optimalt å dille å dalle med den k-jetronic'en... Eller hva tror dere andre?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S: Ikke gi på mer enn 1,1bar med den originale garrett turboen, da går pakningene på den, og et annet tips, skal man drive å justere og slikt, så bør man skaffe seg et lamdasond-kit!! Og en ting til, etter min erfaring da, så er det ikke stor forskjell på en standard t3 og t03-turboene. Fordi det finnes mange forskjellige varianter av disse, turbonetics, garrett ++ har sine varianter og flere, i tillegg er det forskjellige "trim"-varianter for de forskjellige t3-turboene for å få dem til å tåle/yte mer... Så t3 er mer en samlebetegnelse på t3-familien med turboer etter slik jeg har forstått det.. Du bør egentlig sjekke selv hva slags turbo du har, da det er mange forskjellige trim-varianter av t3-familien...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se om jeg får fiksa noen bilder.... Har ikke dysene montert enda jeg men hullene er borret opp og blendet med en maskinskrue... Hvis du skal ha f.eks 200 -> 220 hk uten å bruke så mye penger kan man trikkse til spruten..

 

Men hvis man vil gjøre det sikkerlig å ha potensiale for mere hk kan man montere et innsprut fra MB 500e eller Posche... Når man bruker disse og blender av 4 av hulene kan man bruke den til en god del hk men man bør vel montere alle dysene får å få maks utav den vil jeg tro... Har hørt at sprut fra en 500e er nokk til rundt 350 hk... ;)

 

Det beste er jo selfølgelig å skaffe el. sprut men det er jo som kjent ganske dyrt.. De løsningene jeg snakker om ovenfor er kunn for "buskjet" trim..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om Gr.A bilene:

 

Race prepared specs:

 

Motor: B21ET (8v 4cyl 2141cc )

Bore and stroke: 92,3 x 80,0

Fuel System: K-jetronic, heavily modified (water injection in 1984)

Fuel tank: 110 liters

Cams: 1 OHC

Power: 307 HP/6000 (330hp in '84 and 350hp in '86)

Turbo: 1 Garrett turbo (group-a spec, T04?)

Transmission: Getrag 5-speed

Weight: minimum weight 960. actual: 1100 kg (1065kg in '86)

Brakes: ?

Wheels: ?x16 in front and 11x16 in rear

Tires: maximum of 10" wide - Dunlop (Pirelli in '86)

Division: 3

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott.. da er vi i gang...

Fuel System: K-jetronic, heavily modified (water injection in 1984) <---finnes det noen side hvor det står noe mer om dette..?

 

Det er en rein garrett t04 på gruppe A-bilene såvidt jeg husker...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår