westside Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Hei, til dere som har kjørt litt drifting og fått testet litt forskjellig nå, hva mener dere er best å kjøre med? Hvor stiv bør bilen være foran/bak? Bør du ha 100% sperre evt hvor mye? Bør bilen lettes om det er en normalt tung bil dvs. 1200-1500 kg. Hva slags dekkdim og profil funker best? Hva annet bør man tenke på ang bygging? Mvh. Ronny Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 det er jo uendelig med muligheter, men ett par tips jeg kan komme med er. Få bilen stiv bak, sånn at du ikke får for mye vekt bakover når du akselererer. Få mye negativ camboer foran sånn at hjula sitter bedre i svingen, pga karroseri vridning osv så bruker du negativ camber sånn at ytterhjulet skal få mest mulig dekkflate mot bakken i sving. Bak så bør camber på hjula være nøytral. (usikker) Toe inn bør du ha, er veldig vanskelig med å forklare hvorfor, men når du legger over rattet inn mot sving så er lissom ene dekket allerede i riktig vinkel inn sånn at vekt overflytninga kommer mye fortere. Castor er jo også ett tema som må justeres, men husker ikke helt i farta. Oppsett av bil er noe de fleste jalla trimmere overser, det er lissom om å gjøre å ha mest mulig effekt osv. mens de kunne fått bila sine til å gå 25% fortere ved å sette de opp riktig. Det smarteste du kan gjøre er å prøve å bli kjent med noen fælinger innen asfalt racing miljøet og få de til å sitte på (forutsetter at du har heljusterbart understell) så bare forteller du dem hvordan du vil at bilen skal oppføre seg så har de som regel mye tips å komme med. 100% sperre er vel iogforseg greit, men det er lettere å kontrollere bilen når dekka har forskjellig slipp grad, dvs 75% sperre er vel en allmen godkjent løsning. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
westside Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Hvor stivt bør det være bak da? Kan vel ikke være helt sveisa, da vil vel bilen sprette litt vel mye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Hvor stivt bør det være bak da? Kan vel ikke være helt sveisa, da vil vel bilen sprette litt vel mye? FSR har tidligere anbefalt et godt & stivt, normalt asfaltunderstell (dempere/og fjærer), fortrinnsvis justerbart, samt rundt 4 grader camber foran og 2,5 grader bak, tror jeg. På biler med stiv bakaksel er det jo ikke alltid så aktuelt med økt negativ camber bak... :) På BMWer som settes opp for clubracing/asfaltracing legger man både mer negativ camber og caster framme (toppen av tårna flyttes skrått innover mot senter av bilen). Jeg har tenkt å gjøre dette på min bil, skal bestille såkalte "Kmac camber plates". Hvordan bil skal du bygge/bygger du? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
westside Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Har ikke bestemt oss for bil ennå, blir noe billig skrap til å bruke på driftetrening til å begynne med, siden det er snakk om å starte med dette her i trøndelagen.... Blir sikkert en 740 tic med div trim e.l. i begynnelsen, skal visst være gode å håndtere på sladd, så får vi se om det bilr s14 eller rx7 fd til driftebruk etter hvert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 ]Hei, til dere som har kjørt litt drifting og fått testet litt forskjellig nå, hva mener dere er best å kjøre med? Jeg har fått kjørt endel sidelengs, men ikke med så mange forskjellige oppsett, så jeg har ikke nok erfaring om forskjellige oppsett til å gi riktig informasjon føler jeg. Hvor stiv bør bilen være foran/bak? Krengestag mener jeg bør prioriteres, så å si alle standard biler har for tynne krengestag, litt mere diameter både forann og bak blir bra, litt ubehagelig med for mye rulling på karrosseriet, det vet jeg alt om :) litt større krengestag, justerbare koni og et vanlig senkesett holder en stund, det som er dumt med justerbare gule koni syns jeg er at de bare kan justeres en retning, utover. Kunne man justert dempingen innover kunne de dempa litt hardere. Har kjørt litt med en BMW 5 serie tilsvarende min med justerbare bilstein coilovers, og justerbare krengestag. den er digg å kjøre, vi har ikke fått prøvd mange forskjellige justeringer enda, det eneste jeg har funnet ut er at biler kan bli for stive og, vi hadde den justert til det stiveste og kjørte på våt asfalt, da sklir den rundt som en hockeypuck, man kjenner ikke kontraer, bitte litt rulling på karrosseriet er bra å ha i drifting mener jeg for å kjenne hva som skjer med bilen, spesielt hvis det er vått. Hvis man kan ta seg råd til det, så er det helt overlegent å anskaffe seg et sånt understell. bilen er forresten høyde justerbare og, ser ut til å være nesten 8 cm ca. Bør du ha 100% sperre evt hvor mye? Jeg syns det var fint å bruke 100% sperre, hadde det på min endel treff på rudskogen i fjor, bilen understyrer/ploger litt, bilen går fra understyring til voldsom overstyring når man gir mye gass, men det er ikke ukontrollerbart syns jeg, lett å få ut rævva hvis man vil det, så er det heller ikke noe problem å kjøre uten å sladde, men rundetidene blir sikkert ikke best, men hvem bryr seg om rundetider :) Så du hadde lyst til å kjøpe fetere driftebil senere, og begynne med noe billigere, så da har du kanskje ikke lyst til å bruke masse penger på sperre til bilen du skal begynne med. Bør bilen lettes om det er en normalt tung bil dvs. 1200-1500 kg. Letter man bilen blir jo det det samme som å trimme motoren på en måte, så det er jo gunstig å få ned vekta, men jeg tror ikke det er noe vits å ta helt av og ligge å skrape understellsmasse i 2 uker :) bilen min veier 1500kg, jeg syns ikke det gjør noe egentlig, på de aller trangeste banene, feks gokart baner, så er det nok fordel at bilen er lett, da klarer man å holde høyere fart sidelengs rundt banen. Tunge biler bruker dekka mye fortere og. Hva slags dekkdim og profil funker best? Jeg syns lav profil er best, stive dekksider, mere stabilt i kontraer og generellt ellers. har man veldig brede dekk trenger man mere power for å holde hjula i spinn, men det genererer nok mere røyk og :) Hva annet bør man tenke på ang bygging? justere forstilling så man får bedre grep og bedre selvoppretting på rattet, holder på med å forske litt på det. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
westside Skrevet Mars 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2005 Takk for gode tips, gjerne kom med innspill andre om dere har noen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mars 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2005 Hva annet bør man tenke på ang bygging? justere forstilling så man får bedre grep og bedre selvoppretting på rattet, holder på med å forske litt på det. Betyr dette at du bygger om til mer camber og caster framme? Bra innlegg, forresten! :) Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zetec-escy Skrevet Mars 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2005 det går an å "justere" camberen bak med stiv bakaksel også... det er ikke den mest holdbare løsningen, men det en del folk som kjørte/kjører rallycross gjorde var at de bare skar løs "røret" som sitter utenpå stikkakslingene og satte det litt med helling oppover og sveiset fast...litt sånn hjemmemekk opplegg, men det funka visst bra... :D Siter Ford vant alt.... (I likhet med alle andre merker) :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Mars 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2005 det går an å "justere" camberen bak med stiv bakaksel også... det er ikke den mest holdbare løsningen, men det en del folk som kjørte/kjører rallycross gjorde var at de bare skar løs "røret" som sitter utenpå stikkakslingene og satte det litt med helling oppover og sveiset fast...litt sånn hjemmemekk opplegg, men det funka visst bra... :D Kan ikke fatte hvordan det skal gå ann. Må jo bryte stikk akslene i såfall og det har jeg vondt for å tro at blir noe holdbart. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Mars 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2005 Betyr dette at du bygger om til mer camber og caster framme? Bra innlegg, forresten! :) Ja, men først tenkte jeg at jeg skulle fått prøvd bilen på bane for å kjenne hvordan den er, jeg har sammenlignet e28en min mot e12en min og kompisen min sin e12, det virker som om e28en har litt bedre/raskere selvoppretting. e12 er selvopprettende den og, men litt tregere. begge har servo, kompisen min sin e12 har ikke servo, tror nok der er best å ha servo selv om det går greit å kjøre uten. Skal se om jeg klarer å sammenligne vinklene på bilene litt for å se hva som er forskjellig, jeg har ikke tenkt så mye på hjulvinkler på framhjula før, så det er litt nytt for meg, men man får jo kjøpt deler for å flytte demperen litt fram å tilbake, flytter man øvre demperfeste litt bakover på bilen så har jeg skjønt at hjulet legger seg litt mere inn mot bilen i overkant, så man får raskere selvoppretting og kanskje bedre grep på ytterhjulet? det går an å "justere" camberen bak med stiv bakaksel også... det er ikke den mest holdbare løsningen, men det en del folk som kjørte/kjører rallycross gjorde var at de bare skar løs "røret" som sitter utenpå stikkakslingene og satte det litt med helling oppover og sveiset fast...litt sånn hjemmemekk opplegg, men det funka visst bra... Hvilke/t bilmerke blir det der gjort på?, kanskje det er noen som har litt annen design? Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
XenonHID Skrevet Mars 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2005 det går an å "justere" camberen bak med stiv bakaksel også... det er ikke den mest holdbare løsningen, men det en del folk som kjørte/kjører rallycross gjorde var at de bare skar løs "røret" som sitter utenpå stikkakslingene og satte det litt med helling oppover og sveiset fast...litt sånn hjemmemekk opplegg, men det funka visst bra... :D Husker jeg rett så er det Volvo R-sport akslingene som har 1grad negativ camber... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mars 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2005 det går an å "justere" camberen bak med stiv bakaksel også... det er ikke den mest holdbare løsningen, men det en del folk som kjørte/kjører rallycross gjorde var at de bare skar løs "røret" som sitter utenpå stikkakslingene og satte det litt med helling oppover og sveiset fast...litt sånn hjemmemekk opplegg, men det funka visst bra... :D Volvo 360/340 har jo også negativ camber bak fra fabrikk. Nå har jo ikke disse bilene tradisjonell stiv aksel, men en såkalt De Dion-aksel der det kun er nava som henger sammen med stiv aksel, mens diff og drivaksler henger løst. Snodig opplegg som av en eller annen grunn ikke er så mye brukt... ;) Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.