Gå til innhold

Galant Evo, Vr4, Gti


Stephan

Anbefalte innlegg

Hmm, kan forklare ganske kort!

 

Finnes ikke noe som heter Galant Evo ( Eller jo, den nye typen VR4 fra 98 og oppover kalles Evo )

 

GLI/GLSI/GLXI : (4G63 SOHC ) 2liter,4cyl,8v på ca 109hk.

 

GTI-16v : (4G63) I prinsipp samme motoren som VR-4, en 2liter,4cyl,16v DOHC motor på 106kw (ca.150hk) uten Turbo/Intercooler.

 

VR-4 finnes i disse versjonene :

 

VR-4 Monte-Carlo, VR-4 RS, RalliArt VR-4, Super VR-4, VR-4 og VR-4 AMG !

De bygger alle på 4G63T motoren, en 2liter,4cyl,16v Turbo/Intercooler DOHC motor på alt fra 220-240hk! ( Levert med 4WD og (noen 4WS) Motoren i seg selv har et enormt potensiale, og er ganske lett å trimme.. ( Samme motor som sitter i Lancer Evo1, Evo2 og Evo3 ! )

 

VR-4'n er ikke noe europeisk bil, den er mest solgt i Japan og USA i begrenset opplag så vidt jeg vet til USA, badget i 2serier tilsammen solgt 3000biler ( en stk 2000 serie, og en stk 1000serie ! )

 

Hadde litt dårlig tid, men tipper Kjeag og de andre kan forklare dypere.

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 er en spesialmodell og jeg lurer på om D4 navnet bare brukes i Sverige.

D4 bruker GTi-16v motoren og har 4x4 og 4ws.

De to bilene jeg har hentet har også hatt noe som ser ut som sperre på bakakselen. ("noe" oppå klokka med tilkobling av olje fra styreservoen) Har ikke sett noe info rundt den.

D4 girkassa har også sperre på centerdiffen, som er sterk nok til å kunne kjøre bilen på bare fwd, regner med at VR-4 har minimum det samme av sperrer.

 

Utover det har D4 samme inredning som på GLSi, med full el-pakke (4x vinduer, speil m varme, el soltak, el antenne, varme i stolene, sentrallås (slik som på GLSi)) Cruise control og AC er også standard på D4. De aller fleste bilene har også alarm, selv om det ikke er "orginal-alarm".

 

Når det gjelder Galant EVO omtaler Mitshubishi '91-'92 Galant VR-4 som Galant EVO her:

http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/museum/motorsports/e/90s/galant_vr4.htm

The evolution model didn't win during its first season, but the previous model made up for that with victories on the Swedish and Ivory Coast Rallies.

 

Artikkelen er en oppfølger til denne: ('88-'90 VR-4) http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/museum/motorsports/e/80s/galant_vr4.htm

 

Tror ikke betegnelsen "EVO" om Galant var særlig brukt.

 

I motsetning til VR-4 som bare ble levert som Sedan, fikk du D4 også som CC.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Vr-4 ble faktisk ikke bare levert som sedan, den kom også i KombiCupè, i sådan meget begrenset opplag... Modellbetegnelsen ble da, VR-4 RalliArt RS.

( se bilde nederst i posten )

 

Hmm, jeg har en orginal Dynamic4, den har ikke standard GLSI interiør, det sitter litt merklige stoler fremme som jeg ikke har sett på andre modeller ( med skikkelig sidestøtte ) Jeg har ikke el-varme i stolene. Jeg har heller ikke A/C,og ikke Cruisecontrol men jeg har elektrisk takluke. Alikevel så er den en orginal E39A Dynamic4, en anna ting er at den faktisk ikke er førstegangsregistrert i norge før 1996 !!

 

hotcars04a.jpg

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle poste bilde av stola mine ( det står ikke VR-4 Evolution på dem men, de ser helt like ut )

 

vr4_evolution.jpg

De stolene så helt like ut de som jeg så i en Svensk VR-4 som var til salgs for en stund siden. Bortsett fra at stolene der var mørkere i stoffet.

 

Jeg er 99% sikker på at alle D-4 i Sverige har CC og AC og standard GLSi interiør (Jeg støvsugde tross alt alle annonser i et halvt år, og fikk tilsendt en drøss med bilder, hvor jeg var spesiellt interesert i å se førerstolen (med tanke på slitasje der)).

Har du noen formening om hvor din bil kommer fra?

ganske spess at du har "rally-stoler" og ikke AC/CC (for å spare vekt?).

 

Den siste delebilen hadde samme skinn-ratt (og skinngirkule) som på den importerte Super VR-4'en, det har jeg ikke sett på noen av de andre bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har ikke ANING på hvor bilen min kommer fra.. Virker jo som den er import.. Førstegangsreg. i 1996 er litt rart..

 

Jeg er også 100% sikker på at alla D4 i sverige også har AC/CC som standardutstyr..

 

Sitter nok ikke standard interiør i min nei... en ting er sikkert, jævelig gode stoler å sitte i.. og minimalt slitte er de også !

 

Har orginalt skinnratt faktisk... Har sett makne før, men på dem står det som regel 4WS merke på.. men ikke på min..

 

Skal ringe mitsubishi norge eller noe, finne ut hvor bilen min kommer fra....

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg på http://www.galantvr4.org

 

If you want the model with the vents, you should be looking for a 1991 JDM VR4. There are two versions of the E39: the RS and the GSR...

 

the RS has manual windows, manual side mirrors, base model AC, mech rear LSD, 3.9 gearing, close ratio gearbox (should have a shortish fifth gear maxing out at 220km/hr), no central locking, no sound deadening, no rear wiper, no variable intermittent front wiper, lower spec interior trim, 240hp engine. It also may, or maynot have a front LSD, depending on the original owner's options.

 

The "GSR" version (aka non-RS, aka Evo Zero, aka VR4 Evolution) is basically an all electric RS, that is, electric windows, electric mirrors, full climate AC, viscous rear LSD, 3.9 gearing, close ratio gearbox, but with a taller fifth gear maxing out at about 240km/hr, central locking, sound deadening, rear wiper, variable speed intermittent front wiper, top cloth spec interior, 240hp engine. (I can't remember which special model has leather, I think it's the SuperVR4.)

 

Both these models have 4WS and ABS, but there is also a 1991 E38A VR4 RS, which is basically the same as the E39A VR4 RS, (vents, etc) except it doesn't have 4WS or ABS.

This model was also available with a big16g optioned from the factory.

 

Just to confuse further, apparently, the vented bonnet model was available in late 1990, and though the early part of 1992.

Mads Abrahamsen

- 99` Lexus IS200 Sport

X - 90` Mitsubishi Galant Super VR4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Galant AMG i VR-4 utgave også?

I følge brosjyrene: http://www.vr4.co.nz/amg.html så har Galant AMG 4G63 DOHC non-turbo, 170PS

 

5-dørs kalles Eterna på en del markeder.. og denne finnes som Eterna ZR-4.

http://www.galantvr4.org/img.asp?id=9560

 

Off topic (også fra GalantVR4.org):

" Hi all, ETERNAs are the hatch back version of the galant.

 

In Japan there were 3 cars on this platform, ETERNA, ETENA SAVA, and GALANT.

 

All are E3*A models..... They all share the the same floorpan, 2wd to 2wd and 4wd to 4wd.

 

Yes the eternas and eterna savas use the same wings and bonnet, doorcards, door internals, firewall etc as the saloon galant, but the roof is lower.. 1.5 " or so.

So the windsceen, side windows, doors, pillartrims and headlining are completely different. Fun when you drive a saloon in a land that loves hatchbacks...!!!"

memb_p3_l.jpg

http://www.geocities.jp/gf_tohoku/pic/memb_p3_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, intressant det du har funnet der..

 

Jepp, du får Galant AMG i VR-4 også, men da med klimautomat ( slik SuperVR4 her på forumet har ) og AUTOMAT !!!!

 

Så egentlig er det bortkastet slik sett... tror faktisk de bare kom i fwd ettersom det jeg har forstått..

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mye interresangt lese stoff her, har da planer om og presse en vr4 motor ned i Colt T'en min, men hvor finner jeg slike motorer? og hvis jeg får tak i en GTI-16v (4G63) hva må til for og få 4G63 motoren om til vr4? og til hvilken pris? og Og passer den org girkassen min på 4G63 blokk? eller bør jeg bruke sappire kasse?

 

Håper noen kan gi meg litt fyldig info som får meg mer insperert til og få presset en 220-240hk motor i lille 850kg colten min :)

 

Har blitt gjort før:

and%20chips%20pictures%20vegas%20101.jpg

 

and%20chips%20pictures%20vegas%20130.jpg

 

and%20chips%20pictures%20vegas%20171.jpg

 

Mirage88Page1.jpg

 

Mirage88page2.jpg

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Her har du en motor: http://www.trs-autoteknikk.no/index.php?prod=297

mega kult prosjekt!!!! :) Her er en link til alle de forskjellige VR4 modellenes brosjyrer: http://www.vr4.co.nz/models.html

 

Jepp, du får Galant AMG i VR-4 også, men da med klimautomat ( slik SuperVR4 her på forumet har ) og AUTOMAT !!!!

 

Stemmer det med klimautaomaten, jag har ei no automatkasse. Men det er sant at de fleste Super VR4 ble levert med automat! Mitt eksemplar er en av ypperst få som ble levert originalt med manuell kasse fra fabrikk!!! Det finnes f.eks ingen original eksemplarer av Super VR4 på New Zealand med manuell, og der er det mange VR4`er :rolleyes:

Mads Abrahamsen

- 99` Lexus IS200 Sport

X - 90` Mitsubishi Galant Super VR4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår