Gå til innhold

Go-kjenne senkesett.. ?

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag fikk jeg EU-gokjent vogna mi :D Spissinga mi var 10 cm skeiv

Har bytta begge indere endeledd. Må innrømme at den var helt JÆVLIG å kjøre;) Dem lurte på om jeg hadde slitt ut dekka mine på å kjøre ut til dem:)

 

Men til poenget!

Har montert senkesett også, og de sa der ute at den var AKKORAT uttafor det Låvelige, eller hva jeg skal kalle det.. Var et par vinkler som ikke var helt gode.. Så dem mente at det var ikke noe poeng å få senkesettet gokjent og slikt.. men det er det vel ?? :rolleyes: Pappa sier at det går nesten ikke and å se at den er senka.. men jeg ser jo jævla god forskjell.. Skal kappe framme så den blir litt lavere der også.. Nå er den lav bake og høy framme angry

 

Vet en kompis gokjente Bmwen sin på et verksted her på øya, som er kjent for å slurve "litt" :D Han hadde en vinkel som dem ikke kunne gjøre noe med, men da sa han fyren at han skulle holde denne stanga inn i felgen menst han skrev ut papirene.. Og siden han presset der, så ble alt Fin Fint :)

 

Men er det så mye styr for å få gokjent på en volvo da ?? Trodde det var verre på nye biler :/

 

 

Mvh.

Glad for å endeli fått gokjent vogna birthday

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kappe om du har tenkt å godkjenne! Skal du godkjenne må du ordne målebrev, ha med tüv-papirer og stikke til biltilsynet og betale 450kr for at de skal føre på dette i vognkortet.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha "målebrev" altså kontrollslippen fra en 4 hjulskontroll, TÜV papirer og få det godkjent. Et tips er å dra til ørsta de er snillere enn her i byen.

 

Kapper du fjærene og de finner det ut så ryker skiltene på flekken for å si det sånn.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selfølgelig ikke tenkt å kappe fjærene på senkesette før jeg eventuelt gokjente det :)

 

Skulle jeg kappa, skulle jeg fått tak i 2 andre senkefjærer og ikke kappa dem som er på nå.

 

Men dem sa på EU, at camber vinkelen kunne dem ikke stille noe på.. var et eller annet slikt..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kappe fjærene, så er det jo ingen vits å godkjenne senkefjærene. Blir klippeklippe skilter uannsett.

 

Har du TUV-papirene på senkesettet, så står måla på fjærene der og så må du kanskje ha lapp fra 4-hjulskontroll. Jeg trengte ikke for å godkjenne 40mm senk på en Golf2.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken, er at om du senker over 45mm, vil ikke fjærbeina kunne justeres nok for å kompansere for endringer i vinkelen på fjærbeinet.

 

Du kan da file litt mer utover på justeringen, eller du kan kjøpe deg et kit fra samsteffansson eller et annet firma.

 

Jeg vet det finnes flere kit, som bla.a. selges til de som driver med gr.a. racing.

 

Det finnes også mange websider som spesifiserer hvor mange mm som utgjør hvor mange grader.

 

Ellers, istedenfor å kappe fjærer, kan du jo modifisere fjærbeinet? hehe..

Du får også coil-over kits til 240, men dog: godkjennings-problemet igjen!

 

Bak på 240, ville jeg tro du kan modifisere der demperen er festet og så borre nytt hull lengre nede. ps. ville tro! Jeg har ikke sett nøye på dette, men utifra min husk, mener jeg at det går ann å borre opp et nytt hull, om du sveiser igjen det gamle.

 

Det er nok neppe lovlig og det er sikkert ikke lurt å gjøre, men jeg bare tenkte på det en dag.

 

Blir neppe til at jeg gjør det selv, men.. hehe..

tror bilen min skal bli lovlig!! slik at jeg slipper å kjøre nervøs forbi politikontrollene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken, er at om du senker over 45mm, vil ikke fjærbeina kunne justeres nok for å kompansere for endringer i vinkelen på fjærbeinet.

 

Du kan da file litt mer utover på justeringen, eller du kan kjøpe deg et kit fra samsteffansson eller et annet firma.

 

Jeg vet det finnes flere kit, som bla.a. selges til de som driver med gr.a. racing.

 

Det finnes også mange websider som spesifiserer hvor mange mm som utgjør hvor mange grader.

 

Ellers, istedenfor å kappe fjærer, kan du jo modifisere fjærbeinet? hehe..

Du får også coil-over kits til 240, men dog: godkjennings-problemet igjen!

 

Bak på 240, ville jeg tro du kan modifisere der demperen er festet og så borre nytt hull lengre nede. ps. ville tro! Jeg har ikke sett nøye på dette, men utifra min husk, mener jeg at det går ann å borre opp et nytt hull, om du sveiser igjen det gamle.

 

Det er nok neppe lovlig og det er sikkert ikke lurt å gjøre, men jeg bare tenkte på det en dag.

 

Blir neppe til at jeg gjør det selv, men.. hehe..

tror bilen min skal bli lovlig!! slik at jeg slipper å kjøre nervøs forbi politikontrollene!

 

vel, om du skrur ut bærebruene bak, sveiser igjen hullene, sliper fint over og borrer opp nye. å så pulverlakkerer eller tectylerer ellerno så det ser urørt ut så vil dem IKKE merke det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror bilen min skal bli lovlig!! slik at jeg slipper å kjøre nervøs forbi politikontrollene!

 

Er akkorat det tanken min også er.. Hater og se politiet stå å vinke av biler, da kjører jeg av på første og beste stikk veg:) Og er ikke der noen, da lager jeg en:D

 

Men nå tror jeg ikke dem viste at det var senkesett på den da :/ Jeg informerte dem ikke om det. Tror ikke dem merka d doh Så da har jeg heller ikke vist dem TUV papirene mine helder.. men tenkte jeg skulle ta det igjen på et annet verksted. Blir så dumt å komme tilbake me samme fjærene og si at det er senkesett :rolleyes:

 

Så det er bare en 4-hjuls kontroll lapp jeg trenger, og justeringen. Så fyker jeg inn i Ørsta og kjører ned portene inn i hallem deres og får den til og skrive ut nytt vognkort ?

 

Det burde være enkelt som is ;)

 

Tusen takk for svar! :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når min bil skulle på eu-kontroll ble jeg spurt om jeg hadde senket bilen.. menne jeg sa at den var så lav pga de var sikkert så "vellbrukte" :fingers:

 

menne det var senkesett :D har bilstein dempere forran, men vet ikke hvilke fjærer.. har ingen papirer på de så jeg vet ikke hvor mye de senker.. :rolleyes: menne når de sto vedsiden av de org, var de ca 5-10 cm lavere enn de orgiginale... har org bakfjærer med luftdempere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår