Gå til innhold

Kjølevæsken er faktisk viktig!!!

Ranger emnet


Thelle

Anbefalte innlegg

På onsdag skulle jeg bare ut en liten tur. Med tanke på at vann/glykol forholdet var dårlig så skulle jeg egentlig ta turen rolig, og se hvor langt jeg kom. Jeg kom meg ut på E-18 (Asker retning Oslo). Kjørte og holdt øye med temp måleren. Jeg kom meg ca 8km (Ikea slependen) så så jeg at jeg burde svinge av så tidlig som mulig. Skulle svinge av på den avkjøringen og i det jeg bestemmer meg for å bytte felt (lå i venstre og måtte krysse 2 felt) eksploderer det under panseret og jeg dekker alle 6 feltene på E-18 med røyk. Det blir en hektisk situasjon for de fleste. Da det var MYE trafikk mot oslo og mot drammen. Og trafikken gikk i 110 km/t. Det ble en del støy fra pigger og dekk som sklir mot asfalten. Jeg får vrengt bilen av E-18 og begynner å tenke. Hva faen gikk nå? Jeg var sikker på at hele motoren gikk til hellvete. For jeg hadde en HØY musikk på og jeg hørte smellet og det rista skikkelig i hele bilen. Denne "tenkinga" tok vel rundt 10-15 sek. Så så jeg at turtelleren gikk stabilt på 900 rpm. Så da var jo motoren i orden. Hvertfall ikke helt gåen. Det tok omtrent 15-20 min før all røyken gav seg fra motoren, og jeg fikk se hva som skjedde. En slange fra toppen on inn på innsuget var sprengt. Den så ut som en skrellet banan i begge ender. Og det var igrunn det hele.

 

Det som skjer i mitt tilfellet er at det fryser propper i slangene inn til varmeregisteret, dette har skjedd før. Men da løsnet dem fort. Nå skjedde ikke dette. Men det er vel en grunn. 22 minus på natten, og 12-15 minus da jeg var ute og brummet.

 

Jeg bare anbefaller alle å ha skikkelig blandings med kjølevæske. Ikke bare helle på vann om sommern. Det kan faktisk skje noe :/

 

Her kommer noen bilder:

 

Slik skal det se ut ("reserve motor"):

P1010020.JPG

 

Slik så slangen ut:

P1010024.JPG

 

P1010026.JPG

 

Og festet på innsuget:

P1010031.JPG

Chrysler Voyager 3,3L V6

Irc: EFNET - #Bilforumet.net (DAT^)

Thelle.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare frostforhindring som er kjøleveskens oppgave.

 

Den bidrar også til å holde kjøleanlegg og varmeapparat register rustfritt.

 

Dessuten vil en bil med god kjøleveske "ta opp" varmen bedre enn en bil med bare vann, dvs bedre kjøling, og fortere varmt i varmeapparatet.

 

Dårlig kjøleveske kan også føre til surt "miljø" i kjøleanlegget, og da kan vannen begynne å "slite" på metallet. slik atdet graver kanaler og ganger i blokk og topp..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare frostforhindring som er kjøleveskens oppgave.

 

Den bidrar også til å holde kjøleanlegg og varmeapparat register rustfritt.

 

Dessuten vil en bil med god kjøleveske "ta opp" varmen bedre enn en bil med bare vann, dvs bedre kjøling, og fortere varmt i varmeapparatet.

 

Dårlig kjøleveske kan også føre til surt "miljø" i kjøleanlegget, og da kan vannen begynne å "slite" på metallet. slik atdet graver kanaler og ganger i blokk og topp..

Og hever vel kokepunktet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare frostforhindring som er kjøleveskens oppgave.

 

Den bidrar også til å holde kjøleanlegg og varmeapparat register rustfritt.

 

Dessuten vil en bil med god kjøleveske "ta opp" varmen bedre enn en bil med bare vann, dvs bedre kjøling, og fortere varmt i varmeapparatet.

 

Dårlig kjøleveske kan også føre til surt "miljø" i kjøleanlegget, og da kan vannen begynne å "slite" på metallet. slik atdet graver kanaler og ganger i blokk og topp..

 

Enig i alt bortsett fra det du skriver om varme. Ganske overbevist om at vann leder varme bedre enn etylenglykol. Faktisk så er vann bedre enn det meste til å lede varme. Bl.a. derfor det er så effektivt med vanninnsprut, for vann leder ca 6 ganger bedre varme enn bensin.

 

kjølevæsken skal angivelig også gjøre at tetningene i vannpumpa holder seg myke og tett lengre.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om kjølevæske, så kan vi jo få litt frem litt generell fakta.

Rett meg gjerne opp, hvis jeg kommer med feil.

Det skal lite til for at vann og frostvæske fryser. Frostvæsken fryser ved ca -13grader C. Når de blandes sammen, oppstår det en kjemisk reaksjon som gjør at de fryser ved lavere temperaturer. En blanding med (frostvæske 50/50 vann) gir beskyttelse til minst -37 grader C. Det mest optimale blandingsforholdet mener jeg å ha lest er (frostvæske 60/40 vann).

Jeg vet om 3 farger på frostvæskene. Det er blå, grønn og rød. Blå frostvæske har vel alle sett, mens grønn er en frostvæske som oppfyller de strengeste kravene fra motorfabrikantene. Den brukes stortsett på Dieselmotorer og motorer som går under harde forhold. Den røde typen er en type frostvæske med lang levetid. Det er viktig å ikke blande denne med vanlig frostvæske.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt bortsett fra det du skriver om varme. Ganske overbevist om at vann leder varme bedre enn etylenglykol. Faktisk så er vann bedre enn det meste til å lede varme. Bl.a. derfor det er så effektivt med vanninnsprut, for vann leder ca 6 ganger bedre varme enn bensin.

 

kjølevæsken skal angivelig også gjøre at tetningene i vannpumpa holder seg myke og tett lengre.

Vann er et fantastisk kjølemiddel: Det tar opp mer varme per kg enn det meste, leder varme bra, og er billig. Men sammen med stål/jern og oksygen blir det rust. Når vi blander glykol i vannet tar det opp mindre varme per kg væske, altså blir varmeapparatet noe fortere varmt også. motoren blir litt varmere siden det tas unna mindre varme, men i de fleste praktiske tilfeller er vel dette av mindre betydning. De viktigste oppgavene er frost- og korrosjonssikring.

 

Når det gjelder vanninsprut er det kanskje en annen egenskap som kommer til nytte: Fordampningsvarmen per kilogram vann (energien som må tilføres for å fordampe en kg vann) er formidabel! Mener den ligger på ca 2500 kJ/kg. til sammenlikning er verdien for vann ca 4,2 kJ/kgK (per grad).

 

Min konklusjon: Hadde det kun vært varmeegenskapene en så etter hadde rent vann vært valget.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår