Gå til innhold

Blåe dioder i kupè...

WhipeOut

Anbefalte innlegg

Hi guys.

Jeg har nå montert blåe dioder i alt av brytere og instrumentpanel i Primera'n min. Inne i "viftejusteringspanelet" og hele greia. Overalt hvor det vanligvis er hvite lys med blåe "kondomer" på, er skiftet.

Og vet dere hva?? Noe så helt utrolig behagelig! Det ble bare helt flott. Jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder av det så snart jeg får tatt noen som er skikkelige.

Hvor jeg har plassert blåe dioder:

Setevarmer brytere

Viftejusteringspanelet

Pengebok rommet foran girstangen

Instrumentpanel inkl. digitale display og langlys lyset

Lyktjusterings bryter

Bakrutevarme bryteren

Sirkulasjons brytere (luft sirkulering)

Det gikk med noen dioder for å si det slik. Men jeg har igjen noen enda.. ;)

WhipeOut

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du lang tid? Var det vanskelig?

Vurderer samme operasjonen selv, men tror jeg vil ha røde lys...

Det går med masse tid til prøving og feiling med tanke på motstander du må sette inn. Jeg har tilgang til å lage kretskort selv, så dette gjorde arbeidet etter testing forholdsvis greit. Demontering av dashbord er bare noen skruer og klips.

Er ikke sikker på antall timer jeg, men tilsammen med prøving (altså masse feiling) har jeg nok brukt 10-12 timer tenker jeg. Hvis jeg hadde hatt diodene ferdig laget, så kunne vel alle vært på plass i løpet av en liten time tenker jeg..

WhipeOut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for en som aldri har tatt i en loddebolt før, så bør jeg satse på dioder fra Dioder.no?

Jeg skiftet fra pærer til dioder i speedometeret/intsrumentpanelet og da trengs det ikke noe lodding.

Det som er tar tid er demonteringa.

Først av med noen deksler og så må du løsne speedometerwire`n ved girkassa (litt vanskelig å komme til, trangt!),

så dra speedom. litt ut og koble av wire`n bak.

Husk å ta en test før du setter alt på plass.

Er diodene satt feil vei så de ikke lyser så må de snus 180 grader.

Skal prøve å få lagt ut et bilde snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette noen dioder direkte inn på 12v i bilen din. Såfremt det ikke noen motstand koblet inn da selvfølgelig.

Hvis du har helt enkle dioder, så er det ikke noe poeng i å teste utfallet engang.

Ikke rørt en loddebolt før? Prøv! ;)

-Enjoy-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette noen dioder direkte inn på 12v i bilen din. Såfremt det ikke noen motstand koblet inn da selvfølgelig.

Hvis du har helt enkle dioder, så er det ikke noe poeng i å teste utfallet engang.

Ikke rørt en loddebolt før? Prøv! ;)

-Enjoy-

De diodene man får kjøpt fra Dioder.no passer rett i speedometeret.

Men de sitter på et slags "kretskort", eller hva det er...

Primera.GT: Sorry, har glemt det. Bilde kommer snart. Vente til det blir mørkt ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De diodene man får kjøpt fra Dioder.no passer rett i speedometeret.

Men de sitter på et slags "kretskort", eller hva det er...

Primera.GT: Sorry, har glemt det. Bilde kommer snart. Vente til det blir mørkt ute :)

Det er nettopp disse kretskortene som man ikke får laget helt uten vidre. Jeg har laget de jeg har benyttet i bilen min. Enkelt hvis man har tilgang på riktig utstyr.

Skal se om jeg kanskje får kastet ut et bilde her straks hvor resultatet vises godt.

WhipeOut

Lenke til kommentar
Del på andre sider