Gå til innhold

Tåkelys på natta er IKKE lov

Ranger emnet

Anders

Anbefalte innlegg

Tolk det som dere vil, men jeg kan ikke skjønne annet enn at tåkelys kan brukes som kjørelys, så lenge man ikke trenger mere lys for å se veien.

Siden det er godkjent som kjørlys på dagen.

Veier som er opplyst med gatelys, trenger man da ikke nærlys på, så lenge man har kjørelyset på, men det er klart at dette er en vurderings sak.

Jeg skal uansett klage på bota, siden den er etter min mening, illagt feil. så driter jeg egentlig i hva de som er uenig med det her inne, mener :fingers:

Hadde jeg brukt BÅDE nær OG tåkelys, så hadde ikke hatt noe problem med dette, da hadde det bare vært å betale. eod.

Jeg er enig med deg når det gjelder dette.

Jeg har ganske lenge prøvt å finne en paragraf i forskriftene som sa at det ikke var lov med tåke-/parklyskombinasjonen om kvelden, om som jeg trodde, så finst den faktisk ikke.

Men siden folk fortsatt blir tatt for dette, så måtte jeg jo prøve å finne ut litt mer, så jeg kjørte enkelt og greit bort til en up-patrulje, og spurte om de kunne vise meg denne paragrafen. Det eneste han kunne vise meg, var nettopp det at denne lyskombinasjonen ikke gir tilstrekkelig lys når det er mørkt.

Jeg er jo helt enig i dette, samt den faktoren at de kan blende, men der det er mest aktuelt for meg å kjøre med denne lyskombinasjonen er det opplyste gater, så det er i teorien ikke noe problem. Kjører jeg på en ikke-belyst vei må jeg jo ha andre lys for å kunne se, så her blir det jo enten nærlys eller fjernlys, alt ettersom.

Håper du klager på denne boten, og gir all informasjonen ut her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg spurte en politimann om tåkelysreglene for noen år siden.

Hans oversetting av reglene var at du trengte lys for å se, var det ikke lov med tåkelys som kjørelys.

Men om det var så lyst at du bare trengte lys for å bli sett, var park+tåke ok.

Nær+tåke aldri ok.

Så jeg hadde nok klaget jeg og.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg når det gjelder dette.

Jeg har ganske lenge prøvt å finne en paragraf i forskriftene som sa at det ikke var lov med tåke-/parklyskombinasjonen om kvelden, om som jeg trodde, så finst den faktisk ikke.

Men siden folk fortsatt blir tatt for dette, så måtte jeg jo prøve å finne ut litt mer, så jeg kjørte enkelt og greit bort til en up-patrulje, og spurte om de kunne vise meg denne paragrafen. Det eneste han kunne vise meg, var nettopp det at denne lyskombinasjonen ikke gir tilstrekkelig lys når det er mørkt.

Jeg er jo helt enig i dette, samt den faktoren at de kan blende, men der det er mest aktuelt for meg å kjøre med denne lyskombinasjonen er det opplyste gater, så det er i teorien ikke noe problem. Kjører jeg på en ikke-belyst vei må jeg jo ha andre lys for å kunne se, så her blir det jo enten nærlys eller fjernlys, alt ettersom.

Håper du klager på denne boten, og gir all informasjonen ut her. :)

Fikk forelegg for dette for et par år siden. Kjørte med parklys/spredere. Begrunnelsen for forelegget var 'ikke tilstrekkelig tent lys'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppa pga tåkelys i kombinasjon med nærlys for ei stund sia... Fikk bare advarsel mot at jeg hørte på hva han hadde å si... Og han hadde et poeng... Politimannen mener jeg.. Kjører du med tåkelysene på om kvelden uansett om du bruker dem med eller uten kjørelys tent reduserer du synsfeltet ditt BETRAKTELIG... Hvorfor? Vi er lagd sånn at vi fokuserer på området der det er mest lys... Med tåkelys på, vil jo dette si at du sitter og glor rett ned i veien foran deg. Kom ikke her og si at du ALDRI ville gjort dette selv... Alle gjør dette.. Automatikk i det her. Dessuten HATER jeg å møte biler med kombinasjonen nærlys/tåkelys i mørket... Det blender... Samma hva dere sier.. Spesielt på våt vei da lyset vil kastes ned i bakken og reflekteres i asfalten.. VELDIG praktisk vil jeg si... Takk folkens... En siste ting... 70% av alle tåkelys er feiljustert... Ja, jeg er forbanna pga akkurat dette.. Forstår ikke hvorfor folk prøver se "tøffe" ut på bekostning av sikkerheten.. Enda værre er jo dem som råner rundt i mørket kun med parklys...

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: awt er bilen din blå metallic??

Jepp, tror jeg treffer på deg sånn av og til.

Ble stoppa pga tåkelys i kombinasjon med nærlys for ei stund sia... Fikk bare advarsel mot at jeg hørte på hva han hadde å si... Og han hadde et poeng... Politimannen mener jeg.. Kjører du med tåkelysene på om kvelden uansett om du bruker dem med eller uten kjørelys tent reduserer du synsfeltet ditt BETRAKTELIG... Hvorfor? Vi er lagd sånn at vi fokuserer på området der det er mest lys... Med tåkelys på' date=' vil jo dette si at du sitter og glor rett ned i veien foran deg. Kom ikke her og si at du ALDRI ville gjort dette selv... Alle gjør dette.. Automatikk i det her. Dessuten HATER jeg å møte biler med kombinasjonen nærlys/tåkelys i mørket... Det blender... Samma hva dere sier.. Spesielt på våt vei da lyset vil kastes ned i bakken og reflekteres i asfalten.. VELDIG praktisk vil jeg si... Takk folkens... En siste ting... 70% av alle tåkelys er feiljustert... Ja, jeg er forbanna pga akkurat dette.. Forstår ikke hvorfor folk prøver se "tøffe" ut på bekostning av sikkerheten.. Enda værre er jo dem som råner rundt i mørket kun med parklys...[/quote']

Jeg er enig med deg angående dette, og har selv blitt stoppet av politiet å blitt fortalt akkurat dette. Men når det er gatebelysning og der igjen som oftest 30-sone, så er det ganske mye annet som blender/lyser opp for deg også, så her ser ikke jeg det store farepotensialet. Er det høyere fartsgrense kombinert med lite eller ingen gatelys så vil jo saken stille seg helt annerledes. her forstår jeg ikke hvordan folk kan kjøre med park-/tåkelyskombinasjonen hvis de har et ønske om å faktisk se noe, og for min del er det i denne situasjonen jeg blir blendet av tåkelys, ikke mens jeg kjører i 20-30 gjennom en godt opplyst gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En post hvor nesten alle er enige med hverandre, helt glimrende.

Personlig kjører jeg aldri med tåkelys, men det er mer for å slippe å se den oransje lampen i sideøyet hele tiden.

Jeg visste dog ikke at det var lov å bruke om dagen. Men men.

Fortsett enigheten gutter, det er ikke så ofte mellom hver gang:)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg flittig bruker av langlys, og nærlys....

men når jeg starter opp bilen har jeg likt kjørelys som på nærlyset, men landlys kan bare brukes MED kjørelys, om jeg ikke holder "knappen" inne da...

iallefall, hvofor bruker dere tåkelys bortsett fra at det ser fett ut? notin

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg flittig bruker av langlys, og nærlys....

men når jeg starter opp bilen har jeg likt kjørelys som på nærlyset, men landlys kan bare brukes MED kjørelys, om jeg ikke holder "knappen" inne da...

Nå er det jo ikke akkurat en umulig oppgave å vri på lysbryteren mens du kjører da.

Jeg kjører med park-/tåkelyskombinasjonen fordi jeg synes bilen min tar seg bedre ut. Jeg kjører kun med denne kombinasjonen når det er lyst fordi jeg ikke vil frykte å få bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører stort sett ALLTID med nærlys etter at det ble skriverier i avisen om det, poenget denne kvelden, var at jeg glemte å vippe tilbake til nærlys, da jeg skulle ut å rulle etter en "råning" på shell (ja, bilen var parkert) derfor blendet jeg ned. Tåkelysene er bedre å stå parkert med siden de ikke blender folk slik mine nærlys gjør. (i forhold)

Siden det var gatelys på, så så jeg ikke at jeg hadde tåkelysene på, siden det var mer enn nok lys fra gatelysene. At man kjører med kun tåkelys på vei som ikke er tilstrekkelig opplyst, er høl i huet.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår