Gå til innhold

"Sommerbil"...hva gjør man med forsikring og årsavgift?

Ranger emnet

mr.jenssen

Anbefalte innlegg

Har lyst å sette bort Golfen neste vinter...og bare ha den som sommerbil i årene fremover. Vet det er mange som gjør dette, skal jeg gjøre det må jeg ha meg en bil til...men lurer på om noen vet om en måte å få til forsikring og årsavgift på? Jeg blir jo å bruke Golfen hele sommerhalvåret, surt å måtte betale 2815,- i årsavgift + 5000 og vel så det i forsikring når bilen blir såpass lite brukt. Er det ingen utvei? Er jo litt teit å betale dyrt for å eie en bil som står innelåst i garasje... Og betale dobbelt opp siden man da har...tja 1 1/2 bil?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: Ingen forsikring, si den opp og tegn ny når våren kommer.

Evt. tegn kun delkasko uten ansvar. Jeg har det på min nå, er forsikret mot innbrudd, brann osv, men uten ansvar som sagt. koster meg 600kr året.

Årsavgiften, om den er uregisrert fra 1 Januar til 1 Juli (?) så slipper du unna med halv årsavgift. Lenge å vente for de fleste, så her må man nesten bare betale de sure kronene.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at hvis bilen er avskiltet fra 31/12 til 01/07 slipper man med halv årsavgift. Et problem som oppstår da er at skiltene blir kun oppbevart 6 måneder. Akkurat 1 dag for lite hvis du leverer 31/12 og henter 01/07. Du kan jo spørre din lokale trafikkstasjon om de kan oppbevare dem den ene dagen ekstra, evt ta i litt og si en uke. Det _kan_ hende de gjør det.

Det er litt kjedelig hvis de ikke gjør det, da må du kjøpe nye skilter hvert år. Prisen på skilter er ca 425,-

@SpeedWell

Ulempen ved å si opp/tegne ny forsikring 2 ganger i året er at man ikke opptjener noe bonus. Har du god bonus på den bilen som er forsikret hele året kan dette gjøre at du får god bonus på sommerbilen.

En annen ulempe er at ingen forsikringsselskap syns det er greit at du betaler forsikring 1/2 år, for så å tegne ny forsikring på samme bil. De kan faktisk nekte deg dette. (kan vist ikke nekte ansvarsforsikring).

Men hvilket selskap tillater å forsikre en bil med kun delkasko? Jeg prøvde det på en bil for 2-3 år siden. Fikk beskjed om at dette ikke var mulig.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg var redd for...

Man kan jo kanskje forhandle med et selskap...og ha liten årlig kjørelengde...alt som kan hjelpe? Men det er vel de som har prøvd sånt før... Triste greier. Skulle vært et forsikringsselskap for bilentusiaster som gjorde det mulig å forsikre for bruk noen mnd i året...:(

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften, om den er uregisrert fra 1 Januar til 1 Juli (?) så slipper du unna med halv årsavgift. Lenge å vente for de fleste, så her må man nesten bare betale de sure kronene.

Jeg jobber med et brev til Oslo og Akershus tolldistrikt angående nettopp dette temaet. Har lurt på hvorfor ikke en slik "sommeravgift" har kommet på bordet tidligere, men det er vel det at staten helst vil ha mest mulig penger inn på bok. Regner ikke med noe posetivt svar, men det er så absolutt verdt et forsøk. Som nevnt tidligere er 1.7 regelen eneste løsning for oss som har biler i gruppen sommerbiler, eller som bare vil ta ekstra vare på bilen. Men da betaler man for månedene september, oktober, november og desember som så absolutt ikke er noen sommermåneder. I tillegg går vi glipp av mai og juni som som regel er nydelige sommermåneder, hvor ofte er det det er snø 17.mai? Det har bare hendt to ganger i mitt liv.. Håper flere velger å sende inn et liknende forslag til Oslo og Akershus Tolldistrikt. Desto flere brev, desto mere press:

Tollregionen Oslo og Akershus

Postboks 8122 Dep., 0032 Oslo

Org.nr. 974760800

PS: Om dere benytter dere av 1.7 regelen så husk å avskilt bilen før 1.1 det nye året, hvis ikke må dere betale full årsavgift!

EDIT: Om du levere inn skiltene når du føler sommermånedene er over blir dette registrert hos forsikringsselskapet ditt via registeret til biltilsynet og du vil automatisk få fratrekt/refundert disse dagene skiltene ligger på biltilsynet på den totale forsikringspremien. Det er ikke nødvendig å si opp forsikringen. Pass bare på at skiltene ikke blir liggende i mer enn 6 mnd på biltilsynet, da blir de klippt i biter :)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at hvis bilen er avskiltet fra 31/12 til 01/07 slipper man med halv årsavgift. Et problem som oppstår da er at skiltene blir kun oppbevart 6 måneder. Akkurat 1 dag for lite hvis du leverer 31/12 og henter 01/07. Du kan jo spørre din lokale trafikkstasjon om de kan oppbevare dem den ene dagen ekstra, evt ta i litt og si en uke. Det _kan_ hende de gjør det.

Det er litt kjedelig hvis de ikke gjør det, da må du kjøpe nye skilter hvert år. Prisen på skilter er ca 425,-

@SpeedWell

Ulempen ved å si opp/tegne ny forsikring 2 ganger i året er at man ikke opptjener noe bonus. Har du god bonus på den bilen som er forsikret hele året kan dette gjøre at du får god bonus på sommerbilen.

En annen ulempe er at ingen forsikringsselskap syns det er greit at du betaler forsikring 1/2 år, for så å tegne ny forsikring på samme bil. De kan faktisk nekte deg dette. (kan vist ikke nekte ansvarsforsikring).

Men hvilket selskap tillater å forsikre en bil med kun delkasko? Jeg prøvde det på en bil for 2-3 år siden. Fikk beskjed om at dette ikke var mulig.

Har 2 andre biler og en motorsykkel hos Sparebank 1, med 70% på alt. Mister ikke noe bonus på å forandre forsikringen og det har heller ikke vært noe problem med å få kun delkasko.

Egen takst på bilen har jeg derimot ikke fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun delkasko uten ansvar går ikke hvis du skal bruke bilen på veien iallefall.. det må være en slags lagrings-avtale ? Ansvar er jo påbudt for å sikre at eventuelle skadelidende vil få betalt når en bilist driter seg ut..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo troppet opp med/faxet kopi av kvitteringen for innleverte skilter til forsikringsselskapet...det er jo en viss garanti for at man ikke benytter bilen. Bilinteresseorganisasjonene burde startet egne forsikringsselskap som var nullprofittforetak. Når forsikringsselskapene har en mrd i overskudd skjønner jeg hvor pengene mine går hen!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun delkasko uten ansvar går ikke hvis du skal bruke bilen på veien iallefall.. det må være en slags lagrings-avtale ? Ansvar er jo påbudt for å sikre at eventuelle skadelidende vil få betalt når en bilist driter seg ut..

Bilen er avskiltet, så den kan ikke brukes på vei nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjenning som jobber i If... Skal høre med ham om han vet om noen smullhull/muligheter for å ordne dette. Strengt tatt trenger man vel ikke forsikring på bilen så lenge den står innelåst i garasjen i tilknytning til huset? Går vel på innboforsikringa om man får innbrudd da vel?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider