Gå til innhold

Grunnen (tror jeg) til de fleste problemene mine i 2004

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ta en sylinder lekkasje test.

 

Hvis det blåser ut av gasser = Innsugsventil

ekosrør = eksosventil

peilepinnerør/oljepåfyllingshull = stempelringer

bobler i radiator/ekspasjonsbeholder = toppakning.

 

Lykke til.

 

Åssen tester jeg dette da ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg prøvde mange forskjelllige varianter av stramming istad, riktig stramming, for mye, uten å stramme så mye osv osv :(

 

Er irritert nå :(:(

 

Juster ventilene til syl 8 så slakt at det klakker og styrer når du drar motoren på starteren, og sjekk komp igjen. Er det fortsatt null komp på 8'eren, har du problemer...

 

Hva er riktig stramming? På Chevy er det til støtstanga ikke lar seg rotere mer med EN finger (Bare holder inntil på ene siden altså), og legger til 1 til 1,5 runde på justeringsmutteren etterpå. (avhengig av kam/løfter produsent)

Mange tror de skal stramme til støtstanga går tregt rundt med to fingre, men det blir for stramt (ventilene står oppe hele tiden), har sett det blitt gjort av erfarne mekanikere på merkeverksted (Chevy)....

 

Hvis den starter og går, kan du justere med motoren igang også, jeg setter bare noen papplater i toppene inntil ventilfjærene - har bare hatt behov for å gjøre dette ved trimkam som gjør "fabrikk-metoden" ubrukbar.

 

Alt dette forutsetter at du har hydrauliske ventilløftere, men det har du vel...?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er at du trenger en del utstyr.

Du trenger en luftkompressor og sylinder lekkasje test måler.

 

Trinn 1: Skru ut alle pluggene.

2: Sett sylinder 1 på topp og begge ventilene lukket.

3: Skru inn slangen til måleren inn i plugghullet.

4: Sett på måleren

5: Kalibrer måleren

6: Kobl måleren på slangen som står i plugghullet.

7: Ikke over 20-22% lekkasje.

8: Gjør det samme om igen til du har tatt alle 8 sylindere.

94 Audi S4 Avant 4.2 V8 - Solgt!

79 Chevrolet Caprice Classic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juster ventilene til syl 8 så slakt at det klakker og styrer når du drar motoren på starteren, og sjekk komp igjen. Er det fortsatt null komp på 8'eren, har du problemer...

 

Hva er riktig stramming? På Chevy er det til støtstanga ikke lar seg rotere mer med EN finger (Bare holder inntil på ene siden altså), og legger til 1 til 1,5 runde på justeringsmutteren etterpå. (avhengig av kam/løfter produsent)

Mange tror de skal stramme til støtstanga går tregt rundt med to fingre, men det blir for stramt (ventilene står oppe hele tiden), har sett det blitt gjort av erfarne mekanikere på merkeverksted (Chevy)....

 

Hvis den starter og går, kan du justere med motoren igang også, jeg setter bare noen papplater i toppene inntil ventilfjærene - har bare hatt behov for å gjøre dette ved trimkam som gjør "fabrikk-metoden" ubrukbar.

 

Alt dette forutsetter at du har hydrauliske ventilløftere, men det har du vel...?

 

Hydrauliske løftere ja....

 

Strammingen testet jeg på mange måter istad....riktig,løst,stramt, ikke i det heletall osv.....null komp

 

Jeg strammer slik at støtstanga ikke kan bevege seg opp og ned,og deretter drar jeg nesten eller en omdreining

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er at du trenger en del utstyr.

Du trenger en luftkompressor og sylinder lekkasje test måler.

 

Trinn 1: Skru ut alle pluggene.

2: Sett sylinder 1 på topp og begge ventilene lukket.

3: Skru inn slangen til måleren inn i plugghullet.

4: Sett på måleren

5: Kalibrer måleren

6: Kobl måleren på slangen som står i plugghullet.

7: Ikke over 20-22% lekkasje.

8: Gjør det samme om igen til du har tatt alle 8 sylindere.

 

Har ikke utstyr til dette jeg.....:(

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare sylinder nr 8? Er det ikke den du har hatt problemer med hele tiden? Hvis du har stramet likt på alle 8, og det bare er på nr 8 du har problemer på, så er det no bare å plukke opp igjen. Er ikke sikker på hvordan smøresystemet er på Ford, men på Pontiac er det på 8ern det er dårligst smøring. Så de fleste problemer bruker å komme der først.

 

Har du sjekket at ventilfjærene på den sylinderen ikke er knekt? Hvis de er knekt vill du risikere at ventilen ikke lukker seg i det hele tatt. Er vell bare å ta ned dem på sarpsborg motor å få dem målt, så får du eventuelt utelukket det

 

Synes det viker rart at det skulle være null i komp, noen kilo lavere vill jo være normalt med slitte stempel ringer.. Vill jo da være snakk om et totalt sammenbrudd.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekasje test er tingen ja.

 

Men har ikke du hat oppe den motoren utallig ganger nå da?

Har du ikke da sjekka ALT?

 

Brente ventiler, knekt eller def stempel ringere (burde gi noe trykk ved lekasje test), sprekki ventiler, sprekki topp, sprekki blokk osv osv.

 

Får du tatt lekasje test vil du høre hvor det lekker ut eksos, ut forgasser, opje påfyllinga osv.

 

Synd og høre at du fortsatt sliter håper da for al del du finner ut av detta.

 

Skal ha litt service på LS1 mot slutten av påska for og være sikker på at alt er i orden så skal den fyres så fort bensin tank er bygget og midt konsollet i karbon er fylt med fete Autometer Super Light med blå lysdioder i.

 

Detta blir morro...

 

Mvh

Erik A

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekasje test er tingen ja.

 

Men har ikke du hat oppe den motoren utallig ganger nå da?

Har du ikke da sjekka ALT?

 

Brente ventiler, knekt eller def stempel ringere (burde gi noe trykk ved lekasje test), sprekki ventiler, sprekki topp, sprekki blokk osv osv.

 

Får du tatt lekasje test vil du høre hvor det lekker ut eksos, ut forgasser, opje påfyllinga osv.

 

Synd og høre at du fortsatt sliter håper da for al del du finner ut av detta.

 

Skal ha litt service på LS1 mot slutten av påska for og være sikker på at alt er i orden så skal den fyres så fort bensin tank er bygget og midt konsollet i karbon er fylt med fete Autometer Super Light med blå lysdioder i.

 

Detta blir morro...

 

Mvh

Erik A

 

 

Du får komme med noen bilder, under og etter montering. :)

94 Audi S4 Avant 4.2 V8 - Solgt!

79 Chevrolet Caprice Classic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert bilen på verksted nå, ba de finne ut feilen.... og vi har kommet fram til at det nok er en blåst stempelring...

 

Men fortsatt rart at det er null i komp :S

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert bilen på verksted nå, ba de finne ut feilen.... og vi har kommet fram til at det nok er en blåst stempelring...

 

Men fortsatt rart at det er null i komp :S

 

hmmm...hehe...var ikke bare det....stemplet var ødelagt der ringene sitter :S kommer med mer info snart....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:peace: Lykke til i allefall :) :peace:

 

 

dragcar

 

Mvh Erik

 

Takk takk

:) :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om hvor dyrt det blir?

 

hmmm...ehh......DET snakker vi ikke om ;)

sombrero

 

Jeg går ikke ned iallefall, blir nok kraftigere greier nå :titties:

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår