Gå til innhold

Grunnen (tror jeg) til de fleste problemene mine i 2004

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Visst du vil ha en dau motor så. Viktig å øke på etter hvert, og dra den et stykke av og til.

 

Hvorfor blir motoren dau av det?

 

Skal kjøre ca 100 uten og gå over 3500 rpm, bytte olje og etter dette dra på mer og mer.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor blir motoren dau av det?

 

Skal kjøre ca 100 uten og gå over 3500 rpm, bytte olje og etter dette dra på mer og mer.

 

Sånn jeg gjør med min, iallefall som jeg har lært er at jeg skal kjøre normalt som folk, ikke kjøre hardt når den er kald osv såklart, også gasse på litt hard noen ganger så den får kjørt seg litt...

 

Mange har også den meningen at motorer skal kjøres inn jævli hardt, men det har vel litt å si på åssen motoren er bygd osv sikkert...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Magnus!

 

3500?? Ikke lurt. Motoren bør varves kjapt opp noen ganger for å unngå uheldige slitekanter i sylinderveggene (vrom-vroom..)

 

jau jau, stemmer det....Takker Reidar :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New updates....

 

Motoren er ferdig og bakakslingen gikk av igår, har heldigvis venner som skrur jævli jævli fort :pray

 

Jeg skal iallefall klage litt på cluchen/arbeidet, jeg måtte slure inn i verkstedet og da begynte den å bråke som bare det... bilen får også litt ekstra bensin så den smeller litt merker jeg, har også en turtallsperre på 4500 rpm nå under innkjøringa :)

 

Geir den store :pray

 

Satt foresten i frostpluger i Pontiac motoren i går, prøvde meg først med hammer, før Roar kom med en av sine klassiske Raggar triks. Ta en stykk svær slegge, sikt mot frostplugg å klinkt til. (Tror dere jeg holdt på å daue når jeg så han kom med sleggen helpme )

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er noen ganger?

 

 

Ofte som helst egentlig, noen kjappe varvninger skader ikke motoren (hvis det ikke er en gammel Opel da..)

 

Nå var nok innkjøring mer alvor i rekti gamle dager, ikke mange gamle motorer tålte noe videre turtall. Det mest ødeleggende for en motor er å la den jobbe tungt på lavere turtall, ikke minst under innkjøring. Å kjøre "som vanlig" uten å presse/tyne motoren bør gå bra.

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte som helst egentlig, noen kjappe varvninger skader ikke motoren (hvis det ikke er en gammel Opel da..)

 

Nå var nok innkjøring mer alvor i rekti gamle dager, ikke mange gamle motorer tålte noe videre turtall. Det mest ødeleggende for en motor er å la den jobbe tungt på lavere turtall, ikke minst under innkjøring. Å kjøre "som vanlig" uten å presse/tyne motoren bør gå bra.

 

 

Stemmer det! Lavt turtall knekker motorer! Det lærte jeg på den vonde måten... Ikke for lavt, og ikke for høyt, og aldri full gass. Da blir motoren fin.m'm Gleder meg til å se mustangen i aksjon, ottesen! Du må nesten la meg få sitte på en gang på ruudskogen. Jeg begynner å få abstinenser, etter at min har stått 4 år på lagring nå... :(

 

Men når du først er av med bakaksel.. Du har ikke vurdert Uavhengig bakstilling fra 99+ cobra? Den passer beint i festene, + at du må borre to hull til i fremkant, og sage litt på en brakettkant :pimp

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det! Lavt turtall knekker motorer! Det lærte jeg på den vonde måten... Ikke for lavt, og ikke for høyt, og aldri full gass. Da blir motoren fin.m'm Gleder meg til å se mustangen i aksjon, ottesen! Du må nesten la meg få sitte på en gang på ruudskogen. Jeg begynner å få abstinenser, etter at min har stått 4 år på lagring nå... :(

 

Men når du først er av med bakaksel.. Du har ikke vurdert Uavhengig bakstilling fra 99+ cobra? Den passer beint i festene, + at du må borre to hull til i fremkant, og sage litt på en brakettkant :pimp

 

Halla...

 

Jeg gidder ikke å kødde med noe annet bak på bilen nå, sitte på kan du nok ja

:)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja?? sKjer det noe med bilen??:) Heftig bil!! Lykke til vidre!

 

Heisann...

 

Jeg venter fortsatt på bakakselen, han skulle egentlig blitt ferdig idag så jeg fikk satt den på men sånn ble det ikke :(

 

Jeg håper at jeg får fikset det så snart som mulig...:)

 

Takk foressten :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hjelper det litt her....

 

Fikk bakakslingen idag, og skrudde i 4 timer. Jeg hadde med en kamerat som aldri har skrudd før, men han er ganske så smart så han skjønte tegningen fort :) Vi fikk helt på olje på bakakselen, hengt den opp, skrudd fast mellomaksel, fjærer,dempre og byttet foringer.... mangler bare bremsene nå, ikke så dårlig på 4 timer egentlig :)

 

Skal bli moro å se åssen 2,73 til 3,73 på en 1377 kg bil blir :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror gikk fra 2.56 til 3.42 i en 2000kg bil! - Natt og dag er mildt sagt...

Nå trengs en converter som slipper litt høyere enn 1700rpm, så kan startene bli enda litt morsommere og. Han har ikke på langt nær så hardt trimmet motor som deg, men det lusker en 383cid i kulissene :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror gikk fra 2.56 til 3.42 i en 2000kg bil! - Natt og dag er mildt sagt...

Nå trengs en converter som slipper litt høyere enn 1700rpm, så kan startene bli enda litt morsommere og. Han har ikke på langt nær så hardt trimmet motor som deg, men det lusker en 383cid i kulissene :)

 

Blir nok bra vettu ! Manuell er fint vettu

:) :boxing

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår