Gå til innhold

Mitt prosjekt: `82 Granada 2.0


Einar

Anbefalte innlegg

Mitt Prosjekt er en 1982 Ford Granada 2.0(Vet ikke om det er L, hørt noe om at det er en Lincoln, kan og være base) mark II serie 2, Svart sedan, stått i mange år, 2 eiere før meg såvidt jeg vet.

Planen først er å få den godkjent og skilt(Skifte bremser bak som jeg er igod gang med, skaffe ny tank og radiator, samt og fikse det ene rusthullet og hjulbuer bak), holde den stortsett orginal utseendemessig,

Etterhvert har jeg lyst på ventilerte skiver, senking(med camber-shimsing), kanskje 16" felger(er ikke fint med for lavprofil synes jeg på Granada), IS-turbo-motor, IS-kasse og 2.8-bakaksel(for toppfart og bensinforbruk)

Den har forøvrig hellagrill og koblet park i tåkelys bak har jeg også.

 

Noen meninger(seriøse sådan)?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vet ikke om det er L, hørt noe om at det er en Lincoln, kan og være base)

 

En base har hvitt innvendig tak med småe "lufteporer".. Ser typsik billig ut.

En L og Lincoln har stofftak.

 

Licoln har en del utstyr som normalt(kan være ekstra bestillt) ikke følger med på L og Base. Feks el.bagasjeroms åpner og el.justerbare speil..

 

(Kan være avvik fra forskjellige år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noen bilder av bilen da, så blir vi gla' ;)

 

Skal du ta en Sierra 2.0iS motor og bygge Turbo på? Spennende. Blir vel ikke alt for mye kødd med elektronikk på den.?

 

Hva skal du med bakaksel fra 2.8? Er det noe særlig forskjell på de da? Eller er det automat-utvekling du tenker på? Kjenner ikke til Granada-aksler igrunn. Bare nysgjerrig.

 

Lykke til. Vi liker Granada :)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor mye jeg kan ta ut av en IS-turbo-motor, ca 160 hk skal ikke være noe problem, men håper på over 200(Godkjenne med 150-160 hk da granada har det orginalt på 2.8i).

 

Jeg har det "luftige" taket så er nok en base, eneste utstyret er setegrill i førerstol og hella-grillen(som ikke er helt orginal).

 

Vil ha 2.8-aksel pga. utvekslinga, samt få tak i den store akselen, har funnet ut at bilen bør greie 190-200 med den utvekslinga jeg har nå men vil ha mer, dessuten, går billigere med stivere utveksling og drivakslene tåler mer da.

 

Blir nok en del elektronikk med IS, samt at jeg må bygge tileggssprut av ett eller annet slag(vurderer en anording som øker bensintrykket).

 

Hvis noen har mulighet for å ta i mot ett mobilbilde og legge ut for meg hadde det vært fint(sikkert ikke så bra oppløsning på det men.

 

Tak for gode og seriøse svar.

 

Har forresten skiftet hjulsylindre og bremsebånd bak, ene bremserøret bak da dette måtte kappes av sylinderen og skiftet all bremsevæske, så er ferdig med bremsene nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvor mye jeg kan ta ut av en IS-turbo-motor, ca 160 hk skal ikke være noe problem, men håper på over 200(Godkjenne med 150-160 hk da granada har det orginalt på 2.8i).

 

Jeg har det "luftige" taket så er nok en base, eneste utstyret er setegrill i førerstol og hella-grillen(som ikke er helt orginal).

 

Vil ha 2.8-aksel pga. utvekslinga, samt få tak i den store akselen, har funnet ut at bilen bør greie 190-200 med den utvekslinga jeg har nå men vil ha mer, dessuten, går billigere med stivere utveksling og drivakslene tåler mer da.

 

Blir nok en del elektronikk med IS, samt at jeg må bygge tileggssprut av ett eller annet slag(vurderer en anording som øker bensintrykket).

 

Hvis noen har mulighet for å ta i mot ett mobilbilde og legge ut for meg hadde det vært fint(sikkert ikke så bra oppløsning på det men.

 

Tak for gode og seriøse svar.

 

Har forresten skiftet hjulsylindre og bremsebånd bak, ene bremserøret bak da dette måtte kappes av sylinderen og skiftet all bremsevæske, så er ferdig med bremsene nå.

 

3.45:1 utekslingen som sitter på 2.8 sedan er litt lang for en motor med så lite kubikk som is motoren. Gå for en 3.64:1 fra 2.3 eller 3.89:1 fra 2.0 istedet, er mitt råd.

 

Jo tyngre utveksling, jo mindre tåler også girkassen din - værdt å tenke på.

 

Det er bare de gamle engelske 3.0 og 2.6 som har de "store" drivakslene, egentlig er bare forskjellen den at disse har kraftigere bolter som akslingen skrus fast i stikkakslene med.

 

Kjøpe deg en progresiv bensitrykksregulator , alle trimsajpper har dette, fra den går det en slang til innsuget som "forteller" den om motoren har ladetrykk eller ikke.

---------------------------------------------------

Min prosjekt tråd :

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=164951

---------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
3.45:1 utekslingen som sitter på 2.8 sedan er litt lang for en motor med så lite kubikk som is motoren. Gå for en 3.64:1 fra 2.3 eller 3.89:1 fra 2.0 istedet, er mitt råd.

 

Jo tyngre utveksling, jo mindre tåler også girkassen din - værdt å tenke på.

 

Det er bare de gamle engelske 3.0 og 2.6 som har de "store" drivakslene, egentlig er bare forskjellen den at disse har kraftigere bolter som akslingen skrus fast i stikkakslene med.

 

Kjøpe deg en progresiv bensitrykksregulator , alle trimsajpper har dette, fra den går det en slang til innsuget som "forteller" den om motoren har ladetrykk eller ikke.

Trenger ny kasse nå, hatt problem med at den spretter ut av revers, samma faan hvor hardt jeg holder, blir da forbanna og hardhent, bilen hoppa ut av revers igjen og virka som den ikke ville trille, satte den i revers igjen og det løsna, revers ok, 1 og 2. ok, 3 og 4. gir, ulyd.

Da blir det 5-trinns.

Noen formeninger om hva som gir best akselerasjon, mt75 eller is-kasse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Trenger ny kasse nå, hatt problem med at den spretter ut av revers, samma faan hvor hardt jeg holder, blir da forbanna og hardhent, bilen hoppa ut av revers igjen og virka som den ikke ville trille, satte den i revers igjen og det løsna, revers ok, 1 og 2. ok, 3 og 4. gir, ulyd.

Da blir det 5-trinns.

Noen formeninger om hva som gir best akselerasjon, mt75 eller is-kasse.

 

Var kun gummikoblinga på mellomakselen, men kassa er tjassen likevel, slår ut av revers.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har samme problemet. Men det skylles...hvis du har samme kasse som meg...et gummistrikk som skal holde girspaken til høyre. Fristilling er jo mellom 3 og 4.gir. -Det har sikkert ryki, og girspaken kan finne veien ut. Når dette har skjedd noen ganger, antar jeg at det slites til mindre motstand og den faller lettere og lettere ut. Min teori. Vet ikke om det hjelper å sette nytt strikk på.. Men 5trinns gjør seg mye bedre på ditt prosjekt da.

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har samme problemet. Men det skylles...hvis du har samme kasse som meg...et gummistrikk som skal holde girspaken til høyre. Fristilling er jo mellom 3 og 4.gir. -Det har sikkert ryki, og girspaken kan finne veien ut. Når dette har skjedd noen ganger, antar jeg at det slites til mindre motstand og den faller lettere og lettere ut. Min teori. Vet ikke om det hjelper å sette nytt strikk på.. Men 5trinns gjør seg mye bedre på ditt prosjekt da.

Da den slår ut selv om du holder spaken alt du har med to hender er nok drevet slitt i flg ford.

 

forresten ZeroCool, hva skal du ha for 5trinns til v6(2.8), 2.8 kassa mi er noe tjassen serru.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår