Gå til innhold

Chip som kutter i 1,9tdi

Ranger emnet

salms

Anbefalte innlegg

Var til trondheim med bilen til ei venninne i kveld.

Midt under en forbikjøring så virka det som om turboen helt plutselig kutta.

Når jeg ga full gass så gikk den veldig godt, men etter å ha holdt full gass en stund så kutta den (nesten 130km/t i 5.gir). Etterpå så forble den "død".

Denne motoren er chippa, det gjelder en audi a4 1,9tdi, med en ABT-chip.

Etter å ha slått av tenningen og starta bilen på nytt så var den like frisk igjen. Men samme skjedde på nytt, holder flatt jern og turbotrykket jobber som en liten faen en stund, åsså døde den igjen.. Prøvde dette flere ganger, i 4.gir også så kutta det, og jeg måtte av med tenningen for at den skulle friskne opp igjen. I 3.gir klarte jeg ikke fremprovosere dette "kuttet", pga den akkselererte for fort til at jeg kunne holde flatt jern lenge nok (er hva jeg tenker er årsaken vertfall, ingen grunn til å tro at ikke samme hadde skjedd der som i 4. og 5.-gir, om jeg bare hadde holdt maks pådrag lenge nok).

Så, spørsmålet er da: Er det noen andre som har opplevd det samme? Eller har noen ei forklaring på dette?

Mine tanker om det:

1. Jeg tenkte på turboen, men den skulle jo ikke blitt påvirka av at jeg slo av og på tenningen, så det slo jeg fra meg.

2. chip/hjernen..

Kan hjernen ha et slags "nødprogram" som automatisk kobles inn om motoren utsettes for for høyt turbotrykk/høy belastning over en for lang tidssyklus, sånn at det er en slags overbelastningsvern eller noe? Om så er, er det mulig å koble ut dette? Chip'en er jo montert for at den skal gå som et uvær (noe den faktisk gjør, inntil den dævver (sånn som Doffen vet dere))..

Håper dere har noen fornuftige innspill og løsninger, er jo kjipt å måtte vri av og på tenningen for hver gang en skal kjøre fra noen..

Får man først smaken på gode biler,

så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider