Gå til innhold

Min første amcar.

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Fant nettopp et gammelt bilde av min første amcar!

68 Chevelle 4dht med 307 og PG:

68_chevelle.jpg

Ikke noen racer akkurat, og selvsagt altfor høy.

Senere ble den senket og utstyrt med centerline felger. Da var den skikkelig fin, men det har jeg ingen bilder av.

Jeg har en mistanke om at den opprinnelig var utstyrt med bigblck fjærer i fronten og El Camino eller Impala fjærer bak, av en eller annen rar årsak.

Bildet er knipset i 1988. Jeg kjøpte den i Kristiansand i 1988 og hadde den som bruksbil frem til 1993. Da solgte jeg den til en fra Gardermoen-området.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke. Har prøvd å etterlyse den bl.a via dette forumet, men ikke fått noen respons.

Da jeg solgte den var det dukket opp litt rust midt oppe på ene skjermringen bak og nede bak forhjulet på ene forskjermen. Mistenkelige små "kuler" (les:rust) hadde også dukket opp under vinylen over fruntruta og i underkant av bakruta. Dessuten var den i behov av nytt eksosanlegg og headers/manifoiler.

Ingen store ting for en med garasje og verktøy med andre ord, men håpløst for meg på den tiden.

På slutten av 80-tallet var alt utenom 2dht og cab bare søppel. I tillegg var akselavstanden på Chevelle fra og med 1968 litt større på 4dørs og stv modellene enn på cab/2dht. Derfor var bilen min ikke atraktiv som karosseribytte til 2dht heller.

Tenk å hatt denne i dag. Tatt rusta, tectylert den, bytta PG kassa med en TH200 kasse og hatt den som en bruks-amcar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk en helt lik bil til det der i Bergen for noen år siden.Den var blitt kjøpt på østlandet.Den ble stående ute uten motor og gir og etter noen måneder var alle ruter og lykter knust.Den stod der i flere måneder til før den forsvant.Antagelig vraket.Dette er vel ca 3 år siden.Har du sjekket reg nummeret hos biltilsynet?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noe mer. Har egentlig ikke SÅ sentimentale tanker omkring bilen, men det er jo selvsagt trist dersom den er vraket uansett hvordan det har skjedd.

Den gangen på 80 tallet var det helt umulig å få tak i deler spesifikke for 4dht modellen slik som f.eks sideruter og andre dør-detaljer.

I dag med internett og slikt hadde man sikkert greid å grave frem noe fra en eller annen hugger i USA, men det kan jo godt tenkes at en uerfaren eier har gitt opp bilen på grunn av noe slikt.

Men nå er det 34'en for alle penga. Har begynt å tinnsparkle og det var faktisk lettere enn jeg trodde!

Kommer tilbake med bilder & arbeidsbeskrivelse senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har en slik en. Han har oversikt over flere slike (kansje alle) i Norge. Har du flere bilder? Reg nr? PN60740??

Så kan eg sjekke med han om han kjenner til denne?

Synest personlig at 68 er fineste Chevellen.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnr på den var PN 60040.

Hvis bilen virkelig ER i live hadde det jo vært gøy så hvordan den er idag.

Min personlige favoritt er 67 modellen.

1971 modellen har tøffeste bakpart med doble, runde baklykter i støtfageren. Men 1970 modellen med samme karosseri har penere front med sine doble lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke om han kjenner til denne når eg treff han.

Grunnen til at eg liker 68`n best er Baklysa som passer så fint inn i samme høgde som listverket som går over hele hekken. 69 lysa liker eg ikkje.

Fronten er spiss og ser "sint" ut. Synest dei blir for flat i fronten seinare.

Den (2dht.) har den flotte buen over siderutene bak, som går helt i spiss og følger takprofilen. Synest den er finere enn den "avkappa" som kom i 70(?)

Har vert endel Cheveller her i området og nesten alle var/er 68 modeller. Den første eg husker var her fra ca -81. Da var eg 9 år og det kan vere derfor de ligg mitt hjerte nærmest.

Var en nabo som hadde en råtøff -79 Trans Am i de tider også. Er vel ikkje tilfeldig det ble en slik på meg.

De er jo tøffere enn hvilkensomhelst Chevelle :cool: :cool:

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket PN 60040 på http://www.vegvesen.no og den kom opp som ukjent... Det sier meg at den aldri har vært på eu-kontroll (avregistrert før 98/99?) og mest sannsynlig vraket. En mulighet er også at den deler skjebne med alle de nedplukka prosjektene her i landet...

Artig med Chevelle!

Mine favoritt "firkanta" (64-67) er:

Helt klart 67'ens bakende, pene lykter, generelt vellykket.

'66'ens front, litt kjedeligere bak, men vinner mitt hjerte som tøffeste pga helheten. Har hatt en '65 som prosjekt, men nå ser jeg den og '64 som kjedelige, 67 kommer da før de helhetlig sett.

"Runde" (68-72):

Eneste jeg ikke liker med '68 som gjør '69 bedre i mine øyne, er den stygge lista på siden av fronten, kommer ned fra lyktene. Tøffest front deler '69 og '70, bak er det hipp som happ (67 er uansett penest). '71 og '72 er ikke pene foran pga de enkle lyktene, selv om jeg nå har en da (bare ble sånn - var nærme nok, og prisen var rett)

Dette er selvfølgelig min smak, og sånt kan diskuteres i det uendelige...

Lyst på egen amcar igjen..... Ille med abstinenser!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PN 60040 har fått nye "plater" Den "heter nå" S 3508 og triller i Høyanger. :)

Bilen var på EU kontroll i 2003. Er registrert og skal inn igjen i år.

Antageligvis kun 3 av desse i landet.

Tall nr 4 og 5 i VIN er 39 på desse og det er visst kun 3 i Norge med det.

Rollin`Rollin` onfiredevi onfiredevi

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

Lenke til kommentar
Del på andre sider