Gå til innhold

Beslagleggelse av førerkort!

Ranger emnet

Peer

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet det er mange slike poster som er tatt opp fra før, men litt oppdatert informasjon og nye medlemmer gir grunn for en ny post.. tror jeg :rolleyes:

Uansett, her er saken:

Fredag, natt til Lørdag, ca klokken halv 3 foregikk "lovbruddet" av mine 2 kompiser, jeg satt på og de kjørte hver sin Ford scorpio..

Det hadde akkurat kommet 20 cm ny snø og tiden var inne for å teste kjerrene, så la i vei brei etter brei og skulle hjemover for å gi seg mens ting var på topp!

20 meter fra hjemmet stopper en kommandobil uten videokamera i frontruten og med 2 politimenn oss, og forlanger å se førerkort og vognkort, de gjorde oss også oppmerksomme på at de kom til å ta midlertidig belslag av førerkort på grunn av uaktsom kjøring og 60 i 30 sonen..

Så til det vanlige spørsmålet, kan de bruke en måling på speedometeret tatt over maks 500 meter med 2 politimenn i bilen som bevis i rettsalen? Vi er 3 som er vitner på at dette ikke er et faktum, men det har vel seg slik at 2 politimenn betyr mer enn 3 sivile.

Diskuter og kom med svar!

litt mye notin

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Vet det er mange slike poster som er tatt opp fra før, men litt oppdatert informasjon og nye medlemmer gir grunn for en ny post.. tror jeg :rolleyes:

Uansett, her er saken:

Fredag, natt til Lørdag, ca klokken halv 3 foregikk "lovbruddet" av mine 2 kompiser, jeg satt på og de kjørte hver sin opel scorpio..

Det hadde akkurat kommet 20 cm ny snø og tiden var inne for å teste kjerrene, så la i vei brei etter brei og skulle hjemover for å gi seg mens ting var på topp!

20 meter fra hjemmet stopper en kommandobil uten videokamera i frontruten og med 2 politimenn oss, og forlanger å se førerkort og vognkort, de gjorde oss også oppmerksomme på at de kom til å ta midlertidig belslag av førerkort på grunn av uaktsom kjøring og 60 i 30 sonen..

Så til det vanlige spørsmålet, kan de bruke en måling på speedometeret tatt over maks 500 meter med 2 politimenn i bilen som bevis i rettsalen? Vi er 3 som er vitner på at dette ikke er et faktum, men det har vel seg slik at 2 politimenn betyr mer enn 3 sivile.

Det er vel ikke bare på grunn av farten dere ble stoppet, men på grunn av sladding... Ikke sant..? Uansett har dere gjort noe ulovlig og bør ta ned straffen dere får uten mer sutring...

-98 BMW Touring M-Sport

-87 Golf MK2 - Solgt

-82 Fiat 127 Sport - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Uansett, her er saken:

Fredag, natt til Lørdag, ca klokken halv 3 foregikk "lovbruddet" av mine 2 kompiser, jeg satt på og de kjørte hver sin opel scorpio..

Det der er uaktsom kjøring... beslag av førekort er helt greit... får som fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor tro på at politiet blir hørt mest på i en eventuell rettsak. Er vel som oftest slik? Vitner i egen bil har vel også heller lite troverdighet.. Men om dere mener at det er 100% ufortjent og at politimennene lyver så er det vel bare å skaffe seg en veldig veldig god advokat og kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare på grunn av farten dere ble stoppet, men på grunn av sladding... Ikke sant..? Uansett har dere gjort noe ulovlig og bør ta ned straffen dere får uten mer sutring...

Tror vi ble stoppet på grunn av farten, så lurer litt på om kun måling på speedometeret gjelder som bevis? Vi kjørte ikke i 60, men de gjorde på grunn av at de skulle ta oss igjen!

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi ble stoppet på grunn av farten, så lurer litt på om kun måling på speedometeret gjelder som bevis? Vi kjørte ikke i 60, men de gjorde på grunn av at de skulle ta oss igjen!

Sladding=uaktsom kjøring=førerkortbeslag... Værre er det ikke...

-98 BMW Touring M-Sport

-87 Golf MK2 - Solgt

-82 Fiat 127 Sport - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladding=uaktsom kjøring=førerkortbeslag... Værre er det ikke...

Nei, verre er det faen ikke! ;)

Sladdet dere etter veien så synes jeg dere fortjente det! Var det på en opplyst parkeringsplass uten noen andre biler eller folk der synes jeg det er for kjipt at man skal bli fratatt lappen for å sladde litt, men man blir det jo fordet! Hvis det var kun pga sladding er det vel i 3mnd :confused: , får dere i tillegg for 60kmt i 30sone blir det nok rimelig mye verre!

Ugly is in!

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Uansett, her er saken:

Fredag, natt til Lørdag, ca klokken halv 3 foregikk "lovbruddet" av mine 2 kompiser, jeg satt på og de kjørte hver sin Ford scorpio..

litt mye notin

60 speedometer fart mener jeg nok at ikke vil holde i retten til å bli fratatt lappen, regner med at han ikke godtok inndragelsen. Hvis han gjorde det er jo lappen fortapt i et par måneder uansett. Men hvis uaktsom kjøring kommer inn også, så ville jeg nok tro at lappen blir i deres hender en stund fremover.

Eks, en kompis ble stoppet. Dette var sivil uten kamera. Politiet lå i 90, og han dro fra. men siden de ikke hadde måling så ble de "enige" om en straff som tilsvarte at han lå i 70. Altså, lappen i behold og mange penger i bot. Det var egentlig 50/50 der, en av partene kunne vunnet saken så han tok ingen sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometermåling kan holde til bot og påfølgende reaksjoner, men er jo langt mer tvilsomt enn de fleste andre måletyper. Jeg tror de færreste politifolk vil lage en sak av det dersom de har en speedometermåling på f.eks. 70 i en 60-sone, avslagene er store.

Over så kort distanse tror jeg ikke politiet vil satse stort på farten, men sladdingen er jo ganske tydelig...

Jeg skal ikke være for bastant med å si hvordan man står når man har vitner, men forskjellen er at to passasjerer blir ikke det samme som to politifolk i en politibil. Politifolkene vil planlegge speedometermålingen og sørge for å se på speedometeret, men hos de færreste sitter passasjerer å ser på speedometeret hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometermåling kan holde til bot og påfølgende reaksjoner, men er jo langt mer tvilsomt enn de fleste andre måletyper. Jeg tror de færreste politifolk vil lage en sak av det dersom de har en speedometermåling på f.eks. 70 i en 60-sone, avslagene er store.

Over så kort distanse tror jeg ikke politiet vil satse stort på farten, men sladdingen er jo ganske tydelig...

Jeg skal ikke være for bastant med å si hvordan man står når man har vitner, men forskjellen er at to passasjerer blir ikke det samme som to politifolk i en politibil. Politifolkene vil planlegge speedometermålingen og sørge for å se på speedometeret, men hos de færreste sitter passasjerer å ser på speedometeret hele tiden.

Husk at for at en speedometermåling skal være godkjent så må det fremlegges dokumentasjon fra politiet på at speedometeret på patruljebilen er kalibrert i løpet av de 3 siste mnd før målingen foretas ;)

ellers er ikke målingen gyldig

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let etter en lignende sak hvor saken gikk til mistenktes fordel! finner du det er du fri! synd å miste lappen av slik småsak! det synes jeg absolutt! purken har andre ting å bry seg om en slikt småtterier! hadde det vært høy hastighet inn i bildet hadde jeg skjønt det mer..men det var vel ikke noe særlig høy her etter som jeg forstod! eller var det 60... :) og til dere som syns det er til pass for ham...Håper faen meg dere mister lappen for en slik småting..noe jeg er jævli sikker på kunne skje hadde purken vært på rett plass! bare dumt å komme med slike liksom wannabe voksne utsagn!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Uansett, her er saken:

litt mye notin

Vanskelig å si utfra at jeg ikke vet hvordan type sladding/tullekjøring det er snakk om og hva politiet har av målinger og observasjoner, men mitt generelle råd er å ikke gi de noe info og ikke godta førerkortbeslag. Da får de lappen igjen etter 3 uker og politet er nødt til å skirve en sak på hva de har av info. Så kan dere vurdere etter det hvordan saken stiller seg og om dere godtar hva som foreslås av evt bot og/eller førerkortbeslag.

Hvis man plaprer masse når politiet "forhører" dere, så er det eneste man oppnår at politiet får en mer utfyllende rapport og styrker sin sak. Min erfaring er at man kun skal gi mest mulig info til onkel hvis man skjønner at man blir tilbudt en gavepakke av et forenklet forelegg. Og det er ikke så ofte... Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, en som står opp for oss ;) Vi ble stoppet klokka halv 3 på en nokså øde vei som aldri er i bruk, grunnen til å at de kjørte der var for å hjelpe en gammel mann som hadde gått i bakken pga noe bråk ved et utested, hørte på radioen at de trengte hjelp og om de kunne skaffe ambulanse til mannen, jævlig fint å høre at de måtte vente litt for å ta oss!

Håper de driter seg noe jævlig ut i retten, fordi de kan ikke ta oss for 60 i 30 når de har en fattig speedometer måling på 300 meter! Hadde det vært punkt til punkt så hadde det vært noe annet!

[0]Bmw 320i -89

[X]Toyota Corolla -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let etter en lignende sak hvor saken gikk til mistenktes fordel! finner du det er du fri! synd å miste lappen av slik småsak! det synes jeg absolutt! purken har andre ting å bry seg om en slikt småtterier! hadde det vært høy hastighet inn i bildet hadde jeg skjønt det mer..men det var vel ikke noe særlig høy her etter som jeg forstod! eller var det 60... :) og til dere som syns det er til pass for ham...Håper faen meg dere mister lappen for en slik småting..noe jeg er jævli sikker på kunne skje hadde purken vært på rett plass! bare dumt å komme med slike liksom wannabe voksne utsagn!

Så du mener det er farligere og fortjener strengere reaksjon av å kjøre for fort kontra å sladde langs veien? Kunne ikke vært mer uenig...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, en som står opp for oss ;) Vi ble stoppet klokka halv 3 på en nokså øde vei som aldri er i bruk, grunnen til å at de kjørte der var for å hjelpe en gammel mann som hadde gått i bakken pga noe bråk ved et utested, hørte på radioen at de trengte hjelp og om de kunne skaffe ambulanse til mannen, jævlig fint å høre at de måtte vente litt for å ta oss!

Håper de driter seg noe jævlig ut i retten, fordi de kan ikke ta oss for 60 i 30 når de har en fattig speedometer måling på 300 meter! Hadde det vært punkt til punkt så hadde det vært noe annet!

Saken går ikke til retten sånn uten videre, det er det bare UP truer med å få deg til å godta alt mulig uten at de skal skrive noe som helst...

Hvis man ikke samtykker til førerkortbeslag, så må UP skrive en rapport og dette krever at måleutstyr/radar etc må være i orden og observasjoner må bevise at dere har gjort noe galt. Dere får en sjans til å lese saken og godta foreslått straff der uten at saken går til retten, derfor oppfordrer jeg alle til å ikke godta noe fra UP sånn uten videre, og spesielt ikke forenklede forelegg...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider