Gå til innhold

Hvor bredt dekk på felg?

Ranger emnet

TIMMEY!!!!

Anbefalte innlegg

Fy skamme seg, vask hjula dine!! :D

Hehe, ingen farlige merker ellerno, bare no lag med bremsestøv.. Ingen fare med at det har ligget litt. Dette skal rett før de skal på gås over skikkeli med litt av hvert :)

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235 på 10" :)

215 på 9" :)

Hardt å være felgkanter da.. Jeg personlig liker ikke dette "tyskerstuket" som jeg har hørt det blitt kalt.. Syns felgene og dekkene mine passer godt sammen jeg, kanskje til og med 245 hadde gjort seg..

Får man først smaken på gode biler,

så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en smaksak dette da egentlig... enten helt rette dekksider.. eller som tyskera gjør, minst mulig bredde på dekka, for å få den o'store strekken i dekksia.. For brede dekk til felgen er styggt spør du meg..

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er en smakssak, men å strekke det maksimalt er ikke bra for kjøreegenskapene det heller. Men klart, om du syns det er pent så er det ditt syn på det :) Min mening er at 235 passer godt på 8,5" felg :D

Får man først smaken på gode biler,

så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hvis du sjekker tekniske spesifikasjoner fra dekkleverandørene vil du finne at 255 er det største som er godkjent (anbefalt) på en 8,5" bred felg. Jeg selv kjører 265/35-18 på 8,5" felg.

Finns det en slik oversikt noe sted på nettet?

Selv har jeg hatt 245/35-18 på mine 7" brede felger (satt på ved kjøp av bil). Har fungert prikkfritt, men det høres litt drøyt ut for den felgbredden. Er på tide med nye dekk nå, og lurer litt på hva jeg skal gå for. 225/40 burde vel gå greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor brede dek du kan ha på en felg er avhengig av dekkprofilen.

Et dekk med høy profil kan brukes på en smalere felg enn samme dekkbredde, men med lavere profil.

Derfor er det ingen standard svar.

Du ser jo over hvilken profil det er snakk om. Har du en tommerfinger regel eller anbefaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man fett tyskerstuk

______

/ \

ala denne fine asci tegningen mister dekket sidestøtten å dekkbanen vil vandre "flyte" frem og tilbake på felgen ved belastning ... egner seg kun til å stå på utstillingsgulv spør du meg sombrero

samtidig skulle du få litt lavt dekktrykk er det svært lite som skal til for å "kjøre på felgen" ala leke tog/trikk

eventuelt skulle dekket hoppe over humpen på felgen som holder dekket fast(mister all lufta) er det noe faens kødd å få "blåst" dekket på plass igen

må som regel opp i dekkmaskin å "blåses" på.. hvis du ikke bruker startgass da sombrero kabang sombrero

men er som regel bare Hitlertrallene som har tysker stuk så la de holde på doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider