Gå til innhold

Olje catch tank...?

Ranger emnet


sløv

Anbefalte innlegg

Hva er hensikten med en slik...?

 

Mvh. Robin

 

 

Hvis du søker finner du veldig mye om dette her på forumet..

Spesielt i salgstrådene, der kommer dette opp hver gang en skal selge en catch tank..

 

Men hensikten er å samle opp olje og oljedamp fra veivhusventilasjonen i en tank slik at man slepper å kjøre dette rett ned i motorom/på bakken/ i innsug....

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ikke veivhus vent blir koblet inn på innsuget som normalt er at når du drar inn oljedamp i innsuget så vil oktantallet på bensinblandinga synke og du får dermed lettere tenningsbank. Og at oljedampen i en turbobil ville da havne i cooler og luften vil ikke bli så godt nedkjølt som om det ikke hadde vært noen oljefilm der..

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt meg en tank på ebay nå.

 

er det riktig å koble den ene slangen fra veivhusventilasjonen og inn på den ene "pluggen" i tanken. og så ta en annen slange på den andre pluggen og feste den inn i røret som du bruker som innsugningsrør. (det som k&n filteret sitter på)?

 

eller er det en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet oljedamp slangen som org går til luftfilteret for og slippe og få intercooleren full av olje, hadde strort problem med dette og bilen lugget men da jeg skylte bort oljen og gjorde alle rørene ren for olje så sluttet den og lugge.

 

Nå kjører jeg med ett lite luft filter fra ventilhuset for og slippe dette olje sølet, men planen var og lage egen catsh tank ved og bruke 2stk runde og tykke plater som bunn og topp og så kjøpe ett stykke silikon rør og klemme fast de 2 runde platene med slange klemme , samt borre hull på toppen av platen og skru inn nippler i den, slik som dette->

 

OilCatch%2002.jpg

 

OilCatch%2009.jpg

 

Enkelt, billig og tøft!

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med en slik...?

 

Mvh. Robin

 

når man bygger om en N/A motor til turbo, så støter man sannsynligvis borti det problemet at veivhusventilasjonen går rett inn på innsuget... hvis man ikke fjerner denne og bruker en slik olje catch tank vil det bli trykk inne i veivhuset når turboen lader, dette er lite gunstig =P ser at mange bruker en slange rett ned i en tom 1,5 liters flaske... det er noe av det værste jeg ser, bl.a har syk racing en slik løsning på 240'n sin (inka-gul 240TIC) den bilen er ellers nokså strøken og bra bygget, men han kunne kostet på seg en slik tank synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man bygger om en N/A motor til turbo, så støter man sannsynligvis borti det problemet at veivhusventilasjonen går rett inn på innsuget... hvis man ikke fjerner denne og bruker en slik olje catch tank vil det bli trykk inne i veivhuset når turboen lader, dette er lite gunstig =P ser at mange bruker en slange rett ned i en tom 1,5 liters flaske... det er noe av det værste jeg ser, bl.a har syk racing en slik løsning på 240'n sin (inka-gul 240TIC) den bilen er ellers nokså strøken og bra bygget, men han kunne kostet på seg en slik tank synes jeg...

 

Hmm, veivhusventilasjonen gikk rett inn på innsuget i min org colt turbo, Tror ikke de gjorde dette for ingenting heller, kansje for og få det godkjent? i donno.....

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, veivhusventilasjonen gikk rett inn på innsuget i min org colt turbo, Tror ikke de gjorde dette for ingenting heller, kansje for og få det godkjent? i donno.....

 

På min G40 går den inn i innsuget via returslangen, laderen og intercooleren, men det sitter en enveis ventil mellom selve veivhusventilasjonen og returrøret. Regner med det sitter en lignende ventil på Colten også

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår