Gå til innhold

Sveiseapparat

Ranger emnet


Actros

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har vært noen tråder om dette temaet før, men siden vi nå endelig har fått eget karrosseriforum så lager jeg likegodt en ny tråd. Skal kjøpe sveiseapparat, med følgende krav:

 

-Mig/Mag som kan bruke rørtråd. (Har forstått det sånn at da er polariteten viktig, stemmer det?)

-Gode innstillingsmuligheter.

-Brukes først og fremst på karrosseriplater, kanskje litt grovere en sjelden gang.

-Sveise i alle tenkelige stillinger.

-Må kunne brukes på 16A enfas.

-Pris: 0-5000 NOK.

-Ikke nødvendigvis nytt, men i god stand. (Muligheter for å finne demobrukte?)

 

Skal ikke starte skipsverft, så det trenger ikke være noe storgreier. Har litt erfaring med sveising fra før, men langtifra noen ekspert. Om apparatet er lett å sveise med er det jo egentlig bare en fordel.

 

Hva slags apparat bør jeg velge? Er det en fordel å kjøpe et nytt men billig, eller et brukt som egentlig er dyrere, men billig fordi det er brukt? Hvilket merke?

 

Sikkert like mange meninger om dette temaet som det er folk på jorden. La meningene hagle, så får vi se om det går an å trekke noen konklusjon i slutten av tråden.

 

Hei, viss jeg var det ville jeg kjøpt et brukt, med en strømstryrke på ca 150-180A på. Vet ikke hvor du bor men.. I stavanger, der jeg bor ca, så er det et firma som øvehalere brukte sveise apparet, som f.eks bil verskted har buttet ut, som er veldig bra, så selger di sveise apparatene ut igjen, og då er apparatene heilt iorden! til en billig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apparatene fra biltema er møkka apparater!Det samme gjelder de med fluss tråd, de kan jo brukes, men holder ikke like bra som de med gass!

sveisene blir ikke noe spes. fine, og de jukser som sagt her, på strømstyrken.

Esab apparatene er nok en av de beste som er på markedet!

men husk at hvis du skal ha mig/mag/rør tråd/tig osv. så må du ha gass flaske(argon/mison 25 osv) i tillegg, og det koster litt ekstra det og. ;)

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flussfylt tråd er ikke brukanes til sveising på bil... Dette er ,9 eller 1 mm tråd så da sitter du bare igjen med masse fuggldritt, man brenner høl med en gang. Det noen sier her at de biltema egentlig er et 80A apparat er ikke tilfelle... Du kan sveise 100A med det uten problemer det at det står 20% det er intermitensfaktoren, den sier hvor lenge man kan sveise sammenhengende i løpet av 10 minutter.

Skal du sveise på bil trenger du kun et lite apparat med 0,6 mm tråd. Når det gjelder dekkgass er Misson 18 fra Aga å anbefale (når det gjelder bil) dette er til ulegerte og lavlegerte stål.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp apparat av kjent merke med seriøse importører slik at det går an å få deler/hjelp om det skulle gå istykker. Jeg bruker et 200A Migatronic TIG apparat til å sveise karroseri o.l, bakdelene er at det er nøye med at det man sveiser er rent og det sprer litt mer varme enn MIG/MAG. Men det gir fine sveiser som ikke trenger sliping, å man har full kontroll over smeltebadet så man vet hvor sveisen blir. Rett å slett deilig å sveise med.

 

Jeg ville kjøpt et av følgende merker:

-Kempii

-Esab

-Lincoln Electric

-Migatronic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha mig apparat så er 3fas en utrolig fordel..

Man får da en my større justeringskala når det gjelder spenning dvs mye jevnere "larver" og generelt bedre sveis..

 

Men har også brukt 2 fas en del, ikke noe i veien med det, men etter å ha brukt 3faws vil jeg ikke tilbake...

Finnes ikke 2-fas! Vanlig 230V er 1-fas, 400V er 3-fas ;)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke 2-fas! Vanlig 230V er 1-fas, 400V er 3-fas ;)

 

At 2 fas ikke finnes det stemmer. Men at 3 fas er 400V stemmer ikke, det spørs hva slag nett du har inn til huset/garasjen, IT, TN, TT osv. De vanligste blå stikkontaktene er 230V trefas å finnes i 3 størrelser 16A, 32A og 63A. De røde stikkontaktene derimot er 400V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic!

 

Alle (hvertfall de fleste) hus går faktisk på 3-fas nettet! Dette for å få et mer stabilt nett. Hvis dere tar en titt inn i sikringskapene deres så ser dere at det er 3 hovedsikringer. Herfra henter man ned enfas(to ledere ned fra to av trefaslederne(har ingen ting å si hvilke det er siden det er såpass kort tid mellom fasene at det ikke merkes). Går utmerket fint å hente strøm fra to av lederene om gangen. Så, hvis noen vil ha trefas i f.eks. garasjen, ring elektrikeren!

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 2 fas ikke finnes det stemmer. Men at 3 fas er 400V stemmer ikke, det spørs hva slag nett du har inn til huset/garasjen, IT, TN, TT osv. De vanligste blå stikkontaktene er 230V trefas å finnes i 3 størrelser 16A, 32A og 63A. De røde stikkontaktene derimot er 400V.

Det er vel slik at fasespenningen på 3-fas er 230V (målt over 2 ledere), men at de til sammen er 400V. På skolen har vi blå kontakter, der er fasespenningen 230V, mens spenning over alle tre ledere er 400V.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic!

 

Alle (hvertfall de fleste) hus går faktisk på 3-fas nettet! Dette for å få et mer stabilt nett. Hvis dere tar en titt inn i sikringskapene deres så ser dere at det er 3 hovedsikringer. Herfra henter man ned enfas(to ledere ned fra to av trefaslederne(har ingen ting å si hvilke det er siden det er såpass kort tid mellom fasene at det ikke merkes). Går utmerket fint å hente strøm fra to av lederene om gangen. Så, hvis noen vil ha trefas i f.eks. garasjen, ring elektrikeren!

Det stemmer.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg i det hele tatt gjøre å sveise karoseriplater med vanlig sveiseapparat uten gass, med sånne sveiseelektroder med fluss??

 

 

Har et gammelt Norweld 3-fas apparat...

Tror Norweld er det samme som Lincoln Electric..

 

 

The Edge

Ja det går an, på litt tykkere materialer(3mm ca og oppover).

husk og ikke ha så høy strøm når du sveiser på tynne apparater, brenner fort igjennom hvis du har for høy, prøv deg fram på en plate som er like tykk som det du skal sveise :titties: doh

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at fasespenningen på 3-fas er 230V (målt over 2 ledere), men at de til sammen er 400V. På skolen har vi blå kontakter, der er fasespenningen 230V, mens spenning over alle tre ledere er 400V.

 

 

Den mest vanlege 3-fase systemet går på 380V og ein henter ut 230V mellom 2 av fasane.

I nett med 400V 3-fase så henter man ut 230V imellom eine fasen og jord (n-leder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke 2-fas! Vanlig 230V er 1-fas, 400V er 3-fas ;)

 

 

Det har blitt vanlig å kalle vanlig enfaset 230V for tofaset for å ikke blande med 400volts-systemer der man har 230 volt mellom en leder og nøytral-lederen som da blir "mer" enfaset enn vanlig hus-enfase.

 

Menmen.

La oss ikke krangle :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår