AC^ Skrevet Mai 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2005 Finnes ikke 2-fas! Vanlig 230V er 1-fas, 400V er 3-fas ;) Sånn teoretisk sett så er det du kaller "1 fas" det er 2 fas... Det er TO faser i ledninga å ikke en, ellers ville det ha blitt dåle med strøm. 3 fas er både 230 og 400V, 400V er bruka mer i industrien... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2005 Sånn teoretisk sett så er det du kaller "1 fas" det er 2 fas... Det er TO faser i ledninga å ikke en, ellers ville det ha blitt dåle med strøm.3 fas er både 230 og 400V, 400V er bruka mer i industrien... Fasen er jo mellom to ledere, ikke selve lederene. 3 ledninger --> 3 forskjellige kombinasjoner og ergo 3 faser. 2 ledninger --> 1 kombinsjon og èn fase. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Mai 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2005 Fasen er jo mellom to ledere, ikke selve lederene. 3 ledninger --> 3 forskjellige kombinasjoner og ergo 3 faser. 2 ledninger --> 1 kombinsjon og èn fase. Ja, det er dette som er riktig. End of discussion.. Hva med å diskutere sveiseapparater igjen.. The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mai 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2005 Beklager folkens, men nå MÅ jeg bare blande meg her å skvære opp!! 2fas = IT-nett som er vanlig i industrien og i boliger med "det gamle systemet". Det kommer 3faseledere inn i fordelingsskapet + Jordleder dette er da 3fas som kan brukes til 3fasa sveiseapparater. (blå kontakter med 3+jord) Den 3fasen en trekker ut fra disse 3 lederne er på 230volt, det finnes ikke 400Volt i dette fordelingssystemet i det hele tatt! 2 Fas er en ny betegnelse på detta fordi en trekker ut tofas fra 2av de tre faselederne som kommer inn i fordelingsskapet. En har to kombinasjoner å koble til denne tofasen på enten fra leder 1og2 eller 2og3. Detta er da 230volt som en kan bruke til vanlige husholdningsapparater. Før blei 2fas kalt for 1fas av forskjellige grunner. Enfas TN-nett: Det kommer 4 ledere inn i fordeligsskapet her. 3 Faseledere og 1 PEN-leder, ingen jord. Inne i fordelingsskaper blir PEN-ledern fysisk splittet til 2 ledere en PE leder=jord og en N-leder=nøytral. Da har vi totalt 5 ledere og anlegget heter da TN-S (S=separat jord og nøytralleder) Røde stikkontakter. Vi tar ut enfas fra den ene faselederen (som vi har 3 av, fritt valg blant de 3 faselederne) OG N-lederen + jord fra PE-lederen, nå har vi 230Volt enfas som vi kan bruke til husholdningsapparater. 3 fasen tas ut av de tre fasene, da 400Volt + PE-leder (jord). Tar vi ut strøm fra to av faselederne her får vi 400Volt tofas, dette brukes ikke til noe spesielt nå for tiden, så det blir aldri brukt. Etter at tilførselskabelen har blitt splittet til TN-S (5leder) anlegg i fordeligsskapet har man ikke lov til å gå over til TN-C (4leder) (c=kombinert jord & nøytralleder). Se bildet: RØD er tofas (enfas) GUL er trefas. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pater Skrevet Mai 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2005 det finnes ikke 400Volt i dette fordelingssystemet i det hele tatt! kan gå via en transformator, måtte bare, hehe Siter 94 AUDI 80 Quattro (Competition) ===>> x 83 VW Golf GTI16V - Solgt x 91 VW Golf GTI16V - Solgt x 88 VW Golf GL - Oppbrukt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mai 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2005 -Jo hvis man er skikkelig pappagutt, så kan man jo det da blah Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2005 -Mig/Mag som kan bruke rørtråd. (Har forstått det sånn at da er polariteten viktig, stemmer det?) -Gode innstillingsmuligheter. -Brukes først og fremst på karrosseriplater, kanskje litt grovere en sjelden gang. -Sveise i alle tenkelige stillinger. -Må kunne brukes på 16A enfas. -Pris: 0-5000 NOK. -Ikke nødvendigvis nytt, men i god stand. (Muligheter for å finne demobrukte?) Hva slags apparat bør jeg velge? Er det en fordel å kjøpe et nytt men billig, eller et brukt som egentlig er dyrere, men billig fordi det er brukt? Hvilket merke? Her er mitt valg: Norgas 195A @65% intermittens 3fas (senere Norweld, idag Lincoln?) Dette ga jeg 3500,- for brukt. Det ser ut som det har vært med i både 10 og 20 år, men har plass til 5/15kg(?) trådsnelle(den store) og har ymse knapper og spaker for hel,del og punktsveis, gud bedre, fandens oldemor og hennes puddel. De JEG bruker er 1. trådhastighet, 2. strøm grov og 3. strøm fin. Tråd er trinnløs 1-10/11 og begge strømtrinnene har fem posisjoner. Dette er så kraftig at med 0.8mm tråd bruker jeg kun grovtrinn 1 og 2 på karosseri. 3 er til rammer og bjelker, mens 4-5 er for skikkelig bondemekk. :D Selv om jeg har igjen mange kg tråd tror jeg at jeg bør skaffe meg 0.6mm tråd da det etter sigende er bedre til bil og finsveis. Forøvrig fikk jeg med nesten ny og full trådsnelle type stor, strømkabler og manometre for trykk og gassmengde. Eneste feil jeg har hatt er en råtten gassslange fra manometer til øhh "stoppekrana(?)" like før der slangepakka starter. Det kosta meg ei halv flaske gass :( *snufs* Mental fotnote: Steng alltid flaskekrana etter bruk! Jeg kjøpte noen nye vanlige små dyser, men enten har jeg en gammel type eller så er det noe herp der. Håper jeg at jeg får tak i noen lange dyser til pistolen, for den er av god kvalitet i metall med skarpskytter-innstilling på avtrekkern på noen få gram. En kompis med Biltema MIG/MAG til 3-4K med vondt plastikkhåndtak skvatt til da tråden kom ut så fort han så på avtrekkern :evilspide :D PS!! Ny slangepakke (og pistol?) koster ca 1.500,- på Hatec.. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Juni 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2005 Hvis det er noen som skal handle apparat så kan jeg kansje skaffe en ganske god pris hvis en handler flere sammen, jeg og BurnPr00F skal handle apparat nå... Ta kontakt med meg hvis det er noen som er interessert, vi kommer muliggens til å gå for Esab. Jeg sikler også litt på Fronius, men det er ganske dyrt. Fronius er Rolls Royce når det gjelder sveiseapparater! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Juni 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2005 Stemmer det, snakk med AC^ Send han en PM / Mail. Jeg tror jeg går for ESAB OrigoMag C170... Men jeg venter ikke alt for lenge før jeg slår til... Max en uke til tenker jeg... Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chr1z Skrevet Juni 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2005 Jeg er litt nyskjerrig, var innom proffpartner sjappe og de selgte en lincoln(tror jeg det var) til 3000+mva som en kunne sveise både med og uten gass. var vel på 170 amper eller noe slikt. Er dette noe for en nybegynner? Husker ikke hva modellen heter, men en fikk med tråd og noe annet dill :D Hvor skal en lete for å få tak i noe slikt brukt evnt vil det lønne seg? Sorry litt off-topic men! Siter 94' 306 XRdt 94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/ 82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett) x86 Mazda 323 GT(vrak) x82 Volvo 244 DL(vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Juni 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2005 Angående det over, så aner ikke jeg; AC^ -hvor er du?? :P:P hehe Nå er værtfall mitt esab apparat i hus.. funker for bare f*en. Enkelt og greit å sveise med! Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2005 Er vel ikke såå off topic da :) Let i lokalavisa di, annonseaviser, på nett. F.eks http://www.anlegg.no/ har mye rart. Spør på verktøybutikken og på lokale verksteder om de har noe gammelt som skal bort eller skiftes ut snart. 170A er ikke noe for mye. Fint når du skal sveise i rammer etc. Dessuten er større alltid bedre mtp stabilitet og hvor lenge du kan sveise om gangen (intermittens, oppgitt som %). Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Juni 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2005 Lincon er jo ett helt kurrant "midt på treet" apparat... Det er ikke det råaste, men det funker greit te litt hobby... Kansje det ligger litt under siden det var såpass billi... Det å handle brukt halvautomat apparat (MIG/MAG) er ikke å anbefale spørr du meg, materverk, slangepakker++++ er som regel gåent. På halvautomater er det så mange beveglige deler at jeg hadde ikke handla ett gammalt apparat azz, der kan du virkelig få trøbbel, tru meg, jeg veit åssen det der er.... 170 amp er mer enn nokk til hobby sveising på bil... Skal du sveise grovt så kan du gå opp, men dette er sjeldent tilfelle på bil som sagt. En 0,6 mm tråd bruker ikke mer enn en 100 amp eller noe... På karosseri så bruker du kansje 40-60 amp max... Men det kan lønne seg å handle ett litt kjent merke, da kan du ha apparatet jævelig lenge hvis du passer på det, også viktig å ta med i betraktning at du enkelt kan få deler... Jeg ville anbefale deg Esab, Fronius (gromme apparater), Kemmpi. Ser du på pris her velger du Esab.. De har en ny serie nå som heter OrigiMag, jævelig bra apparater i forhold til det du betaler... De koster fra 4475,- +mva og oppover på tilbud nå... Det er virkelig gode priser... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Juni 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2005 -Der var AC^ ja. :) Jeg må si meg helt enig i det AC^ sier.. -Jeg har og vært en del borti det.. Problemet med brukte mig/mag apparater er trådmater som fusker og løen slangepakke. Esab har gode tilbud på apparater som egner seg til sveising på bil for tiden! Har sjøl hanla esab apparat og det funker som f*en, veldig enkle apparater å sveise med! Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chr1z Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Jo takk for svar :) Ble litt klokere nå. Så da får en bare spare litt penger..hehe Siter 94' 306 XRdt 94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/ 82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett) x86 Mazda 323 GT(vrak) x82 Volvo 244 DL(vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg