Gå til innhold

For lavt ladetrykk

Ranger emnet


hagseth

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en 1996 Audi A4 T Quattro.

Mente bilen gikk litt for dårlig, så jeg kjøpte meg en turbotrykksmåler for å sjekke att ladetrykket var ok.

 

Den viser ca -0.8 bar når bilen går på tomgang, virker normalt.

Problemet er att jeg ikke får det over ca 0.1 bar når jeg gir på.

 

Hadde mistanke om at dumpventilen var ødelagt, så jeg tok den av og blindet hullene i slange før og etter turbo. Blindet også vakumslangen fra manifolden.

Ladetrykket ble ikke bedre, så ventilen er ikke problemet.

 

Målte så resistansen i spolen til solenoidventilen som kontroller ladetrykket. Den var 29 ohm. Regner med det er normalt?

Målte også spenningen på kontakten som går på solenoidventilen, den var ca 5 volt på tomgang, og steg til 12 volt når jeg ruset motoren.

Regner med det er sånn som det skal være.

 

Skal det trykk eller vakum inn på wastegatemembranen for å øke ladetrykket fra turboen? Vil prøve og tvinge opp ladetrykket manuelt så jeg får testet om det er turboen som eventult kan være problemet.

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hva som kan være galt, eller hva jeg kan prøve for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egentlig mange små ting som kan spille inn...

Plugger, veivhus ventilasjon, diverse slanger som kan ha sprekker,

turbo, wastegate, magnetventil, intertcooler (sprekker,hull),

luftmengde måler osv.

Hvis du skal finne ut av dette selv så kan du sjekke slanger med start gass om motoren ruser seg opp, da kan det være sprekker.

Det beste er vel å reise til Audi og få feilsøkt bilen.

Det kan spare deg for mange forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg en 1996 Audi A4 T Quattro.

Mente bilen gikk litt for dårlig, så jeg kjøpte meg en turbotrykksmåler for å sjekke att ladetrykket var ok.

 

Den viser ca -0.8 bar når bilen går på tomgang, virker normalt.

Problemet er att jeg ikke får det over ca 0.1 bar når jeg gir på.

 

Hadde mistanke om at dumpventilen var ødelagt, så jeg tok den av og blindet hullene i slange før og etter turbo. Blindet også vakumslangen fra manifolden.

Ladetrykket ble ikke bedre, så ventilen er ikke problemet.

 

Målte så resistansen i spolen til solenoidventilen som kontroller ladetrykket. Den var 29 ohm. Regner med det er normalt?

Målte også spenningen på kontakten som går på solenoidventilen, den var ca 5 volt på tomgang, og steg til 12 volt når jeg ruset motoren.

Regner med det er sånn som det skal være.

 

Skal det trykk eller vakum inn på wastegatemembranen for å øke ladetrykket fra turboen? Vil prøve og tvinge opp ladetrykket manuelt så jeg får testet om det er turboen som eventult kan være problemet.

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hva som kan være galt, eller hva jeg kan prøve for å finne ut av det.

 

For å sjekke om magnetventilen (solenoidventilen) er i orden kan du koble 12 v inn på den.. Da skal den klikke (åpne)..

 

For å tvinge opp ladetrykket tar du av den magnetventilenventilen (lar fortsatt ledningene være på) Så setter du på et T-stykke på den slangen som går fra WG til turboen + en liten mekanisk ventil ut fra T-stykket.. Ved å åpne denne mekaniske ventilen øker du trykket...

 

Sikker på at måleren og slangen til måleren er i orden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg en 1996 Audi A4 T Quattro.

Mente bilen gikk litt for dårlig, så jeg kjøpte meg en turbotrykksmåler for å sjekke att ladetrykket var ok.

 

Den viser ca -0.8 bar når bilen går på tomgang, virker normalt.

Problemet er att jeg ikke får det over ca 0.1 bar når jeg gir på.

 

Hadde mistanke om at dumpventilen var ødelagt, så jeg tok den av og blindet hullene i slange før og etter turbo. Blindet også vakumslangen fra manifolden.

Ladetrykket ble ikke bedre, så ventilen er ikke problemet.

 

Målte så resistansen i spolen til solenoidventilen som kontroller ladetrykket. Den var 29 ohm. Regner med det er normalt?

Målte også spenningen på kontakten som går på solenoidventilen, den var ca 5 volt på tomgang, og steg til 12 volt når jeg ruset motoren.

Regner med det er sånn som det skal være.

 

Skal det trykk eller vakum inn på wastegatemembranen for å øke ladetrykket fra turboen? Vil prøve og tvinge opp ladetrykket manuelt så jeg får testet om det er turboen som eventult kan være problemet.

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hva som kan være galt, eller hva jeg kan prøve for å finne ut av det.

Vanlig feil som du beskriver det betyr ut med turbo. i beste fall bytte kun wastegate-ventilen. membranen def/staget knekt eller noe sånnt. mulig du kan høre en "rasle" lyd ifra turboen om du gir litt gass ifra motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billi hadde vist rett, bare synd han ikke svarte tidligere.

Skrudde av turboen torsdag kveld, staget på wastegaten var knekt.

Kontaktet Møller, GIK og Norsk Bildelesenter fredagsmorgen, ingen av de nevnte kunne levere denne delen, jeg måtte bytte hele turboen var svaret jeg fikk med samtlige.

Så da var det fram med sveiseapparatet og klokka 12 på fredagsmorgen var alt skrudd sammen igjen og nå fungerer det slik det skal thumpsup

 

Takker til all som har kommet med tips

 

Tok bilder av feilen mens jeg skrudde, kan poste dem om noen er interesert.

 

Hilsen Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billi hadde vist rett, bare synd han ikke svarte tidligere.

Skrudde av turboen torsdag kveld, staget på wastegaten var knekt.

Kontaktet Møller, GIK og Norsk Bildelesenter fredagsmorgen, ingen av de nevnte kunne levere denne delen, jeg måtte bytte hele turboen var svaret jeg fikk med samtlige.

Så da var det fram med sveiseapparatet og klokka 12 på fredagsmorgen var alt skrudd sammen igjen og nå fungerer det slik det skal thumpsup

 

Takker til all som har kommet med tips

 

Tok bilder av feilen mens jeg skrudde, kan poste dem om noen er interesert.

 

Hilsen Ove

Synd jeg ikke så det før ja. Er borti dette daglig som mekaniker på Norsk Bildelsenter. Spør etter Fredrik neste gang du ringer om noe liknende. Jeg pleier å ha nye wastegate på lager. 1800,- mener jeg de koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår