Gå til innhold

626 2.0l Turbo

Ranger emnet


ragua

Anbefalte innlegg

Etter at det ble mye useriøs prat fra enkelte på tråden min ble den vist slettet helt... Så nå lager jeg en ny tråd om hvordan prosjektet mitt har gått.

 

Bilen:

side.jpg

vaska_side.JPG

sideover.JPG

 

Bilen er altså en Mazda 626 2.0l GTi, den har orginalt 121hk og skal være ganske så sprek. Hadde litt problem med at bilen gikk dårlig og var ruskete tidlig i vinter. Så i desember begynte jeg og Øyvind med turbo prosjektet. Denne motoren finnes med turbo i USA etter det jeg har fått vite så den skal tåle det.

 

Delene:

DSC00575.JPG

DSC00331.JPG

DSC00334.JPG

DSC00343.JPG

DSC00580.JPG

DSC00581.JPG

DSC00682.JPG

DSC00691.JPG

pakning.jpg

 

Motoren:

DSC00524.JPG

DSC00530.JPG

DSC00587.JPG

DSC00588.JPG

DSC00592.JPG

 

Slik så det da ut før jeg begynte å gjøre rent...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke noen fler bilder av det du har gjort innvendig...ser veldig bra ut det på bildene som viser bilen utenifra...men har vært artig å sett bilder av interiøret:)

 

Kan vi vel fikse:

 

ractive.JPG

Stolene...

 

DSC00638.JPG

Interiøret...

 

501724_33_full.jpg

Stereo

 

501724_24_full.jpg

Dørene...

 

Den veier ca 1200kg og har orginalt 121hk.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tør ikke å sverge på at bilen er der fremdeles men sist jeg var på huggeriet på Vinstra, sto det en Ford Telstar TX5 Turbo der (86 626 Combi med Ford merker)

Turboen (en IHI RHB5 VJ5) var knust, men det er mulig at manifolden har klart seg.

Motoren var en versjon med monojetronic injection (ei innsprytnings dyse i noe som ligner en forgasser) så det er sikkert bedre å bruke innsprøytninga du har.

 

hvis ikke kan du alltids sette inn en 16V fra en 88-91 626

eller dra til Sverige å plukke ut en 2,2L 12 ventilers Mazda turbo motor fra en 89-91 Ford Probe GT.

 

Begge yter ca 148hk

2,0L turboen yter ca 120 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00705.JPG

 

Da var vel det meste på plass.

 

Vi fikk startet bilen... Den gikk egentlig ganske fint på tomgang og turboen snurret når vi fikk litt omdreininger...

 

MEN på lørdag skulle vi ta oss en runde og etter 1 mil så merket jeg at det var noe rart... Kjørte inn på en busslomme og poppa hooden.... Da hadde det gått tomt for vatn pga at topp pakninga var piss elendig og det hadde komt vann inni blokka. Så nå håper jeg på at det er kun topp pakninga som er gåen men frykter nok at hele toppen har vridd seg på grunn av varme.

 

Det var ikke noen ulyder men når jeg prøvde å starte bilen spant det jævlig fort nedi der så det var høyt moment hørtes det ut som.... Så jeg vet ikke... Har tatt en liten pause nå ifra dette prosjektet da jeg er drit lei av å skru + at dette var en skikkelig nedtur etter 4 mnd. intens skruing.. :(

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting.

Hørte du under denne mila, en svak knitring eller en lyd som kunne minne om riskorn sluppet ned i en blikkboks?

 

Denne spesielle lyden bør du frykte. hører du den fra en turbokonvert motor er det fare på ferde.

 

Vanligvis er det et tegn på at deler av luft og bensin blandingen detonerer isteden for å forbrenne på normalt vis

resultatet er at hvis du ikke slipper gassen, så vil topppakninge ryke eller i værste fall at kanten på stempelet vil knekke eller at du brenner hull i stempel toppen.

 

Årsaken er som regel at motoren får for lite bensin og eller at tenninga ikke står i samsvar med ladetrykket.

 

Hvor høyt trykk kjørte du med?

Hva er åpnings trykket på wastegate klokka?

Hvordan ser pluggene dine ut?

 

Ps den orginale FET motoren har et kompresjons forhold på ca 7,8:1 . kanskje høggeri motoren jeg nevnte før kan være en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Nei den gikk egentlig ganske fint helt til vi stoppa...

 

Kjørte med 0.5 i trykk så jeg mener jo at den skulle tåle det...

Pluggene har jeg ikke sett på da jeg ble så forbanna å lei at jeg bare slepte bilen hjem og der står den.. :P skal kanskje begynne å se på den i morgen... :)

Wastegateklokka vet jeg ikke hva står på men den er helt nedstilt da...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på min kom knitringa allerede ved 3500 o/m og 0.5 bar. etter at jeg satte på dyser som var 20% større (fra 270cc til 330cc) kan jeg driste meg opp på 5000 o/m på 5te gear, og litt til på lavere gear.

 

Lyden er @£$@ så vanskelig og høre, og hvis du ikke kjenner bilen og dens normale lyder ut og inn, er det stor sjangse for at du ikke legger merke til den.

 

Noen forhandlere av datasprut,Unichip eller lign som er fristet til å sponse utstyr og mappning av skyssen min? 250hk burde være mulig med rett tenning og bensintilførsel (og litt ekstra trykk).

Det er sikkert noe jeg kan gjøre som en gjenytelse. sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel si at jeg kjenner bilens lyder ganske så godt og det var ikke noe unormalt med den når vi var ute å kjørte. Det eneste var jo at eksosen gikk rett ut ifra turboen så det var endel brumming.. :rolleyes:

 

Idag skal vi skru av toppen så får vi se hva som er galt. En kompis av meg har allerede begynt å frest ut en topp som jeg skal sette på for å minke kompen. Da får jeg ned trykket enda mer og det kan bli litt tryggere å kjøre den. Har også lyst på dyser fra en 2.2l

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene på den vanlige 2,2L motoren vi fikk her er ikke særlig store (rundt 210-220cc)

2,2 Turbo motoren har som sagt 310cc fra 88-89 og 330cc i 90-91. diameter på den delen som går opp i tilførsels røra er 10,5mm.

På FE DOHC motoren er det 270cc dyser med 10mm stuss.

 

Orginal dysene dine vet jeg ikke noe om størrelsen på, men vil tippe på at de er i nærheten av de som er på 2,2L motoren.

 

Det er også mulig at B6T motoren fra 323 4x4 er rundt 330cc.

spør 323 gutta, kanskje en av dem har dyser til deg.

eller så kan kanskje dyser fra FE DOHC motoren hjelpe endel

 

Jeg lurer også på en ting.

Eier manualen fra tiden jeg kjørte 626 GC viser at din motor

har 10:1 i komp.

forgasser versjonen har 8,6:1.

hvis forskjellen ligger i stemplene (noe som er meget sannsynlig) ville det nok være en fordel å bruke stemplene fra en forgassermotor, eller til og med stempler fra den turbomotoren jeg snakket om. 7,8:1 i komp.

 

Jeg kjører med 10:1 i komp, men et forbrennings rom i en 16V motor er heldigere utført med tanke på banking enn forbrenningrommet i en 8V eller 12V motor.

 

ps om du bytter stempler og ringer, MÅ du hone blokka, hvis ikke får du aldri slitt til stempel ringene så de tetter ordentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute idag og fikk skrudd av toppen. :) Det var det hele og fine stempel, men når vi skulle skru ut strekkboltene så var de helt løs. Kan tyde på at spennet har gått ut og gjort at toppet har bevegd seg endel. Så nå blir det ny topp og nye pakning. :) Håper at dette vil fungere bra.

 

FE3T: Vet du om det er smidde stempel på denne motoren? Det ser vertfall ikke ut som at det er støpegods.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår