Gå til innhold

626 2.0l Turbo

Ranger emnet


ragua

Anbefalte innlegg

FE3T: Vet du om det er smidde stempel på denne motoren? Det ser vertfall ikke ut som at det er støpegods.

 

Såvidt jeg vet bruker ikke Mazda smidde stempler i noen av motorene sine.

 

Det kan tenkes at de har brukt "Hyperautectiske" stempler.

Dette er bla brukt i FE DOCH og F2T (2,2 Turbo) motorene.

Det ville også overaske meg om ikke B6 DOCH, B6T, BP DOCH og BPT/BPD motorene ikke også har disse.

 

Hyperautectiske stempler er fremdeles støpt men har en meget høy andel Sillicone i aluminiums legeringen.

i tillegg blir de støpt i en prosess der smelta blir presset inn i forma under meget høyt trykk.

 

Resultatet er et stempel som tåler mer varme og høyere trykk enn et vanlig støpt stempel.

ulempen er at de er skjøre på samme måte som extremt hardt stål. slag og støt (feks detonasjoner) kan få de til å sprekke.

 

Jeg har også sett påstander om at stemplene i GTR (altså BPT/BPD motorene) har stempler med et skikt av et slags nikkel skum innstøpt i stempel toppen og rundt stempel ringene for å forsterke disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter min forskning så skal fe3 motoren ha smidde stemper, samt smidde råder og smidde veiv... har funnet det alle plassene eg finner noe info om motoren nesten...

 

Rådene er smidde, Veiva er i 90% av bilene støpt, Stemplene er Hyperautectiske.

 

Har 2,5 FE DOHC motorer.

1 i Coupen. Der har jeg sett veiva og den er støpt.

Rådene er smidde.

 

1 i Sedanen. Kolberg motor sier veiva er smidd (ga de chassie nr og spurte), men jeg har ikke sjekket enda.

 

1 Fabrikksny shortblokk.

Shortblock.jpg

Stemplene er hyperautectiske. Rådene er smidde. Veiva er støpt.

 

Det er ganske enkelt å skille mellom støpte og smidde råder og veiv.

På begge typer har du linjer etter former.

på de støpte er disse linjene ikke stort mer enn 1-1,5mm brede.

på smidde deler er de fra 4-8mm brede.

FE3rod1.jpg

 

Jeg trodde også et veiv akslene på alle Motorene var smidde

men har funnet ut at dette bare gjaldt et fåtall.

(bør nok oppdatere sia mi snart, der står det bare at ikke alle motorene har smidd veiv)

 

Uansett spiller egentlig ikke dette noen rolle.

Jeg har i allfall aldri hørt om noen som har klart å ødelegge veiva i en Mazda 2,0L eller 2,2L pga for høy ytelse.

og så vidt jeg har fått med meg går det en del biler med ytelser rundt 400-500hk i statene med disse motorene.

 

En liten video snutt (6,51mb) som demonstrerer hvordan en blodtrimmet FE DOHC får en liten pickup til å gå kan du finne HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist smidde stempler på denne bilen ja... :)

 

Så hva har skjedd i det siste?

 

Vel, jeg har demontert motoren igjen og Øyvind har begynt å frest ut en topp til meg for å få ned kompen. Regner med at denne er ferdig snart, er vel bare å få på plass ventilene.

 

DSC00708.JPG

Slik så da blokka ut etter at motoren stoppet. Alt ser jo greit ut. :)

 

DSC00710.JPG

Og her er den nye toppen som Øyvind jobber med.

 

Regner med at det blir oppstart igjen til helga.. :) Skal få tak i ny topp pakning og strekkbolter idag... :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer det seg slutt for mitt prosjekt også. ;) Vi har fått start igjen på motoren og ting ser ut til å holde.. :D

 

DSC00713.JPG

DSC00715.JPG

 

Sånn ser den da ut etter 4-5 mnd. med skruing og noen stygge gloser i ny og ne.. :) Men jeg begynner å bli veldig fornøyd. :)

 

Har igjen å få justert tenninga skikkelig, bygge eksosen og finne vann lekkasjen som jeg har en plass.. doh

 

Skal også sjekke om jeg ikke finner nye dyser fra en 2.2l og montere på. ;)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår