Gå til innhold

Magnesiumfelger VS Alu?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Ekte magnesium felger er sinnsykt lette og sterke. Brukes i racing. De er også ca. 10 ganger dyrere enn alu felger. Så vist du fikk ekte magnesium felger skal du kunne balansere felgen på en finger selv om den er i 17-18".

Er dog veldig mange som kaller alu felgene sin magnesium fordi de har en magnesium look. Mulig det var slike du fikk? Hvis ikke er du sinnsykt heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte magnesium felger er sinnsykt lette og sterke. Brukes i racing. De er også ca. 10 ganger dyrere enn alu felger. Så vist du fikk ekte magnesium felger skal du kunne balansere felgen på en finger selv om den er i 17-18".

Er dog veldig mange som kaller alu felgene sin magnesium fordi de har en magnesium look. Mulig det var slike du fikk? Hvis ikke er du sinnsykt heldig.

Blir spennende å se når jeg får dem om det er ekte da. At jeg ikke har blitt lurt. Tar noen uker før jeg får dem. Skulle være det hvertfall, men hvis felgene er så mye dyrere så blir jeg litt i tvil. Kostet ekstra gjorde de, men ikke så svimlende som du sier (10x mer). Hva med blanding av alu og magnesium, går det an? Hva er magnesium look da? Hvordan sjekker jeg om det er ekte sett bort i fra vekten?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se når jeg får dem om det er ekte da. At jeg ikke har blitt lurt. Tar noen uker før jeg får dem. Skulle være det hvertfall, men hvis felgene er så mye dyrere så blir jeg litt i tvil. Kostet ekstra gjorde de, men ikke så svimlende som du sier (10x mer). Hva med blanding av alu og magnesium, går det an? Hva er magnesium look da? Hvordan sjekker jeg om det er ekte sett bort i fra vekten?

Magnesium felger er en blanding av smidd alu og magnesium. Hvordan du ser om de er ekte vet jeg ikke, men de bør ikke veie mer enn 3-4 kg pr stk. selv i 17-18" størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ekte magnesium må du være nøye med å ikke få skader på finishen.

Og når det skjer må du lappe skadene fort.

Magnesium kan en nesten se korrodere når det kommer saltløsninger på de. Og det blir ofte "pitting" korrosjon på de. Det vil si at det er bare et knappehulskorrosjon som en ser. Men kan være en stor korrosjon innenfor.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 ganger dyrere? ja og jeg har vært på mars :D De er ikke dobbelt så dyr engang jo... du kan forøvrig sjekke prisene selv på Kollevold.no

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 ganger dyrere? ja og jeg har vært på mars :D De er ikke dobbelt så dyr engang jo... du kan forøvrig sjekke prisene selv på Kollevold.no

Mvh

De Speedline felgene Kollevold selger ser ikke ut som er ekte magnesium felger. De er jo tyngre enn mine lettvekts Volk racing felger i smidd alu (http://kvien.no/integra/html/mods/volk_te73/index.htm).

Mine felger har en oppgitt vekt på 4,1kg i 7x15". Speedline felgene det er snakk om her har en oppgitt vekt på 6,0kg i 6x15" (http://www.brooke-kensington.co.uk/ppartl3.htm).

Dvs. de er tyngre, noe som en ekte magnesium definitivt ikke skal være. Ser ut som det kun er nok en produsent som selger alu felger med magnesium look, men kaller de magnesium.

Mener Import Tuning solgte skikklige magnesium felger for en tid tilbake. Om jeg ikke husker feil lå prisen på ca. 20k pr felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Speedline felgene Kollevold selger ser ikke ut som er ekte magnesium felger. De er jo tyngre enn mine lettvekts Volk racing felger i smidd alu (http://kvien.no/integra/html/mods/volk_te73/index.htm).

Mine felger har en oppgitt vekt på 4,1kg i 7x15". Speedline felgene det er snakk om her har en oppgitt vekt på 6,0kg i 6x15" (http://www.brooke-kensington.co.uk/ppartl3.htm).

Dvs. de er tyngre, noe som en ekte magnesium definitivt ikke skal være. Ser ut som det kun er nok en produsent som selger alu felger med magnesium look, men kaller de magnesium.

Mener Import Tuning solgte skikklige magnesium felger for en tid tilbake. Om jeg ikke husker feil lå prisen på ca. 20k pr felg.

De har disse både i Alu og Magnesium. Men noen merker er svindyre og noen er billige. Dyre merker er ofte mere utregnet og produsert med høyere toleranser. Det vil si at du kan redusere litt på materialbruk og derav vekt. Dyre felger uansett materiale koster mere og du for som sagt mere kvalitet. Er ikke noe som heter ekte og uekte magnesium felger så lenge de er laget av magnesium. Hvis de er lakkert i magnesiumlook ja men ikke når de er laget i magnesium. Magnesium er ikke så mye lettere en Aluminium faktisk så det er ikke snakk om kilo fra det ene til det andre. Det er utregninger og produksjonstypen som bestemmer i hovedsak hvor dyr felgen blir. I disse dager er det mange som har mye penger og de er med på å sette høy prislapp på disse "eksklusive" felgene. Billige felger har ofte ett billigere design, som gir lav produksjonskostnad + at de ofte legger inn store marginer så de skal tåle en støyt uten å få reklamasjon. Dyre lette felger tåler lite fordi? Jo det har brukt akkurat nok med material for å få ned vekten + at det ser bedre ut.. Du kan sjekke magnesiumlegeringen i speedline sine mot volk sine og du vil ikke finne noen stor differanse..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesiumsfelger er i utgangspunktet lettere og dyrere enn alufelger. Men smidde lettvekts alu felger kan nok bli både lettere og dyrere enn noen magnesiumsfelger med mye metall i eikene. Nyere teknikker gjør at alufelgene kan bli veldig lette og sterke.

Ja, jeg sier ikke noe annet heller. Jeg reagerte på at de skulle være 10 ganger dyrere. Og en felg i alu som veier 6kg kommer aldri til å veie bare 4kg i magnesium. Det var dette jeg ville frem til. Det var veldig feil fakta

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider