Gå til innhold

Mister spenning -dårlig batteri?

Ranger emnet

Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Hei..

Har et 60aH Biltema batteri som var nytt i 2000.

Har ikke hatt noen problemer med det, men i går var det helt flatt etter lysene stod på for lenge. Ladet det helt opp, og alt så ut til å fungere ok. Bilen startet og gikk bra. Da jeg parkerte bilen for natten var også alt bra. Men idag da jeg skulle starte den var det ikke nok spenning på batteriet til å starte bilen, og det står nå på lading.

Lurer derfor på om det er på tide å kjøpe nytt batteri, eller om det kan være en feil i bilen som tapper strøm. Har ikke hatt problemer med det før.

Kan et gammelt batteri miste spenning over natten, da? Og er det en måte å feilsøke på?

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Har ikke hatt noen problemer med det, men i går var det helt flatt etter lysene stod på for lenge. Ladet det helt opp, og alt så ut til å fungere ok. Bilen startet og gikk bra. Da jeg parkerte bilen for natten var også alt bra. Men idag da jeg skulle starte den var det ikke nok spenning på batteriet til å starte bilen, og det står nå på lading.

Lurer derfor på om det er på tide å kjøpe nytt batteri, eller om det kan være en feil i bilen som tapper strøm. Har ikke hatt problemer med det før.

Kan et gammelt batteri miste spenning over natten, da? Og er det en måte å feilsøke på?

Ta å sjekk om noe stjeler strøm når tenninga er av du...

Kan jo også sjekke ladespenningen når motoren går..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti det samme - batteriet var dødt etter en utladning og var sterkt redusert etter det.

Men det kan jo være noe som plutselig trekker en del strøm - har du sjekket om det gnistrer om du tar av en av kabelskoene på batteriet? Eller om det hjelper å koble fra batteriet over natta? Et batteri kan vare lenge, men ofte oppgis vel 5-6 år som levetid. Mitt holdt i 13 år og 350 000 km, og da var det typisk langkjøring, noe som sikrer god spenning på batteriet.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva den viser i v er vel mindre viktig. Du må vite ampere.

Sjekka veske nivået forresten??? Det ødela jeg batteriet mitt på. Fylte på igjen da, og fikk det til å funke. Nokk v og alt var bra i noen dager.

Men når jeg målte spenningstapet ved ett forsøk ved å starte så så jeg fort at det var for stort. Bør vel ikke være over 3. Jeg hadde 4,5 eller no.

Så kom jeg på å måle ampen, og den var så å si ikkeeksisterende!

Så sjekk amp og veske. (pluss at det kan lønne seg å ringe den lokale forhandleren anngående hvor mye spenningstap du skal ha ved selve starten)

huhhh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet et voltmeter til batteriet og det viser ca 14V når bilen går, og slik har det alltid vært. Tror ladespenningen er slik den skal være.

Hvordan sjekker jeg om noe stjeler strøm, da?

Som nevnt tidligere, og det gnistrer når du kobler til batteriet, er det ett eller annet som trekker strøm. Hvor mye må du ha et amperemeter (multimeter) for å måle. Kan være vanskelig å finne strømtyver, og det er ikke sikkert det går strøm hele tiden (vakkel). Om det går strøm ved stillstand ville jeg koblet ut en og en sikring for å finne hvilken kurs som trekker strøm.

Jeg har dog mest tro på at batteriet er skadet, siden ladespenningen viser at det blir pådyttet spenning.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Det er tre måter og teste et bilbatteri komplett på, det er som følger:

1. Mål syrenivået(Må være veske til over elementene i cellene). Hvis det er for lite væske, fyll etter med vann og lad batteriet noen timer slik at væsken blander seg, deretter...

2. Mål syrevekten --> Helst over 1,25kg/l, varierer syrevekten med mer enn 0.025 mellom cellene er batteriet gammelt og trenger en utbytting.

3. Belastningsteste batteriet (syrevekten må være over 1,22kg/l når dette utføres) med en amperèstyrke som er 3 ganger større enn Ah-tallet på batteriet(i ditt tilfelle 180A) i ca 10-15sek. Er spenningen etter testen under 9,6V så er batteriet utbrukt.

Og ja, et gammelt og slitent batteri kan miste all spenningen over natten hvis det står på en forbruker(altså noe som trekker strøm).

En måte å feilsøke på et å kople inn et ampereèmeter i serie med batteriet(kople av plusspol og kople inn amperèmeteret mellom batteriet og polen)

Viser måleren over 0.03A(?) så er det noe som trekker strøm, hvis det er tilfellet...

kople ut en og en sikring til du finner ut i hvilken krets strømtapet skjer.

Når du finner den kretsen som tar strøm så er det bare å lete seg fram fra sikringsboksen.

Håper dette hjelper deg.

Mvh. Kim Henriksen

EDIT: Hvis væskenivået er lavt på batteriet er det en stor sjanse for at batteriet ditt er ødelagt, fordi den delen av elementene som ikke er dekket av væske vil ha sulfatert og ha blitt sprø og harde og vil ikke ta til seg lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst batteriet tapper seg ned over natta kan det være diodefeil i

dynamoen. Dynamoen ladder fint når du kjører,men kan tappe ned batteriet over natta.

Har også vært ute for at laddelampen har lyst når jeg hadde bilnøklene i handa.

Den gangen var det diodefeil i dynamoen.

Prøv å koble fra batteriet om natten så vil du fort finne ut om batteriet er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst batteriet tapper seg ned over natta kan det være diodefeil i

dynamoen. Dynamoen ladder fint når du kjører,men kan tappe ned batteriet over natta.

Har også vært ute for at laddelampen har lyst når jeg hadde bilnøklene i handa.

Den gangen var det diodefeil i dynamoen.

Prøv å koble fra batteriet om natten så vil du fort finne ut om batteriet er defekt.

Det står vell nidioders dynamoer i de fleste biler i dag gjør det ikke? Altså med magnetiseringsdioder som sørger for at dynamoen ikke trekker strøm når tenningen ikke er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra for batteriet å bli ladet helt ut. Det kan ta knekken på det.

Hvertfall når det er Biltema batteri.

Kjøp et skikkelig batteri så tåler det litt mer.

Biltema batterier er vel gammle batteri som de bare spyler rene og bahandler det så det blir 'brukbart'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet feilen.

Tok utav sikrigen til sentrallåsen, og nå mister ikke bilen spenning.

Og ang Biltema batterier. NAF, Forbrukerrådet og flere uavhengige verksteder hevder at Biltema batteriene er av de beste batteriene en kan få. De er billige, og det er heller ikke noe serlig feil me de. I tillegg varer de lenge. Biltema batteriene slår mange av de dyre batteriene i flere tester også.

Så hvis jeg en dag skal ha meg et nytt batteri, så blir det er skikkelig batteri. Et fra Biltema!

;)

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider