Gå til innhold

Forgasserturbo

Ranger emnet


x8|volvo

Anbefalte innlegg

hva slags turbo anbefaler du?

har selv en 245tic,det er en b230a med forgasser og volvo r sport turbokit.

kjører nå på 0.8-0,9 bar.men vil ha mere hester.

og passer stort sett alle turboer rett på?

 

Viss du ikke har gjort noe annet enn og sette på turbokit på B230A så bør du tenke på og bytte ut litt innmat i motoren før du øker effekten mer. Bytt til B23 råder og stempel (helst M-profil råder). Innmaten i B230 er svakere enn B23 for motoren skulle gå lettere. Toppen kan du bytte til 530 med VX kam..viss du ikke har det..(530 går reinere enn 531 toppen men 531 toppen er "bedre")

 

Turbo er jo så og si valgfritt, men viss jeg skulle kjøpe meg ny hadde jeg kjøpt en T3/T4 Hybrid turbo. T3 eksoshus og T4 kompressorhus. T4 blir for stort på min motor grunnet lite slagvolum. Vet at Turbonetics T04S turboen funker bra på en B23A(A)T med 330 hk på hjula...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

i motoren min er det 230Nm allerede fra 2300rpm (B230FK) kunne tenkt meg å sett noen modeller på hvor mye og hvor langt nede jeg kan hente ut Nm om jeg får tak i et long stroker kit (penta veiv?)

 

skal ikke blodtrimes (skal chippe å øke trykket. men økt volum kommer jo trykket tidligere også. mao mer bunndrag), men vil gjerne ha enda mere moment enda lenger ned i turtallsregisteret.. finnes det noe info om dette på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i motoren min er det 230Nm allerede fra 2300rpm (B230FK) kunne tenkt meg å sett noen modeller på hvor mye og hvor langt nede jeg kan hente ut Nm om jeg får tak i et long stroker kit (penta veiv?)

 

skal ikke blodtrimes (skal chippe å øke trykket. men økt volum kommer jo trykket tidligere også. mao mer bunndrag), men vil gjerne ha enda mere moment enda lenger ned i turtallsregisteret.. finnes det noe info om dette på nettet?

 

Har ikke funnet noe sånnt på nettet. Men det med penta veiv har jeg hørt snakk om et par ganger..Er visst jævla bra greier.

Min motor har orginalt 216nm@3500rpm..Vet ikke hvor mye jeg har nå, men rekner med rundt 300-330.. Leste at ved bytte til KG2Turbo kam (kgtrimning.com) så fikk du bedre bunndrag. Kan hende du får dreiemomentet lenger ned da? Drømme motoren min er en B234ET..B230 blokk med B23 innmat, volvo marine 16v topp og veiv, electromotive tec3r innsprut +++.. :) hehe! men koster peng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så er det samme blokka på B20, B21 og B23..Bare annen slaglengde.

 

Jeg har ca 210 i min B21AT motor. Kunne hatt mer viss den lille tulleturboen hadde vert bedre. Så med en skikelig turbo som kan levere litt mer så klarer jeg 260-300 lett. Bygge tillegssprut med moped dyser som er trykkstyrt ved hjelp av ventiler som er nipplet på intercooler røra. Porte toppen gjir en ca. 50 hk...Så om det er 21 eller 23 har ikke så mye og si...sånn egentlig. Mere NM i en 23 da så klart :)

 

 

Nå er du vel litt på villspor men..

b20 er da en helt annerledes motor enn b21 og b23.

 

Og, jeg syns nå det med mopeddyser som tilleggssprut høres noe hjemmemekka ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så er det samme blokka på B20, B21 og B23..Bare annen slaglengde.

 

Jeg har ca 210 i min B21AT motor. Kunne hatt mer viss den lille tulleturboen hadde vert bedre. Så med en skikelig turbo som kan levere litt mer så klarer jeg 260-300 lett. Bygge tillegssprut med moped dyser som er trykkstyrt ved hjelp av ventiler som er nipplet på intercooler røra. Porte toppen gjir en ca. 50 hk...Så om det er 21 eller 23 har ikke så mye og si...sånn egentlig. Mere NM i en 23 da så klart :)

 

50 hk av en porta topp..???? du har vel noen 100hesters plugger som kun kan brukes på bane å du vel... :rolleyes:

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du ikke har gjort noe annet enn og sette på turbokit på B230A så bør du tenke på og bytte ut litt innmat i motoren før du øker effekten mer. Bytt til B23 råder og stempel (helst M-profil råder). Innmaten i B230 er svakere enn B23 for motoren skulle gå lettere. Toppen kan du bytte til 530 med VX kam..viss du ikke har det..(530 går reinere enn 531 toppen men 531 toppen er "bedre")

 

Turbo er jo så og si valgfritt, men viss jeg skulle kjøpe meg ny hadde jeg kjøpt en T3/T4 Hybrid turbo. T3 eksoshus og T4 kompressorhus. T4 blir for stort på min motor grunnet lite slagvolum. Vet at Turbonetics T04S turboen funker bra på en B23A(A)T med 330 hk på hjula...

 

det sitter 531 topp på den,og det skal sitte lavkomp stempler i den.(ifølge forige eier)

motoren skal ut i sommer,da jeg må bytte veiva,gjengene som holder bolten til det nedre reim hjulet har røket.

så jeg må prøve å få tak i ny veiv.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel litt på villspor men..

b20 er da en helt annerledes motor enn b21 og b23.

 

Og, jeg syns nå det med mopeddyser som tilleggssprut høres noe hjemmemekka ut.

 

Bøyer meg i støvet. Jeg tok feil..Det er B19,B21 og B200 som er samme blokka. Det står det i vertfall på toppakningen jeg kjøpte.

 

Klart det er hjemmemekka tillegssprut men det funker...Jeg vet ikke helt hvordan det funker da men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 hk av en porta topp..???? du har vel noen 100hesters plugger som kun kan brukes på bane å du vel... :rolleyes:

 

hehe:P, klart det! Funker de 100 hesters pluggene :) hehe! Jeg får 50 hk viss jeg har større turbo, tillegsprut og porter toppen...Det jeg mente var at viss jeg hadde hatt en turbo som leverte mer så hadde jeg fått vel 50hk av porting..Jeg har blitt fortalt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger motor nå me 2x delorot gassere bilder kommer,

 

Info:

 

B23 borra 96,6mm

MAHLE smide stempler

530 topp, portet med A-kam

Ukjent tubo, er spesial bygget av GIK, leverte ca 1bar mente de!

Intercooler (ikke kjøpt)

ALLE lager å pakniger er byttet!

2x 40mm dellorto gassere!

 

Jeg er spent på HK da...

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår