Volvo240TurboInercooler Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 hva slags turbo anbefaler du?har selv en 245tic,det er en b230a med forgasser og volvo r sport turbokit. kjører nå på 0.8-0,9 bar.men vil ha mere hester. og passer stort sett alle turboer rett på? Viss du ikke har gjort noe annet enn og sette på turbokit på B230A så bør du tenke på og bytte ut litt innmat i motoren før du øker effekten mer. Bytt til B23 råder og stempel (helst M-profil råder). Innmaten i B230 er svakere enn B23 for motoren skulle gå lettere. Toppen kan du bytte til 530 med VX kam..viss du ikke har det..(530 går reinere enn 531 toppen men 531 toppen er "bedre") Turbo er jo så og si valgfritt, men viss jeg skulle kjøpe meg ny hadde jeg kjøpt en T3/T4 Hybrid turbo. T3 eksoshus og T4 kompressorhus. T4 blir for stort på min motor grunnet lite slagvolum. Vet at Turbonetics T04S turboen funker bra på en B23A(A)T med 330 hk på hjula... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 i motoren min er det 230Nm allerede fra 2300rpm (B230FK) kunne tenkt meg å sett noen modeller på hvor mye og hvor langt nede jeg kan hente ut Nm om jeg får tak i et long stroker kit (penta veiv?) skal ikke blodtrimes (skal chippe å øke trykket. men økt volum kommer jo trykket tidligere også. mao mer bunndrag), men vil gjerne ha enda mere moment enda lenger ned i turtallsregisteret.. finnes det noe info om dette på nettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 i motoren min er det 230Nm allerede fra 2300rpm (B230FK) kunne tenkt meg å sett noen modeller på hvor mye og hvor langt nede jeg kan hente ut Nm om jeg får tak i et long stroker kit (penta veiv?) skal ikke blodtrimes (skal chippe å øke trykket. men økt volum kommer jo trykket tidligere også. mao mer bunndrag), men vil gjerne ha enda mere moment enda lenger ned i turtallsregisteret.. finnes det noe info om dette på nettet? Har ikke funnet noe sånnt på nettet. Men det med penta veiv har jeg hørt snakk om et par ganger..Er visst jævla bra greier. Min motor har orginalt 216nm@3500rpm..Vet ikke hvor mye jeg har nå, men rekner med rundt 300-330.. Leste at ved bytte til KG2Turbo kam (kgtrimning.com) så fikk du bedre bunndrag. Kan hende du får dreiemomentet lenger ned da? Drømme motoren min er en B234ET..B230 blokk med B23 innmat, volvo marine 16v topp og veiv, electromotive tec3r innsprut +++.. :) hehe! men koster peng! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drittgolf Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Til info så er det samme blokka på B20, B21 og B23..Bare annen slaglengde. Jeg har ca 210 i min B21AT motor. Kunne hatt mer viss den lille tulleturboen hadde vert bedre. Så med en skikelig turbo som kan levere litt mer så klarer jeg 260-300 lett. Bygge tillegssprut med moped dyser som er trykkstyrt ved hjelp av ventiler som er nipplet på intercooler røra. Porte toppen gjir en ca. 50 hk...Så om det er 21 eller 23 har ikke så mye og si...sånn egentlig. Mere NM i en 23 da så klart :) Nå er du vel litt på villspor men.. b20 er da en helt annerledes motor enn b21 og b23. Og, jeg syns nå det med mopeddyser som tilleggssprut høres noe hjemmemekka ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 sier meg enig... B20 er jo en gammel støtstangsmotor som ikke har samme blokk i det hele tatt som de skråstilte b19/21/23........ Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Hmm... Er jo faktisk borringa som er forskjelden på b21 ,23.... Ikke slaglengden.... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 stemmer... mens b19 og b21 har bare forskjellig veiv, mener jeg på... Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Det er meget mulig....! har aldri kikka nå særlig på b19... :rolleyes: Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drittgolf Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Enig der ja.. kan dere forklare tilleggssprut fra mopeddyser? hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Til info så er det samme blokka på B20, B21 og B23..Bare annen slaglengde. Jeg har ca 210 i min B21AT motor. Kunne hatt mer viss den lille tulleturboen hadde vert bedre. Så med en skikelig turbo som kan levere litt mer så klarer jeg 260-300 lett. Bygge tillegssprut med moped dyser som er trykkstyrt ved hjelp av ventiler som er nipplet på intercooler røra. Porte toppen gjir en ca. 50 hk...Så om det er 21 eller 23 har ikke så mye og si...sånn egentlig. Mere NM i en 23 da så klart :) 50 hk av en porta topp..???? du har vel noen 100hesters plugger som kun kan brukes på bane å du vel... :rolleyes: Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oter11 Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Viss du ikke har gjort noe annet enn og sette på turbokit på B230A så bør du tenke på og bytte ut litt innmat i motoren før du øker effekten mer. Bytt til B23 råder og stempel (helst M-profil råder). Innmaten i B230 er svakere enn B23 for motoren skulle gå lettere. Toppen kan du bytte til 530 med VX kam..viss du ikke har det..(530 går reinere enn 531 toppen men 531 toppen er "bedre") Turbo er jo så og si valgfritt, men viss jeg skulle kjøpe meg ny hadde jeg kjøpt en T3/T4 Hybrid turbo. T3 eksoshus og T4 kompressorhus. T4 blir for stort på min motor grunnet lite slagvolum. Vet at Turbonetics T04S turboen funker bra på en B23A(A)T med 330 hk på hjula... det sitter 531 topp på den,og det skal sitte lavkomp stempler i den.(ifølge forige eier) motoren skal ut i sommer,da jeg må bytte veiva,gjengene som holder bolten til det nedre reim hjulet har røket. så jeg må prøve å få tak i ny veiv. Siter 98 vw golf 4 gti Member of VW Audi Club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 Nå er du vel litt på villspor men..b20 er da en helt annerledes motor enn b21 og b23. Og, jeg syns nå det med mopeddyser som tilleggssprut høres noe hjemmemekka ut. Bøyer meg i støvet. Jeg tok feil..Det er B19,B21 og B200 som er samme blokka. Det står det i vertfall på toppakningen jeg kjøpte. Klart det er hjemmemekka tillegssprut men det funker...Jeg vet ikke helt hvordan det funker da men. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 50 hk av en porta topp..???? du har vel noen 100hesters plugger som kun kan brukes på bane å du vel... :rolleyes: hehe:P, klart det! Funker de 100 hesters pluggene :) hehe! Jeg får 50 hk viss jeg har større turbo, tillegsprut og porter toppen...Det jeg mente var at viss jeg hadde hatt en turbo som leverte mer så hadde jeg fått vel 50hk av porting..Jeg har blitt fortalt dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
x8|volvo Skrevet Mars 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 så! hvis jeg har en forgasser med GUL kork! så trenger jeg bare å kjøpe nytt innsug og sette på trykkammeret derrifra? :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 Jeg bygger motor nå me 2x delorot gassere bilder kommer, Info: B23 borra 96,6mm MAHLE smide stempler 530 topp, portet med A-kam Ukjent tubo, er spesial bygget av GIK, leverte ca 1bar mente de! Intercooler (ikke kjøpt) ALLE lager å pakniger er byttet! 2x 40mm dellorto gassere! Jeg er spent på HK da... Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.