Gå til innhold

Snu seter i bil

Ranger emnet

djman

Anbefalte innlegg

Heisann! Da nærmer russetiden seg med stormskritt, og vi har kjøpt inn en volkswagen carawelle 89 mod. Vi har en bil med 9 seter, alle er snudd riktig vei. Da er mitt spm som følger; Hva må til for å snu den midterste av disse radene 180 grader? (vendes mot baksetene) Og hva må gjøres for at det skal godkjennes? Noen som vet om det er mulig å få flytta de helt opptil forsetene uten at det må lages noe nye hull, sveises?

Takk for hjelp, djman

I am going to find myself. If I get back before I return, keep me here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen til kameraten min var slik. Russ 2003.

Når jeg ble russ i 2004, var det nye regler.

Biler som var russebil i 2003 og før kunne ha setene snudd,

men i 2004 fikk man ikke lov til å snu setene. Vet ikke om det fortsatt er de reglene. Siden setene er "snudd" i den bilen så burde det nok ikke være noe problem i din. Kanskje det er hull, jeg vet ikke.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må til for å godkjenne det da? Vet du det? Holder det med å sveise noen nye fester og sette fast, eller må man ha en "bjelke" bak ryggen på stolene som står feil vei? Får jo aldri ringt til tilsynet, de stenger jo kvart over 3! Irriterer! :knob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at det var lettest å borre hull i golvet å feste setene med gjennomgangsbolter. Skulle være dobble muttere og stor plate/skive på undersiden av gulvet for ekstra mothold.

Ut over det skulle det ikke være noe problem. Dette var også på en bil der det ikke fantes noen bakseter i utgangspunktet.

Har du en bil som allerede er registrert med alle setene, er det bare å flytte om som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, fett... Tenkte vi skulle bruke noen skinner av noe slag, for ekstra hold, men bolter og syrefaste skiver og muttere burde jo også holde fint. Hørte at man måtte ha en stålbjelke bak ryggen på de setene som sto feil veg, for at det skulle tåle krasj, men finner det vel ut.. Men åssen er det med belter, det er vel kun påbudt på første rad?

takk for svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på biltilsynet i Oslo men en Dodge Ram jeg hadde i 2002.. skulle feste en rad med fire seter over bensin tanken. Tok da bare å festa setene med bolter fast til vinkeljern, for så å feste jerna med gjennomgående bolter i endene ned i gulvet.

Han på biltilsynet tok tak i setene og dro fram og tilbake.. og sa...

"Dette sitter som søren detta... helt greit det her...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider