Gå til innhold

Innspilling av sub

Ranger emnet

saab9000t

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

100 timer er jo bare sånn ca da. noen er spilt inn når du kjøper de også. (de litt dyrere høytalerene) det er ikke mange da, men moen få er det. Noen er spilt inn 30 timer også. Da er jo grunn innspillinga gjort. Etter 30 timer så kan du spille ganske høyt. men ikke maks. Det 100 timer er ca tall. som de flete anbedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke her og nå. Subbene tåler jo en del da. verre med vanlige høytalre. Subber tåler å bli guffet litt på. men det er ikke bra. Du kan jo spørre en plass du kjøper bilstero. jeg vil tippe at så si alle sier at du bør spille de inn. det er samme som en bilmotor. den tåler jo å bli straffet litt med en gang. men en motor bør kjøres inn før du har fult turtall den også.

Er ikke bare at den blir sprengt, det blir ikke så fin lyd om du ikke spiller det inn. (på de fleste elementer da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilmotor SKAL kjøres hardt i starten for å få stempelringene til å sette seg skikkelig til sylinderne.. DET kan du spørre f.eks cylinder og motorservice om.. men det blir veldig OT, så skaff dokumentasjon du.. selv om det bare er en gammel myte..

det er samme som en bilmotor. den tåler jo å bli straffet litt med en gang. men en motor bør kjøres inn før du har fult turtall den også.

Er ikke bare at den blir sprengt, det blir ikke så fin lyd om du ikke spiller det inn. (på de fleste elementer da)

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere produsenten av suben min:

"Every Sub is raped in free air a bit by our 2000W Crown amp to ensure that the sub is working properly"

Og bare for morroskyld satte fyren en av subene han lager rett på strømnettet - også det i free-air. Guffa 60Hz med ca 3000W.

Såvidt jeg vet er suben like fin den dag i dag.

Ratinga er forøvrig på konservative 900W RMS.

Med andre ord, er det skikkelige produkter som er skikkelig bygd er det bare å dra på fra første stund. Det eneste som endrer seg er som før nevnt stivheten i spideren mm som fører til endring av måten elementet låter.

Ganske gøy å oppleve, plutselig så er det som om alt "løsner" og du blir bare sittende og glise :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, gjør som dere vil. Jeg driter i anelgget deres, men om dere undersøker litt så tror jeg dere ville spilt inn anlegget og Kjørt inn en motor. Se bare på rud racing (fra gatebil, en av anorges råeste til å bygge bil) Han kjøre ikke på banen i år, for motoren var ikke kjørt inn. han bare testet den litt. Men helt rolig. og er dere ute etter en fin lyd i anlegget så bør du spille det inn. om ikke 100 timer, så bør det hvere 20 eller 30 som en grund innspillig. Noen av de dyreste subbene er jo spilt inn av produsent da.

PS: hvorfor tror du Ferrari og Lamborghini kjører inn motoren i benk før de setter de i en bil? det er for av de ikke skal bli straffet før de blir solgt. De 2 merkene kjører motoren inn i benk før de blir solgt til kunde.

Og hvorfor spiller noen produsenter inn høytalerene før de blir solgt?

Jo det er av samme grunn.

Men, jeg driter i hva andre gjør. dere får gjøre som dere vil. jeg har bare sakt mitt. Og jeg vet det lønner seg å kjøre inn motorer og spille inn høytalere.

Må jo ikke gjøre det, om dere ikke vil. Men dere kan jo undersøke hos en forhandler da. For inne i en høytaler er det en spole, den spilen er det ikke sunt å gi for mye trøkk i starten.

Og når du hveder at en motor skal straffes fra 1. stund, der tar du feil.

På noen bilprodusenter, som VW og Audi vet jeg. står det at du ikke skal dra tilhenger til og med de første 10 milene tror jeg. det er for du ikke skal belaste motoren igjen da..

MEN GJØR SOM DERE VIL. ØDLEGG OG KJØP NYTT. HEHE.

(Noen motorer og elementer tåler riktig nok mere enn andre da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spola?! er det lakken på tråden det er snakk om?

Selve tråden har vel samme egenskaper uansett... Trodde det var mest for opphenget sin del at man spillte inn.

Nå er jeg egentlig fire ganger mer forvirra enn før.. Ytterst få som er enige om hva som er den beste måten å spille inn på! Evt ikke spille inn i det hele tatt..

Det jeg i utgangspunktet stussa på var påstanden om at et element skal spilles så det lukter svidd spole, og så spilles pent å rolig i 20 timer etterpå.

Det kan sikkert variere fra sub til sub..

Min egen erfaring går ut på at et element spiller bedre og bedre uavhengig av om det spilles pent eller hardt i starten.

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bilmotor SKAL kjøres hardt i starten for å få stempelringene til å sette seg skikkelig til sylinderne.. DET kan du spørre f.eks cylinder og motorservice om.. men det blir veldig OT, så skaff dokumentasjon du.. selv om det bare er en gammel myte..

Hvorfor sier da Ford, Volvo, Audi, VW og Subaru at motoren ikke har kjørt seg inn før 8000 km sånn ca?

Politiet på Romerike knærta i sommer en ST220 V6 på 244 hk. Den motoren hadde rulla 3000 km dau kjøring. Gutta på Ford sa at hadde motoren rulla 8 - 9000 km hadde den ikke blitt knærta.

Forstå det den som vil.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, gjør som dere vil. Jeg driter i anelgget deres, men om dere undersøker litt så tror jeg dere ville spilt inn anlegget og Kjørt inn en motor. Se bare på rud racing (fra gatebil, en av anorges råeste til å bygge bil) Han kjøre ikke på banen i år, for motoren var ikke kjørt inn. han bare testet den litt. Men helt rolig. og er dere ute etter en fin lyd i anlegget så bør du spille det inn. om ikke 100 timer, så bør det hvere 20 eller 30 som en grund innspillig. Noen av de dyreste subbene er jo spilt inn av produsent da.

PS: hvorfor tror du Ferrari og Lamborghini kjører inn motoren i benk før de setter de i en bil? det er for av de ikke skal bli straffet før de blir solgt. De 2 merkene kjører motoren inn i benk før de blir solgt til kunde.

Men, jeg driter i hva andre gjør. dere får gjøre som dere vil. jeg har bare sakt mitt. Og jeg vet det lønner seg å kjøre inn motorer og spille inn høytalere.

Må jo ikke gjøre det, om dere ikke vil. Men dere kan jo undersøke hos en forhandler da. For inne i en høytaler er det en spole, den spilen er det ikke sunt å gi for mye trøkk i starten.

På noen bilprodusenter, som VW og Audi vet jeg. står det at du ikke skal dra tilhenger til og med de første 10 milene tror jeg. det er for du ikke skal belaste motoren igjen da..

Dette er ikke uvanlig reaksjon når man blir stilt til veggs.

Tror rett og slett at du må komme med litt dokumentasjon før du kommer drassende med håpløst gammeldagse påstander.

Hvilke produsenter spiller inn høyttalerene sine?

Og HVORFOR blir et basselement bedre hvis man spiller det pent inn?

Og kom ikke drassende med dette bilmotor tøvet ditt, det er en elendig sammenligning.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spola?! er det lakken på tråden det er snakk om?

Selve tråden har vel samme egenskaper uansett... Trodde det var mest for opphenget sin del at man spillte inn.

Nå er jeg egentlig fire ganger mer forvirra enn før.. Ytterst få som er enige om hva som er den beste måten å spille inn på! Evt ikke spille inn i det hele tatt..

Det er opphenget og spideren som må spilles inn.

Her er hva jeg ville gjort:

Begynne på lavt volum, bare for å høre at ingenting subber borti.

Så sakte men sikkert dra på litt for å tøye opphengene litt.

I løpet av et par minutter er det bare å spille normalt.

Men jeg vil tilføye at det er noen parametre som forandrer seg underveis.

Fs (elementets egenresonans) vil synke noe.

Og til en del andre her: det er vel ikke et mål å spille max av hva elementet tåler med en gang?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HO HO HO.... Hva med kjøkken maskiner og hårfønere?

Det var vel en av de dumeste påstandene jeg har hørt! Det er ganske mange rare meninger her men den der tok kaka! Den var rett å slett bare dårlig!

Husk å kjør inn den nye gressklipperen også da ;)

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider