Gå til innhold

Bytte manifold pakninger

Ranger emnet


hercem

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg i helgen skulle prøve å få byttet manifold pakningene på Golfen for den går litt ujavnt pga lekkasjer. Bør det være en grei jobb eller kan jeg få noen overraskelser? Bør det f.eks være greit å få løs skruene eller er de sannsyneligvis f.eks "smeltet"/rustet fast? Jeg er ikke veldig flink til å skru bil, så fint om jeg kunne fått noen tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er innsugsmanifold du prater om siden den går ujevnt.

 

Det du ikke nevner er motor: På 16V motorene er det en drøm. På 8V kan det være et skikkelig knot om du ikke har riktig verktøy. Skruene behøver ikke å sitte så veldig, men forsikre deg om at umbrako-pipa står SKIKKELIG i sporet.

Bak der (på 8v) er den siste plassen du vil ødelegge en skrue.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er innsugsmanifold du prater om siden den går ujevnt.

 

Det du ikke nevner er motor: På 16V motorene er det en drøm. På 8V kan det være et skikkelig knot om du ikke har riktig verktøy. Skruene behøver ikke å sitte så veldig, men forsikre deg om at umbrako-pipa står SKIKKELIG i sporet.

Bak der (på 8v) er den siste plassen du vil ødelegge en skrue.

 

Det er en 8v motor og det er nok som du sier pga lekkasje på innsugsmanifolden at den går ugjevnt. Jeg får prøve å skru umbrako skruene ut forsiktig.

 

Jeg må jo av med forgasseren og slikt, men kanskje jeg ikke trenger å ta av eksosmanifolden? Jeg kunne kanskje bare ha skiftet pakningen på innsugsmanifolden hvis dette er to separate greier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg lurer litt på er om det er lurt å bruke f.eks pakningslim på pakningene? Jeg skiftet bunnpakningen for ikke så lenge siden og er ikke helt tett. Tror det hadde vært lurt å bruke noe pakningsmiddel i tillegg til pakningen. Har i allefall pakningslim liggende som skal pensles på pakningene. Har også noe andre greier, men jeg husker ikke hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To seperate pakninger på eksos og innsug ja.

 

Gjør skikkelig rent og bruk skikkelig pakning så lekker det ikke fra bunnpannen.

Pakning på tube må være nødstilfelle, og bruk såfall minimalt! Om du har på litt for mye kan rester av tube-pakningen finne veien opp i olje-pickup'en på pumpa. Da mister du oljetrykket og motoren går til .....

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går den høyt på tomgang?

 

Den går ikke høyt på tomgang, men dør nesten helt ut før den kommer seg igjen. I tillegg er det sånn snekke lyd på den når den går på tomgang. Motoren går ellers pent når man kjører med bilen. Det er nok antageligvis en kombinasjon av litt falsk luft på innsugsmanifolden samt at den lekker litt på det ene "utblåset" på eksosmanifolden(snekkelyden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår