Gå til innhold

Biltema bremseskiver?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

En kompis monterte biltema skiver rund baut på Sierran sin.

Etter en kraftig nedbremsing (grisekjøring) var skivene blitt blåaktige!

Det var visst ikke bra. Tror det betød av skivene var blir overopphetet og sprøe?

Allikevel ligger det både skiver og klosser fra Biltema her som jeg skal montere... :rolleyes:

men har ikke tenkt til å få bøter så det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var visst ikke bra. Tror det betød av skivene var blir overopphetet og sprøe?

Allikevel ligger det både skiver og klosser fra Biltema her som jeg skal montere... :rolleyes:

Samme har jeg vært borti på orginale skiver... Det kan faktisk skje hvis du bremser kraftig fra høy hastighet hvis bremsene er kalde. Da får de på en måte sjokk og kan slå seg. Kald til varm på få sek.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører stadig rykter om at bildeler som er viktige for sikkerheten bør en ikke kjøpe på Biltema, men det er få som kan komme med eksempler på dårlig vare. Hadde klosser framme på fruens Audi , og der var passformen dårlig - måtte slipe litt for at de skulle gli i caliperen. Hadde bilen bare et snaut år etter dette før den ble solgt.

Ellers hadde jeg motorras på en 91 Galant med 2 liter, og jeg misstenker Biltema oljefilteret eller luftfilteret fra samme leverandør. Analysen viste svært mye slam i olja (Tror det var halvsyntetisk 10/40 eller 5/40 Biltema olje som hadde gått ca 5000 km.). Har blitt litt mer skeptisk til ting derfra etter dette.

I sommer kjøpte vi ei hagespade som knakk etter et spadetak. Imponerende! Men mye er så billig at en ikke klarer å la være å kjøpe.....

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse dålige ting å komme med om biltema, men ikke alt er booss... F.esk så kjøpte jeg luftfilter til første bilen min, det passet ikke ned i boksen en geng.

Til en annen bil jeg hadde så var luftfilteret merket akkurat den bilen jeg hadde, og selv de som jobbet der kunne bekrefte de. Poblemet var bare at filteret mitt var firkantet, og det de solgte var rundt.

En arbeidslampe jeg kjøpte der tok fyr da jeg plugget den i stikken. Hjulkapsler jeg kjøpte der oppe måtte byttes 3 ganger før jeg fikk prøve noen andre som var litt dyrere og ikke gikk i stykker. Jeg kjøpte også til det første anlegget mitt CD/mp3 spiller der oppe, den måtte selfølgelig leveres på rep 2 ganger. Jeg fikk ikke retunert den, så jeg måtte selge med tap.

Bremseskivene har jeg hvertfall hørt at skal være bra. Det er samme som produserer orginale skiver og andre kjente merker, som produserer for Biltema har jeg hørt. Jeg tror jeg skal prøve bare for å se om det er noe, prøver klossene også. De orginale skivene til Mitsubishi er hvertfall ikke noe å skryte av. De får kast i seg bare du blåser på dem. Dyre er de også... 1300 kr skiven. Brembo sine vanlige skiver koster 550 kr stykket. Kjøper jeg klosser og skiver på Biltema slipper jeg unna med totalt 770 kr... Brembo som er nest billigst koster til sammenligning med klosser 1500 kr... Får jo nesten skiver og klosser til halv pris i forhold til nest billigste... :) Og de orginale snakker vi ikke om en gang... :rolleyes: Dessuten er de dårlige, forsvarer ikke prisen litt en gang.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skivene sin feil. Da er sylindrene trege så de ikke går nok tilbake så de ligger med kontakt. Biltema sine skiver er ikke dårligere enn andre normale skiver. Men man kan selvsagt ikke sammenligne disse med racingskiver. Man må se an bruken.. Noen biler krøller nye skiver uansett hvilket merke det er. Ford har en tendens til det og jeg har selv hatt en sierra 4x4 som jeg byttet mange ganger på. Løsningen ble å dreie ned skivene på bilen etter anbefaling av ford verksted. Den siste jeg gjorde det på var faktisk en biltemaskive og den funka som pokker etterpå..

Bremsklossene er ikke av beste kvalitet akkurat nei etter hva jeg har sett

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe galt med biltemas bremseskiver. men klossen må du styre unna. Dem er for dårlig friksjon i noen som fører til varmgang.

En skive skal gjøre om kinetisk energi til varme.

Varme er et direkte resultat av friksjonen. Så en får ikke varmgang pga at friksjonen er dårlig.

Om de blir for varme i forhold til det de tåler er de rett og slett feilprodusert/underdimensjonert.

Eller at klossene har ligget an mot skivene og ikke fått tid til å kjøle seg ned.

Uanstt er dette den første posten jeg har sett der folk har vært fornøyd med klossene. De jeg har lest tidligere så har limet mellom stålet og bremsebelegget kokt, og løsnet etter kort tid.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta bremser på vinterbilen (honda civic) og brukte biltema skiver og klosser..

funker fin som bare det.. men klossene har blitt fort slitt og ser ut til å støve en del mer en ønsket.

ellers bruker jeg stort sett mekonomen til handel av bremser etc.

liker ikke helt servicen på biltema på alnabru.. de leverer ofte ut feil varer, og ganske irriterende å reise att og fram dit. en del av de "unge" i bildisken er nok ikke så veldig bilkompente virker det som..

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp skivene hos biltema og klossene en annen plass.

Selv hadde jeg problemer med klossene til Biltema, de legger på formye belegg så de ville ikke passe inn.

Jeg har brukt skiver fra Biltema på både Gti'en min og scorpioen uten noen problemer. Men som sagt.... Styr unna klossene dersom du ikke vil banne å steike under montering.

For litt siden kjøpte jeg klosser hos bilxtra, bak til passaten.(de fører brembo skiver i allefall), der var passformen litt dårlig, men etter litt puss smatt dem på ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke helt servicen på biltema på alnabru.. de leverer ofte ut feil varer, og ganske irriterende å reise att og fram dit. en del av de "unge" i bildisken er nok ikke så veldig bilkompente virker det som..

Gjett hvem som fikk feil eksosanlegg av de toskene.

Har brukt biltema-skiver på en gammel Sierra, men merket ikke noe spesielt. Det ristet og vibrerte like mye som det pleide uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Bremseskivene fra Biltema har jeg aldri prøvd, men jeg må vel prøve dem nå da siden jeg hadde Biltema bremseklosser. De var nye i mai, nå går det jern mot jern, å jeg kjører ikke værst i gata...

Jeg har prøvd bremseklosser fra Biltema på de gamle Ascona'ne mine og på Vento'n. De støver som besatt, støvet går nesten ikke å vaske av felgene og klossene blir nedslitt på null komma null. Har prøvd klosser fra andre bilrekvisitaforhandlere, å de har jeg vært meget mer førnøyd med. Nå er det innkjøpt Mintex klosser på Mekonomen så får jeg se om det blir skiver fra Biltema, Krogslund bildeler, eller Brembo fra Mekonomen...

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info om bremser:

http://www.stoptech.com/technical/

Om skiver med kast:

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

Mye annet også, les og bli lærd...

BTW: Jeg har brukt skiver fra Biltema mange ganger og erfaringen er at skivene ved normal bruk ikke skiller seg fra orginale. Det som derimot betyr mye er hva slags belegg som brukes, hvordan skiver og felg monteres og hvordan bremsene "kjøres inn".

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider