Dag-Johansen Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Dag: Fint å se at noen som har peiling har engasjert seg litt i denne tråden, her er sikkert mange som bare har planer om å gjøre slikt uten noen konkret erfaring, f.eks meg. Jeg har ofte sett de som ikke har løse kasser, men bare en slags dobbel bunn i bagasjerommet. Hvordan skal man best bygge de? Når det kommer til skruer, er det noen tommelfingerregler der? Hva er for stort og hva er for lite, eller tar man bare det som passer best? Jeg kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert, men dette var det jeg kom på i farten. -Yngve Det du mener med dobbelt bunn går jeg ut i fra at er bruk av reservehjulsbrønnen. Dette blir som regel utført i glassfiber/polyester og det er ikke min sterke side. Lars Ove (Rizla) har vel bygget i hjulbrønnen med MDF en gang mener jeg å huske!? Deimot når det gjelder skruer er jeg med! :) Husker ikke om det var i denne tråden eller en annen, men here goes: Bruk lange skruer, selv foretrekker jeg 4,5X60 (4,5mm er tykkelsen og 60mm er lengden) Bor med 4,5 mm bor i platen som skruen skal igjenom, og 3,5mm bor i platen som skruen skal festes i. Husk å bore hele skruens lengde. Og til slutt, ikke spar på limet! Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Jeg forklare meg litt skjeivt. Det jeg mente med dobbel "bunn" var dette . Skulle gjerne sett inni en slik kasse, men dette er eneste perspektivet jeg noen gang har sett en slik kasse fra, så du må gjerne forklare meg litt. Takk for tipset med skruene :) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 hva med å bygge i corian? det er resonansfritt og umulig og lage riper i? rimelig koster det litt, men er verdt det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Jeg forklare meg litt skjeivt.Det jeg mente med dobbel "bunn" var dette . Skulle gjerne sett inni en slik kasse, men dette er eneste perspektivet jeg noen gang har sett en slik kasse fra, så du må gjerne forklare meg litt. Takk for tipset med skruene :) Det er ikke så mye spennende inni en sånn løsning. Det er bare et dobbelt gulv med en boks/kasse til forsterkerene. Skal du se en skikkelig proff og spesiell løsning skal du ta en titt på bagasjerommet til Anders Fleisher sin BMW. http://www.autod.no På nettsidene hans står det byggebilder også. Ta en titt og bli inspirert. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 hva med å bygge i corian?det er resonansfritt og umulig og lage riper i? rimelig koster det litt, men er verdt det. Det er ikke umulig å lage riper i Corian, men det er til gjengjeld lett å fjerne de igjen. Corian er et veldig bra materiale å bygge høyttalere i, men som du sier, det er dyrt. Veldig dyrt! Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Ok, nå forklarte jeg meg feil igjen. Jeg mente kassen til basselementene. Jeg ser fremveggen til de, men vet ikke hvordan sideveggene er, og hvordan de er festet til karroseriet, samme med bunn, bakplate og tak. Autod-siden var veldig interessant, holder på å kikker rundt der nå :) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Ok, nå forklarte jeg meg feil igjen.Jeg mente kassen til basselementene. Jeg ser fremveggen til de, men vet ikke hvordan sideveggene er, og hvordan de er festet til karroseriet, samme med bunn, bakplate og tak. Autod-siden var veldig interessant, holder på å kikker rundt der nå :) Ah, sånn å forstå. Vel, spør du meg er det der bare en show-off løsning, ikke å anbefale hvis god lyd er målet med anlegget. For at en subwoofer skal fungere tilfredstillende må elementene spille inn i kupeen. Jeg ser noen har valgt en løsning med bassen som spiller inn i bagasjerummet mens bassrefleksrøret spiller inn i kupeen via bassrefleksrør. Sånne løsninger gir meg grøssninger. I beste fall rumler og bråker det mye, det blir så mye fasefeil at musikk ikke vil bli gjengitt som meningen er. De som mener at dette fungerer greit har antagelig ikke opplevd musikk gjengitt på et godt anlegg. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet Mars 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Ah, sånn å forstå.Vel, spør du meg er det der bare en show-off løsning, ikke å anbefale hvis god lyd er målet med anlegget. For at en subwoofer skal fungere tilfredstillende må elementene spille inn i kupeen. Jeg ser noen har valgt en løsning med bassen som spiller inn i bagasjerummet mens bassrefleksrøret spiller inn i kupeen via bassrefleksrør. Sånne løsninger gir meg grøssninger. I beste fall rumler og bråker det mye, det blir så mye fasefeil at musikk ikke vil bli gjengitt som meningen er. De som mener at dette fungerer greit har antagelig ikke opplevd musikk gjengitt på et godt anlegg. Mvh Dag Johansen Med det samme du er inne på temaet: Hvilken vei bør jeg sette elementene i Granadaen min? Det er sedan, så da skjønner jeg at de må vende framover. Men bør jeg ha dem loddrett eller skrådd, f.eks. i samme vinkel som seteryggen? Med tanke på plassutnyttelse er det jo en fordel å ha dem i samme vinkel som seteryggen, men er det best for lyden også? Hva med bakveggen i kassen, skal den være skrådd hvis fronten på kassa er skrådd? Tror jeg ender opp med lukket kasse, hvis det skulle ha noe å si for utformingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Med det samme du er inne på temaet: Hvilken vei bør jeg sette elementene i Granadaen min? Det er sedan, så da skjønner jeg at de må vende framover. Men bør jeg ha dem loddrett eller skrådd, f.eks. i samme vinkel som seteryggen? Med tanke på plassutnyttelse er det jo en fordel å ha dem i samme vinkel som seteryggen, men er det best for lyden også?Hva med bakveggen i kassen, skal den være skrådd hvis fronten på kassa er skrådd? Tror jeg ender opp med lukket kasse, hvis det skulle ha noe å si for utformingen. Det har ikke noe for seg å la elementene spille inn i seteryggen. Hva med opp i hattehylla? Man trenger ikke å montere subbene i hattehylla, bare oppunder med hull over. Pass på at hullet i hattehylla har minimum samme flateinnhold som effektiv membranareal. Det viktigste er at bassen får "puste" fritt inn i kupeen. Jeg mener at kassens utforming har svært liten innflytelse på lyden. Det viktigste er å få riktig innvendig volum. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet Mars 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Opp i hattehylla ja, OK. Midt på hattehylla er det originalt et oppbevaringsrom for førstehjelpsskrin. Dette har jeg fjernet, da har jeg et hull på ca 20x30 cm (har ikke nøyaktig mål akkurat nå) rett gjennom hattehylla. Hvis jeg lager ny hattehylle i f.eks. mdf, lager et hull akkurat der, og trekker det hele med stoff/filt, tror du det blir bra? Og så bruker jeg ett element, og plasserer dette midt under det hullet. Skal jeg ha større hull så må jeg jo sage i stålet, og det er jeg egentlig ikke så gira på, men: 20x30=600cm2 600/3,14=191 kvadratroten av 191=13,8 13,8x2=27,6 27,6cm=10,8" Skulle holde til en 12" det da? Eller bør hullet være rundt også? (Aldri sett en rektangulær høyttaler.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Opp i hattehylla ja, OK. Midt på hattehylla er det originalt et oppbevaringsrom for førstehjelpsskrin. Dette har jeg fjernet, da har jeg et hull på ca 20x30 cm (har ikke nøyaktig mål akkurat nå) rett gjennom hattehylla. Hvis jeg lager ny hattehylle i f.eks. mdf, lager et hull akkurat der, og trekker det hele med stoff/filt, tror du det blir bra? Og så bruker jeg ett element, og plasserer dette midt under det hullet. Skal jeg ha større hull så må jeg jo sage i stålet, og det er jeg egentlig ikke så gira på, men:20x30=600cm2 600/3,14=191 kvadratroten av 191=13,8 13,8x2=27,6 27,6cm=10,8" Skulle holde til en 12" det da? Eller bør hullet være rundt også? (Aldri sett en rektangulær høyttaler.) Noe slikt som dette burde kanskje være ok: Er ikke helt ferdig som dere ser, mangler å "pynte" utkjæringen, men vet ikke helt hvordan enda. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Opp i hattehylla ja, OK. Midt på hattehylla er det originalt et oppbevaringsrom for førstehjelpsskrin. Dette har jeg fjernet, da har jeg et hull på ca 20x30 cm (har ikke nøyaktig mål akkurat nå) rett gjennom hattehylla. Hvis jeg lager ny hattehylle i f.eks. mdf, lager et hull akkurat der, og trekker det hele med stoff/filt, tror du det blir bra? Og så bruker jeg ett element, og plasserer dette midt under det hullet. Skal jeg ha større hull så må jeg jo sage i stålet, og det er jeg egentlig ikke så gira på, men:20x30=600cm2 600/3,14=191 kvadratroten av 191=13,8 13,8x2=27,6 27,6cm=10,8" Skulle holde til en 12" det da? Eller bør hullet være rundt også? (Aldri sett en rektangulær høyttaler.) Det blir helt knall det med det hullet. Lag kassen så toppen (og elementet) havner ca. 4-5 cm. under det rektangulære hullet, så tetter du så godt du kan rundt elementet. Gjennomsnitlig sd (membranareal) på en tolvtommer er ca 490-500 kv.cm. Og spør du meg så er det bedre med en god tolvtommer enn 2 halvdårlige! :) Lykke til med montering! Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Er ikke helt ferdig som dere ser, mangler å "pynte" utkjæringen, men vet ikke helt hvordan enda. Tok et øyeblikk eller to før jeg skjønte bildet, enda jeg har lik bil selv. :rolleyes: Det jeg trodde var et teppe er vel snø? Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Dag og Toffy: Dette var veldig smart, og jeg fikk umiddelbart sansen for denne løsningen til fordel for å ha elementene til å dytte luft rundt omkring i bagasjerommet. En worklog over noe slikt hadde vært stilig, altså en worklog laget av amatører, siden jeg i aller høyeste grad er en :) Så et spørsmål: 2 titommere, eller 1 tolvtommer? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Så et spørsmål: 2 titommere, eller 1 tolvtommer? Dette handler kun om membranareal og ikke noe annet. Membranareal=mengde luft som flyttes. MEN de ca.30% ekstra areal har lett for å bli dyre, så mitt tips er å gå for èn god 12". Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg