furnes Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Går det bra å tigge når man skal bytte hjulbue? Tenker da på varmen som utvikles, at det ikke slår seg for mye. Skulle gjerne brukt mig, men har bare tig-apparat til rådighet. Tenkte å lage en overlapp på 1cm. Er det nok å bare sveise på yttersiden? På innersiden skal jeg male med tektyl, går den rett på metallet? Er det ellers en anbefalt grunning jeg bør ha på yttersiden før sparklingen? Alle svar mottas med STOR takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Escort Speed Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 kan vel bruke det men MIG er jo best til sånt, men bruk tig og ha tråd vedsiden av som du smelter med tig funker jo... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriZ Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Det er best og ungå overlapp. Prøve å bare få det kant mot kant. Ellers har det fort for å legge seg vann/kondens i overlappen etterhvert å begynne å ruste, Siter Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter. Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak Om livet suger..ÖVERLADDA!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G_Yog Skrevet Mars 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2005 Jeg tig sveisa igjen bakluka mi... skilt, håntak og emblem.. Tok meg gooood tid.. Hadde trykkluft ved siden av og kjølte ned vært punkt.. Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvenS Skrevet Juni 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2005 Hvis du kan og håndtere et Tig apparat skikkelig så er det ingenting som er bedre en å bruke det. Siter - Golf Gti 99mod x BMW 318is 96mod x Polo 6N 95mod http://www.aalesund-gatebilklubb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Juni 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2005 Det går greit det, bare ikke tilfør for mye varme. Det er også viktig når du skal sveise med tig at det du sveiser på er skikkelig gjort reitnt ellers kan det fort vekk bli ganske ugunstig.... Ikke bruk trøkkluft til å kjørle ned med, la det kjørle seg ned på egenhånd. Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G_Yog Skrevet Juni 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2005 Det går greit det, bare ikke tilfør for mye varme.Det er også viktig når du skal sveise med tig at det du sveiser på er skikkelig gjort reitnt ellers kan det fort vekk bli ganske ugunstig.... Ikke bruk trøkkluft til å kjørle ned med, la det kjørle seg ned på egenhånd. Hvorfor ikke bruke trykkluft til å kjøle ned med? Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Hvorfor ikke bruke trykkluft til å kjøle ned med? det blir for raskt avkjølt og da slår det seg lett... la det kjøle seg sakte Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Jepp, stemmer det! Dette gjelder jo også hvis du sveiser i stål med over 0,2 prosent carbon. Det er jo kansje skjelden hvis du bare sveiser på bil men... Du vil jo uansett få en veldig sprø materialstruktur hvis du kjørler med luft. Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juni 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2005 TIG er vel desidert best til det MESTE om man kan å bruke det...bruker seriøst mindre varme og får myk sveis som man kan banke ut etterpå. MIG skaper mye varme, så platene slår seg, og sveisen blir knallhard.. så det er vanskelig å banke ut sveisen for å slippe ut spenningene i sveisepunktet. Det går ann å kjøpe spesialtråd til karosseri for MIG, en tråd som gir mykere sveis. Hvis man bruker trykkluft for å avkjøle sveisepunktene så vil man kanskje krympe litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Juni 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2005 TIG er vel desidert best til det MESTE om man kan å bruke det...bruker seriøst mindre varme og får myk sveis som man kan banke ut etterpå. MIG skaper mye varme, så platene slår seg, og sveisen blir knallhard.. så det er vanskelig å banke ut sveisen for å slippe ut spenningene i sveisepunktet. Det går ann å kjøpe spesialtråd til karosseri for MIG, en tråd som gir mykere sveis. Hvis man bruker trykkluft for å avkjøle sveisepunktene så vil man kanskje krympe litt? Spørs jo hva en liker å bruke oxo, men Tig krever mindre etterarbeid... Hvorvidt sveisen blir hard kommer jo helt ann på åssen materiale en sveiser i, på bil er ikke dette noe problem. Skal du ha ut spenningene av et materiale som er herda må du på bil spenningsglø det... Det du mener med spesialtråd er vel kansje 0,6mm tråd?! Det vil bli mer krympekrefter og en mer sprø sveis ved bruk av trykkluft som varmefordriver... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Juni 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2005 Ifølge sveiselæreren (og naboen) min som har sveiset i vel godt over 20år, og driver med karrosserirep på fritiden (er ifølge broren hans en av "ikke så veldig mange" som faktisk liker og sveise rust), så er cluet med å få rette plater etter sveising å ikke skjære hjørner, dvs alltid jobbe med runde platebiter, og ikke sveise stort mer enn 2-3cm om gangen, og kjøle så fort som mulig med trykkluft (ca så mye at du kan ta på platene igjen) for å hindre at varmen sprer seg utover i platene. (det vil da bli et mindre område som krymper, og platen slår seg mindre). Han bruker utelukkende mig apparat, da det er raskere enn tig. Har også prøvd å sveise sammen 1mm plater med tig, og hvis du tilpasser platene godt, er det fullt mulig å sveise uten tillsatstråd, og med litt øvelse kan du minske lysbuen til absolutt minimum, og da er det nesten ikke mulig å kjenne hvor platene er skjøtt. Ulempen med tigen er at det tar ganske lang tid før platene blir varme, noe som faktisk gjør at platene ofte slår seg mer enn med migen. Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svaggen Skrevet Juli 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2005 ikke helt enig der nei. Sveiser du uten tilsett, vil du jo brenne det meste av legering ut. Tråden kan jo faktisk hjelpe til å kjøle, det ved at tilsettet opptar mer varme en platen. Men bør uansett ikke ha stort mer enn 35-40 Ampere Eller ved drypp mating, og av og på sveising, heller ta kortere punkt med skikkelig innbrenning på 50-70 Ampere. Da kan det også gå ganske så kjappt å sveise med TIG også :) Det som tar tid ved sveising er uansett for arbeid, og etter arbeid. Sveisingen er bare kose jobbing det :) Tenke seg grundig igjennom, lage en "sveise prosedyre" på hvilke rekkefølge enn skal sveise osv. :pimp Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juli 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2005 Spørs jo hva en liker å bruke oxo, men Tig krever mindre etterarbeid...Hvorvidt sveisen blir hard kommer jo helt ann på åssen materiale en sveiser i, på bil er ikke dette noe problem. Skal du ha ut spenningene av et materiale som er herda må du på bil spenningsglø det... Det du mener med spesialtråd er vel kansje 0,6mm tråd?! Det vil bli mer krympekrefter og en mer sprø sveis ved bruk av trykkluft som varmefordriver... Nei, det er en spesieltråd som ELGA har i sitt sortement. Har ringt rundt i hele landet for å få bestillingsnr. på den. Tråden er til MIG-apparat med gass. Den er beregnet på karosseri, og gir mindre varme, penere overflate og mykere sveiselarve. Kjell Arne på TESS Drammen skal ha bestillingsnr. på den, slik at du kan bestille tråden hos din lokale TESS. Hos TESS Trondheim har de den på lager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juli 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2005 Går det bra å tigge når man skal bytte hjulbue? Tenker da på varmen som utvikles, at det ikke slår seg for mye. Skulle gjerne brukt mig, men har bare tig-apparat til rådighet. Tenkte å lage en overlapp på 1cm. Er det nok å bare sveise på yttersiden? På innersiden skal jeg male med tektyl, går den rett på metallet? Er det ellers en anbefalt grunning jeg bør ha på yttersiden før sparklingen? Alle svar mottas med STOR takk :) Hvis du skal overlappe, så først spray zinkgrunning på flaten du overlapper. Ikke ha tectyl rett på metallet! :oohh Tectyl er steinsprutbeskyttelse...ikke grunning. Jeg ville nok grunnet med Brunox epoxy grunning mot rust. Deretter lakkert før tectylering. Har ingen spesiell grunning jeg anbefaler til utsiden, men husk at sparkel fester best på grov overflate. Jeg ville vurdert å pusse grunningen litt med grovt papir før sparkling. Vet ikke om det er nødvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.