Baufish Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Jeg lurer på en ting her: En kompis ble stoppa av "Onkel Torvald" fordi han kjørte med et effektanlegg som purken syntes bråkte for mye. Han fikk beskjed om å vise bilen på biltilsynet. På forhånd byttet han bakre del av anlegget, men fikk beskjed om at det ikke var nok. Han måtte bytte hele stasen. De sa at det ikke var lov å bruke sportskattalysator. Dette var en Honda Civic 94-modell. Da har jeg noen spørsmål til dere: Kan man ikke trimme biler som er eldre enn 96-modeller så mye du vil? Og er det noen begrensning på hvor høyt de skal bråke? Og siste spørsmål: Hvis det ikke er lov å bruke sportskatalysator, hvorfor finnes de da, er ikke akkurat noen fordel å ha det montert på bilen. Kjører heller uten. Siter - Audi A4 2,0TDI B8-Dont drive faster than your guardian angel can fly- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 hmm, for meg virker det rart. Da jeg gikk igjennom eu kontrollen med et selvlaget eksos anlegg! uten problem. 2,5". men når det gjelder originale sportssystemer, så har flere kompiser av meg hatt flere systemer, bl.a scorpion og simmons uten og hatt problemer med det. og de systemne var modifiserte, men gikk greit:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cathan Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Jeg lurer på en ting her: En kompis ble stoppa av "Onkel Torvald" fordi han kjørte med et effektanlegg som purken syntes bråkte for mye. Han fikk beskjed om å vise bilen på biltilsynet. På forhånd byttet han bakre del av anlegget, men fikk beskjed om at det ikke var nok. Han måtte bytte hele stasen. De sa at det ikke var lov å bruke sportskattalysator. Dette var en Honda Civic 94-modell. Da har jeg noen spørsmål til dere: Kan man ikke trimme biler som er eldre enn 96-modeller så mye du vil? Og er det noen begrensning på hvor høyt de skal bråke? Og siste spørsmål: Hvis det ikke er lov å bruke sportskatalysator, hvorfor finnes de da, er ikke akkurat noen fordel å ha det montert på bilen. Kjører heller uten. Du kan ikke trimme så mye du vil. Alt skal godkjennes. Det er noen regler for støy, men med effektanlegg øker ant hk og det skal egentlig meldes fra om. Er enkelte som er pirkete på det. Det med 96 mod gjelder ikke hvis f.eks hvis bilen er importert i 2003. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Jeg lurer på en ting her: En kompis ble stoppa av "Onkel Torvald" fordi han kjørte med et effektanlegg som purken syntes bråkte for mye. Han fikk beskjed om å vise bilen på biltilsynet. På forhånd byttet han bakre del av anlegget, men fikk beskjed om at det ikke var nok. Han måtte bytte hele stasen. De sa at det ikke var lov å bruke sportskattalysator. Dette var en Honda Civic 94-modell. Da har jeg noen spørsmål til dere: Kan man ikke trimme biler som er eldre enn 96-modeller så mye du vil? Og er det noen begrensning på hvor høyt de skal bråke? Og siste spørsmål: Hvis det ikke er lov å bruke sportskatalysator, hvorfor finnes de da, er ikke akkurat noen fordel å ha det montert på bilen. Kjører heller uten. sportskat er lov å bruke vis den klarer avgass kravene. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet Mars 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2005 Biler etter 91(?) SKAL ha katalysator. Var vel neppe hk økingen snuten så på, de syns vel den bråket for mye. Skal ikke overstige 103 db(?). Joda, du kan trimme biler som er registrert i norge før 96 (10 år`s regel) så mye du orker uten å må betale avgift for det. Men du må på biltilsynet for å få det godkjent. Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Katta kom i 1989 og det ekke noe problem med effektanlegg så sant det ikke bråker for mye (som er ganske mye før du overstiger den grensa) og avgassen må fremdeles ikke være for høy. Man trenger ikke melde fra om effektøkning ved effektanlegg, det gir for lite til at man trenger det. Er vel grensa som sier at du må si ifra om du har mer enn 15% effektøkning. Effektanlegg gir knapt 3% effektøkning, men avhenger av bilen da. Men på den originale civicen så gjør den det. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shaky Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Når jeg spurte en på tilsynet for noen år siden, så sa han at man skulle fremvise en buldertest/støytest når man skulle godkjenne effekt anlegg på biler. Vet ikke om det er blitt forandret på det i ettertid. Siter 02 Caravelle tdi 84 Golf GTI (i deler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondie Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Har hatt bilen min inne til eu kontroll ifjor utan anmerkning på effektanlegget. Blitt stoppa i kontroller og utan at nokon har brydd seg om effektanlegget Siter MK3 2001 Ford Mondeo 2.0 - ex politibil Mk3 2002 Ford Mondeo 1,8 - bytta inn MK1 1994 Ford Mondeo 1,8 - solgt 2004 Chrysler Voyager 2,4 SE - firmabilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Jeg godkjente senkesett på bilen min hos biltilsynet, da sa de ingenting på effektanlegget. Men nevnte andre ting de ikke hadde trengt. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 sist jeg ble stoppa fikk jeg blant annet mangellapp på støy fra eksosanlegget.. så jeg satt på katalysatorn igjen og dro til biltilsynet... men dumme jeg tråkka litt hardt på pedalen og da bråker innsuget mye mer enn eksosanlegget, om jeg har kat. på eller ikke.. eksosanlegger er ganske stille med kat. på.. så da fikk jeg pes pga innsuget istede... og eksosanlegget var uansett også ikke godkjent visstnok.. måtte ha dokumentasjon på det... og for å få det måtte jeg ha en test i ett godkjent lydlaboratorium faktisk.. har ikke gjort det enda.. De måler ikke støy på biltilsynet lengre.. men de kan si at det bråker for mye.. logisk :rolleyes: Letteste er vel å ha eksosanlegg som er TüV godkjent.... eller å ha flaks... :rolleyes: Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunder Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Regelen er sånn: Du har noe som heter "standstøy" som står oppført i vognkortet. På min Volvo er denne 78 db. For å være innenfor lovlig grense kan man kun øke standstøyen med 5 db, dvs. jeg kan ha standstøy på 83 db. Dette vet jeg fordi jeg var på biltilsynet på torsdag for å ta en mangellapp jeg fikk. Sto ikke noe om effektanlegget i mangellappen men han ville ta en standstøytest på det like vel. Så neste gang jeg er inne skal de måle støyen. Da hiver jeg inn en "desibelkiller" i anlegget for å være på den sikre siden. Har betalt nærmere 13.000,- for anlegget så det er uaktuelt å bytte det ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Mars 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2005 Så hvis jeg kjøper meg effekt anlegg da må det være med katalysator? eventuelt sports kat? Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Trodde grensen var 95db. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.E-Racing Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Hadde samme problemet selv. Brukte halve sommeren i fjor på og fly mellom forskjellige tilsyn og spørre hva som egentlig var reglene ang effektanlegg. (Bare og glemme og komme fram på telefon :confused: ) Virket som vær trafikkstasjon har sine egne regler... Var inne og skulle godkjenne senkesette da de synes eff-anlegget brummet for mye. De målte det til 94db, grensa var 82 i vognkortet. Så lenge det er innefor 5% blir det godkjent. Ringte litt rundt og spurte hvordan jeg kunne få godkjent det. Fikk beskjed at jeg måtte legge fram TUV papirer på et nordisk språk får og få det godkjent, Men at det kunne uansett ikke kunne overstige db grensa i vognkorten. En annen løsning var og godkjenne anlegget på et lydlabratorium i Oslo men det koster 20000,- violin Så da var eneste løsning og dra tilbake til svensen og bytte tilbake til org eksos angry På et tilsyn skulle de i tillegg ha noe som heter ecu dokumentasjon, men det sa folka på et annet tilsyn bare var tull, mens et tredje sa at de skulle ha alt av papirer tuv ecu etc før de i dele tatt gadd og måle anlegget og det seff på et nordisk språk :rolleyes: Hurra for Norske byråkrater... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 Regelen er sånn: Du har noe som heter "standstøy" som står oppført i vognkortet. På min Volvo er denne 78 db. For å være innenfor lovlig grense kan man kun øke standstøyen med 5 db, dvs. jeg kan ha standstøy på 83 db. Dette vet jeg fordi jeg var på biltilsynet på torsdag for å ta en mangellapp jeg fikk. Sto ikke noe om effektanlegget i mangellappen men han ville ta en standstøytest på det like vel. Så neste gang jeg er inne skal de måle støyen. Da hiver jeg inn en "desibelkiller" i anlegget for å være på den sikre siden. Har betalt nærmere 13.000,- for anlegget så det er uaktuelt å bytte det ut. Kan hvertfall bekrefte denne regelen her også, 5db i fra det som er oppgitt. Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.