Gå til innhold

Mapping!

Ranger emnet


SHN-Motorsport

Anbefalte innlegg

Noen som giudder utdype dette med mapping av datasprut litt bedre og forklare litt nermere åssn et tillegssprut fungerer og monteres! Og jeg mener UTDYPE ikke noen som kommer og sier "plugg i pcn å kjør på"! Jeg lurer veldi på åssn dette fungerer og det er sikkert flere som sitter i samme båt! :)

 

Håper det er noen hav dere "hardcore HK gurus" som gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du spør jo etter en avhandling på noen sider, hvis man skal gå så i detalj som du ønsker - tror du skremmer vekk folk som virkelig kan det pga å måtte "skrive seg ihjel", men at du samtidig skremmer vekk snakkerne - de som tror de kan, men bare har hørt om en kar som... kjenner en som fikk mappa bilen sin, og... og tilsvarende.

 

Jeg poster bare en link, som gjelder US GM biler, da med løst eprom (chip) som må brennes/slettes hver gang du skal endre noe. Drit bare i den delen, da 99% av datasprut har eeprom/flash (slettes med strøm, ikke uv-lys, slipper å fjerne eprom), men bare få med deg de GENERELLE delene av å logge data og endre i mappingen.

 

Eneste jeg kan si ellers, er det som 9 av 10 andre synes er kjempegøy å gjenta; Søk, og les. Når du har gjort det - gjør du det igjen! Om og om igjen, til du vet og forstår det.

 

Link: http://www.thirdgen.org/newdesign/tech/promintro.shtml

 

Håper det hjelper noe....

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt har du en hjerne i bilen med ei minnebrikke, en chip med dataene for tenning, innsprut og eventuelt turbotrykk. Turtallssperra er og programert i denne chipen. Når du chipe bilen får du ei ny forhåndsprogramert minnebrikke til å sette inn.

 

Med datasprut og tenning bytter du heile tennings og innsprutsystemet og hjernen. Den nye hjernen er fullt programerbar og du må selv programere inn tenningskurvene ut i fra turtall og belasning, du programerer og innspruten ut i fra gitte kriterier.

 

En trimchip er ofte ikkje optimalisert til andre kammer osv enn orginalt. Derfor er det en stor fordel med datasprut og tenning som du selv kan programere ut i fra kammer, komp-endringer osv for å få optimal effekt.

 

Har selv ikkje hatt datasprut så det kan være hull i kunskapen og feil i det over, men du har det i hvertfall i grove trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt har du en hjerne i bilen med ei minnebrikke, en chip med dataene for tenning, innsprut og eventuelt turbotrykk. Turtallssperra er og programert i denne chipen. Når du chipe bilen får du ei ny forhåndsprogramert minnebrikke til å sette inn.

 

Med datasprut og tenning bytter du heile tennings og innsprutsystemet og hjernen. Den nye hjernen er fullt programerbar og du må selv programere inn tenningskurvene ut i fra turtall og belasning, du programerer og innspruten ut i fra gitte kriterier.

 

En trimchip er ofte ikkje optimalisert til andre kammer osv enn orginalt. Derfor er det en stor fordel med datasprut og tenning som du selv kan programere ut i fra kammer, komp-endringer osv for å få optimal effekt.

 

Har selv ikkje hatt datasprut så det kan være hull i kunskapen og feil i det over, men du har det i hvertfall i grove trekk.

 

Såpass vet jeg! det jeg ønsket var kansje en lengre avhandling men jeg finner vel noe hvis jeg setter meg ned noen timer me google ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veel...

 

Får du laget en OPTIMAL chip til bilen din så vil denne fungere omtrent like godt som en datasprut. MEN , hver gang du da forandrer noe på motoren så bør du få laget en ny chip. Du har heller ikke samme muligheten til å overvåke motoren.

 

Det datasprut gjør er å erstatte bilens hjerne , du kan nå ved hjelp av laptoppen styre og overvåke motoren , dvs at ved hjelp av en breibandslamda kan du mappe ei bensinkurve og sette tenninga samt eventuelt turbotrykk.

Slik får du optimalisert motren. Ved hjelp av bredbandslamdaen kan du kjøre den i lukket sløyfe .. Les om electromotive

 

Det er forskjellige piggyback løysninger ute på markedet som for en billigere peng kan justere bensin kurver og sette tening, men desse trenger en chip å gå ut ifra.. altså du kan gjøre små justeringer..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår