SHN-Motorsport Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Noen som giudder utdype dette med mapping av datasprut litt bedre og forklare litt nermere åssn et tillegssprut fungerer og monteres! Og jeg mener UTDYPE ikke noen som kommer og sier "plugg i pcn å kjør på"! Jeg lurer veldi på åssn dette fungerer og det er sikkert flere som sitter i samme båt! :) Håper det er noen hav dere "hardcore HK gurus" som gidder :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Mars 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2005 67 stykker som har lest denne tråden og ingen som kan noe? får blåse litt liv i denne tråden igjen og se om noen reagerer ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Mars 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2005 Du spør jo etter en avhandling på noen sider, hvis man skal gå så i detalj som du ønsker - tror du skremmer vekk folk som virkelig kan det pga å måtte "skrive seg ihjel", men at du samtidig skremmer vekk snakkerne - de som tror de kan, men bare har hørt om en kar som... kjenner en som fikk mappa bilen sin, og... og tilsvarende. Jeg poster bare en link, som gjelder US GM biler, da med løst eprom (chip) som må brennes/slettes hver gang du skal endre noe. Drit bare i den delen, da 99% av datasprut har eeprom/flash (slettes med strøm, ikke uv-lys, slipper å fjerne eprom), men bare få med deg de GENERELLE delene av å logge data og endre i mappingen. Eneste jeg kan si ellers, er det som 9 av 10 andre synes er kjempegøy å gjenta; Søk, og les. Når du har gjort det - gjør du det igjen! Om og om igjen, til du vet og forstår det. Link: http://www.thirdgen.org/newdesign/tech/promintro.shtml Håper det hjelper noe.... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Mars 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2005 takktakk!!! mente ikke en avhandling på flere sider! ville bare få satt mei mere inn i hva som gjøres! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2005 Bilsport hadde en grei innføringsartikkel om dette emnet for et år eller to siden. Finn en kompis med komplett samlig, så er det bare å begynne å lete... :) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Mars 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2005 Normalt har du en hjerne i bilen med ei minnebrikke, en chip med dataene for tenning, innsprut og eventuelt turbotrykk. Turtallssperra er og programert i denne chipen. Når du chipe bilen får du ei ny forhåndsprogramert minnebrikke til å sette inn. Med datasprut og tenning bytter du heile tennings og innsprutsystemet og hjernen. Den nye hjernen er fullt programerbar og du må selv programere inn tenningskurvene ut i fra turtall og belasning, du programerer og innspruten ut i fra gitte kriterier. En trimchip er ofte ikkje optimalisert til andre kammer osv enn orginalt. Derfor er det en stor fordel med datasprut og tenning som du selv kan programere ut i fra kammer, komp-endringer osv for å få optimal effekt. Har selv ikkje hatt datasprut så det kan være hull i kunskapen og feil i det over, men du har det i hvertfall i grove trekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Mars 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2005 Normalt har du en hjerne i bilen med ei minnebrikke, en chip med dataene for tenning, innsprut og eventuelt turbotrykk. Turtallssperra er og programert i denne chipen. Når du chipe bilen får du ei ny forhåndsprogramert minnebrikke til å sette inn. Med datasprut og tenning bytter du heile tennings og innsprutsystemet og hjernen. Den nye hjernen er fullt programerbar og du må selv programere inn tenningskurvene ut i fra turtall og belasning, du programerer og innspruten ut i fra gitte kriterier. En trimchip er ofte ikkje optimalisert til andre kammer osv enn orginalt. Derfor er det en stor fordel med datasprut og tenning som du selv kan programere ut i fra kammer, komp-endringer osv for å få optimal effekt. Har selv ikkje hatt datasprut så det kan være hull i kunskapen og feil i det over, men du har det i hvertfall i grove trekk. Såpass vet jeg! det jeg ønsket var kansje en lengre avhandling men jeg finner vel noe hvis jeg setter meg ned noen timer me google ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ladetrykk Skrevet Mars 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 veel... Får du laget en OPTIMAL chip til bilen din så vil denne fungere omtrent like godt som en datasprut. MEN , hver gang du da forandrer noe på motoren så bør du få laget en ny chip. Du har heller ikke samme muligheten til å overvåke motoren. Det datasprut gjør er å erstatte bilens hjerne , du kan nå ved hjelp av laptoppen styre og overvåke motoren , dvs at ved hjelp av en breibandslamda kan du mappe ei bensinkurve og sette tenninga samt eventuelt turbotrykk. Slik får du optimalisert motren. Ved hjelp av bredbandslamdaen kan du kjøre den i lukket sløyfe .. Les om electromotive Det er forskjellige piggyback løysninger ute på markedet som for en billigere peng kan justere bensin kurver og sette tening, men desse trenger en chip å gå ut ifra.. altså du kan gjøre små justeringer.. Siter Do you understand the words comin outa my mouth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg