Gå til innhold

Automatisk lesing av skilt - det funker!

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

Hei,

Kom nettopp hjem fra CeBit i Hannover. Foruten morroa med å lure en 1.2 liters Corsa opp i 180 så jeg noe jeg ikke trodde fungerte.

Systemer for å identifisere skiltnummeret digitalt funker i fart. Var en stand som hadde en liten bilbane med en liten vanlig elektrisk banebil som hadde et bittelite skilt på seg. Den kjørte dritfort rundt på banen samtidig som skiltet var bittelite. Akkurat som på veien hvor kameraet ofte er endel unna selve bilen.

La hånda forran kameraet og da slutta det å funke - så var ikkeno juks.

Så nå er det bare å vente på at norske myndigheter implementerer dette hver 500 m og måler snittfarta i stedet for fotobokser som måler deg der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en slik fin lov her i norge at dem ikke kan måle hastigheter mellom to punkter grunnet noe lover om overvåknings greier å privatliv blabla... mener jeg leste noe slikt i en annen post her..

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staten har prøvd på dette før, men datatilsynet har slått grundig ned på det, av hensyn til personvernet.. som han sa over, det kalles overvåkning når man måler farta fra et punkt til et annet på den måten.

men nå kan det hende at datatilsynet lett åpner for prøveprosjekter på kort sikt om nok folk presser på.. men om dem mot ganske mange formodninger skulle klare å innføre noe sånt, så kommer staten til å miste ganske mye inntekt på bøter, på sikt...det tror jeg ikke dem vil risikere, er altfor mye penger på spill, tror jeg...greit nok dem kan få inn en del i begynnelsen, men etter et stund kommer folk til å tilpasse seg, som de som regel gjør i anarki, og enten holde fartsgrensa, eller finne måter å komme seg utenom disse målerne..jeg blir nok en av de siste... ;)

men uansett, dette er bare mine umiddelbare tanker rundt temaet..

wee, hundre poster :D

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke åssen dette skal redusere ulykker. Folk blir jo sittandes og følge med på speedomteret, i stedet for å lese trafikkbildet. Idiotisk påfunn!

enhver bilist klarer vel holde 70 uten å se på speedon stort mer enn ett sekund i ny og ne.

jeg klarer det i alle fall uten problemer. får kalle megselv en erfaren bilist kanskje ? =D

Audi A4

- 2.0 TDI B8 Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhver bilist klarer vel holde 70 uten å se på speedon stort mer enn ett sekund i ny og ne.

jeg klarer det i alle fall uten problemer. får kalle megselv en erfaren bilist kanskje ? =D

du angriper nok problemet fra litt feil vinkel.. akkurat som fotobokser er farlige og like bra for trafikkflyt som et 17.mai tog på motorveien, vil nok gjennomsnittsbokser skape langt fler problemer...

For bare tenkt deg egentlig HVA ett sekund har å si.. la oss si i 80 kmt beveger du deg med 22,2m på et sekund.. og ja MYE kan skje på 22,2m. Og det at en også må være jævelig nøye på farten fører til at det også bli NOK en ting å passe på i tilleg til trafikk hendeleser, barn i baksete, kart og skilting osv.

Så hvis noen kan komme med EN god grunn til HVORFOR å spytte masse penger inn i dette istedet for finfine midtdelere og utbedring av veistandard så.. :P

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Er det virkelig folk her som ikke greier å holde fartsgrensa på grunn av at de ikke tør å gløtte ned på speedon i redsel for å gå glipp av noe i trafikkbildet?

Jeg vil nå påstå at farten er en såpass stor del av trafikkbildet at alle burde kunne ofre et halvt sekund på å sjekke farta si..

1994 Audi RS2 MTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CeBit er hvaforno?

CeBit er ei teknologi / elektronikk messe i Tyskland. Hannover nærmere bestemt. Gigantsik !

Og så har den Münchner-Halle med 1 liters ølmugger og masse god mat. ( som skrevet over ) Vet ikke helt om jeg ville bryti handbakk med de damene som serverer der....... Kommer med en 12 -15 glass av gangen .... Litt av noen klyper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CeBit er ei teknologi / elektronikk messe i Tyskland. Hannover nærmere bestemt. Gigantsik !

Og så har den Münchner-Halle med 1 liters ølmugger og masse god mat. ( som skrevet over ) Vet ikke helt om jeg ville bryti handbakk med de damene som serverer der....... Kommer med en 12 -15 glass av gangen .... Litt av noen klyper...

De er ramme de damene der altså. Men så du "Level Check-Chick"? Morsomme de der. Sjekker promillen og avgjør om du skal drikke mer eller enda mer ;-)

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig gammel teknologi.. Videreutvikling av dokumentscannere :)

Et system som kalles OCR (optical character recognition)

Før tok man et bilde og kjørte et OCR program som behandlet bildet, nå har denne teknologien kommet så langt at dette kan gjøres REAL TIME! Det er litt skummelt egentlig..

Også samme system som brukes i politibiler i noen andre land.. Det er faktisk teknologi som er i bruk i dag, har vært i noen år nå.. Når politibilen møter en annen bil, så leses skiltet, datamaskinen sjekker om bilen er stjålet eller har noen merknader. Hvis ikke så slettes nummeret fra registeret i politibilen igjen.

Det er vell også et mer primitivt, men lignende system som brukes i for eksempel bomringen i Tønsberg :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider