Gå til innhold

Når er det trygt å begynne å bruke sommerhjul? (Oslo)

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nope. Kan ikke gjøre det den 12. Fordi 11 er bedre enn 12.

 

Seriøst... 12. er en mye bedre dag og skifte over på i forhold til den 11..

Hvem gidder og skifte over på ein Mandag ?? Tirsdag er dagen for dekkskift.. doh

 

Eg rekner med og skifte over en gang etter 18 april.. Fordi eg e 6 ganger

bedre en dei som skifter den 12.. :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger om i påsken, men faren er for at det blir snø her nede i halden, men vi har officiell rånerdag på skjærtorsdag, så alle kom med sommehjul da! samma faen liksom!

 

jeg må understreke at piggdekk og den fristen ikke gjelder om det snør?

og ikke oppover i norge :p

 

menmen, vi får se pått. leggom når du tør. iallefall ikke den 12 eller 18 iallefall! søndag er tingen, 10'ende!

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..... Sommerdekk er mye bedre på bar asfalt, men så er de FRYKTELIG mye dårligere på snø enn vinterdekk er på asfalt.

 

Tja.. sånn jeg ser det :

 

På bar asfalt (E6 nord for oslo stort sett) ligger jeg i 100-130. På snø/is ligger jeg rundt 50. Å holde god avstand på e6 kan man glemme, da kommer noen og smetter inn. På smale ett-felt-veier er det ikke noe problem. Jeg risikerer mer ved å ligge i 130 med dårligere dekk enn den foran, enn på snø i 50. Det er en ikke uvesentlig forskjell på sommer-/vinterdekk på bar asfalt. Jeg har selv vært utsatt for en panikkbrems fra 120-0 på bar asfalt med piggfrie dekk. da bar det rett hjem og på med sommerdekkene. Selv om jeg kjører på kontinentale vinterdekk (bra på asfalt, dårlig på is), så er det stor forskjell på sommer-/vinterdekk på bart føre.

 

Kjører man, som jeg, mye på bart underlag, og lite på is, anbefaler jeg å legge om til sommerhjul så tidlig som mulig. Skulle det begynne å snø, får man heller legge tilbake, det tar jo ikke stort mer enn en halvtime. Skulle man møte på en snøflekk, er det jo bare å ta det peeent. Snøen er glatt med vinterdekk også.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. sånn jeg ser det :

 

På bar asfalt (E6 nord for oslo stort sett) ligger jeg i 100-130. På snø/is ligger jeg rundt 50. Å holde god avstand på e6 kan man glemme, da kommer noen og smetter inn. På smale ett-felt-veier er det ikke noe problem. Jeg risikerer mer ved å ligge i 130 med dårligere dekk enn den foran, enn på snø i 50. Det er en ikke uvesentlig forskjell på sommer-/vinterdekk på bar asfalt. Jeg har selv vært utsatt for en panikkbrems fra 120-0 på bar asfalt med piggfrie dekk. da bar det rett hjem og på med sommerdekkene. Selv om jeg kjører på kontinentale vinterdekk (bra på asfalt, dårlig på is), så er det stor forskjell på sommer-/vinterdekk på bart føre.

 

Kjører man, som jeg, mye på bart underlag, og lite på is, anbefaler jeg å legge om til sommerhjul så tidlig som mulig. Skulle det begynne å snø, får man heller legge tilbake, det tar jo ikke stort mer enn en halvtime. Skulle man møte på en snøflekk, er det jo bare å ta det peeent. Snøen er glatt med vinterdekk også.

 

Faen er det deg jeg har liggi bak å irritert meg grønn i 50 så fort det kommer litt snøslapps på veien..... anger2

 

Men seriøst: Jeg kjører heller i 120 på vinterdekk på bar asfalt enn å måtte snirkle meg av gårde i 50 så fort jeg treffer på litt snø. For ikke snakke om hvor dyrt det blir når jeg må betale både bilen min og skaden på den jeg treffer om det skulle gå galt...... Da gjelder nemlig ikke forsikringa ! Men seff, man må jo roe seg et lite hakk på asfalten med vinterdekka......

 

Kontinentale vinterdekk har jeg aldrig fatta pointet med her oppe i nord. Dårlig på asfalt og dårlig på snø ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen er det deg jeg har liggi bak å irritert meg grønn i 50 så fort det kommer litt snøslapps på veien..... anger2

 

Men seriøst: Jeg kjører heller i 120 på vinterdekk på bar asfalt enn å måtte snirkle meg av gårde i 50 så fort jeg treffer på litt snø. For ikke snakke om hvor dyrt det blir når jeg må betale både bilen min og skaden på den jeg treffer om det skulle gå galt...... Da gjelder nemlig ikke forsikringa ! Men seff, man må jo roe seg et lite hakk på asfalten med vinterdekka......

 

Kontinentale vinterdekk har jeg aldrig fatta pointet med her oppe i nord. Dårlig på asfalt og dårlig på snø ......

 

 

Tror ikke du har ligget så mye bak meg, nei. Grunnen til at jeg sa 50, er at det stort sett er 50 de noen hundre meterne fra E6 og inn til gårdsplassen min... Kontinentale vinterdekk gjør seg nok dårlig i nord, ja. Selv kjører jeg kanskje en km ut på E6. Stort sett saltføre. Deretter kjører jeg 47 km på E6 der det er saltføre eller tørt. Kun noen få dager har det vært ordentlig glatt der. Så er det en knapp km inn til jobben, og der er det også saltet i hjel.

 

Nå snakket ikke jeg om å kjøre med sommerdekk hele vinteren, men ukene som kommer nå i slutten av mars/begynnelsen av april. I _værste fall_ kjører jeg noen hundre meter på snøføre, og nesten 5 mil på tørr asfalt. da er det bedre å ha best dekk for asfalten, og heller ta det med ro de få metrene det er snø. Det er tross alt begrenset hvor rolig jeg kan ta det, når trafikken flyter i et visst tempo.

"Testvinnere" har det med å utelukkende være de dekkene som bremser best på is/snø. Viktige egenskaper, men kjører man 95% på bar vei, bør det være barmarksegenskapene som er de viktige. Bor du langt nord, er det sikkert 95% snø under hjula dine, og da er det bare å kjøpe "testvinnere"

 

Det er heller ikke riktig at forsikringen ikke gjelder, men man kan få avkorting om man ikke har riktige dekk for forholdene. Det skal ganske mye til for at det skjer.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte akkurat nye sommerdekk til 17" 'rne mine, blir flott og få de på bilen.

Jeg regner med og måtte vente helt til slutten av april..Nå bor jeg ikke akkurat i oslo, men er der hver helg, så blir litt surt og se alle bilene rulle rundt med freshe aluhjul, mens jeg kommer snerkende med 14" stålissene mine ;) Litt kjipt, men thats life

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har ligget så mye bak meg, nei. Grunnen til at jeg sa 50, er at det stort sett er 50 de noen hundre meterne fra E6 og inn til gårdsplassen min... Kontinentale vinterdekk gjør seg nok dårlig i nord, ja. Selv kjører jeg kanskje en km ut på E6. Stort sett saltføre. Deretter kjører jeg 47 km på E6 der det er saltføre eller tørt. Kun noen få dager har det vært ordentlig glatt der. Så er det en knapp km inn til jobben, og der er det også saltet i hjel.

 

Nå snakket ikke jeg om å kjøre med sommerdekk hele vinteren, men ukene som kommer nå i slutten av mars/begynnelsen av april. I _værste fall_ kjører jeg noen hundre meter på snøføre, og nesten 5 mil på tørr asfalt. da er det bedre å ha best dekk for asfalten, og heller ta det med ro de få metrene det er snø. Det er tross alt begrenset hvor rolig jeg kan ta det, når trafikken flyter i et visst tempo.

"Testvinnere" har det med å utelukkende være de dekkene som bremser best på is/snø. Viktige egenskaper, men kjører man 95% på bar vei, bør det være barmarksegenskapene som er de viktige. Bor du langt nord, er det sikkert 95% snø under hjula dine, og da er det bare å kjøpe "testvinnere"

 

Det er heller ikke riktig at forsikringen ikke gjelder, men man kan få avkorting om man ikke har riktige dekk for forholdene. Det skal ganske mye til for at det skjer.

 

Ser du i hvert fall har tenkt gjennom saken, men jeg er fremdeles ikke enig med deg. Men det virker som det er mange som tenker som deg, eller kanskje tenker enda mindre når vi ser hvordan trafikken går, eller helst ikke går, så fort det kommer noen cm med snø utenom "kjerne sesongen" ... KAOS.

 

Jeg kjører med Michelin piggdekk, kan ikke skryte av at de er voldsomt gode på asfalt, men jeg har ikke opplevd noe problemer med dem.... Men til gjengjeld er de veldig gode på vinterføre. Må vel innrømme at det meste av kjøringa foregår på asfalt, men som sagt så er min vurdering at de er gode nok bare man tar litt hensyn. Og så merker man ikke så voldsomt stor forskjell om man skulle plutselig treffe på uventa isføre. Det er en trygghet jeg er villig til å ofre litt asfalt egenskaper for.

 

Det er vel sant at ikke man mister alt på forsikringa, men gjør selskapet jobben sin bør du få en KRAFTIG avkortning om du sklir rundt med sommerdekk på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sant at ikke man mister alt på forsikringa, men gjør selskapet jobben sin bør du få en KRAFTIG avkortning om du sklir rundt med sommerdekk på vinterføre.

 

Vel, jeg kjører ikke sinke bare fordi det har kommet litt snø heller, men uansett hva man kjører på, er det ikke skadelig å forutsette at man har dårligere bremseegenskaper enn bilen foran. Det er utrolig hvor fort man kan gjøre en ørliten feil. Fortere enn de fleste tror. Fikk meg en ganske bra overraskelse da det "plutselig" sto stille foran meg. Skulle jo bare justere litt på speilet. Så kanskje bort fra veien 1 sekund i det jeg kom over bakketoppen mellom Karihaugen og Hvam...

 

Når det gjelder forsikring er jeg helt enig, men det må slå begge veier. Piggfrie vinterdekk er _ikke_ sommerdekk, så om noe skjer på sommerføre, og man kommer med piggfrie vinterdekk, burde det også gi en kraftig avkorting på samme måte som sommerdekk på vinterføre burde gi det.

 

Dine piggdekk er nok ikke så gærne på asfalt. Riktignok tar ikke piggene noe særlig tak i asfalten, men til gjengjeld har man gjerne ganske mye hardere gummi i piggdekk, siden piggene tar seg av is-føret, og gummien kan ta seg av snø/bart. Med piggfrie må man velge ; myk gummi som sitter bra på isen, dårlig på bart og gir crappy kjøreegenskaper, hardere gummi som gir bedre grep på asfalt, dårligere på is, og bedre kjøreegenskaper, eller en mellomting. Stadig bedre kompromisser dukker stadig opp, men jeg har tilgode å prøve et piggfritt vinterdekk som er bra både på tørt og is. Damas S40 (som jeg desverre kjører en del i) har continental contact3 (elns). Det er det nyeste piggfrie. De ble kjøpt i høst, og er etter min mening helt jævlige. De virker litt bedre enn mine på blank is, men retningsstabilitet og grep på bart føre er nærmest fraværende.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår