Gå til innhold

Motor går dårlig i vått vær.

Ranger emnet


Hole

Anbefalte innlegg

Hmm, dette med ising har vært nevnt før ja, men jeg har KN filter som står rett oppå gassern og der er ingen slange fra manifold til den.

 

Men kan heller ikke skjønne at det skal ise når det er plussgrader ute, pluss at dette skjer når det begynner å bli litt varme i motoren.

 

Kan også legge til at når dette skjer så går den heller ikke skikkelig på tomgang.

 

ta og bytt tennplugg-kabler, stifter og kondensator. Det er det eneste rådet jeg kan gi deg...! Koster maks 400,-

 

Har du elektronisk tenning, så kan du klare deg med bare nye pluggledninger... Det er en start hvertfal! =)

 

Og forresten: K&N filter på Forgassere har aldri vært noen stor suksess, hehe.. skaper mer trøbbel enn ytelse :rolleyes:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du elektronisk tenning, så kan du klare deg med bare nye pluggledninger... Det er en start hvertfal! =)

Vet ikke, alt jeg vet er at det er en tenningsmodul (eller hva det nå heter) som ligger i vannkassa, så jeg antar den er elektronisk. Plugg ledningene er ikke så gamle så vidt jeg forstod på forrige eier, har målt motstanden på de og de virka greie.

 

Det er grenrør på motoren og det er ikke noe varmeskjold/oppsamler til evt. forvarmingsslange. Og det er heller ikke no inntak på KN-filteret for en slik slange.

 

Alternativet blir vel å lage ei kasse rundt filteret med luftinntak fra front til sommerbruk, som kan stenges om vinteren. Og så få laget et skjold over grenrøret med slange opp til kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, alt jeg vet er at det er en tenningsmodul (eller hva det nå heter) som ligger i vannkassa, så jeg antar den er elektronisk. Plugg ledningene er ikke så gamle så vidt jeg forstod på forrige eier, har målt motstanden på de og de virka greie.

 

Vel, Ohming er en ting, men overslag kommer som regel av dårlig isolasjon/morken isolasjon, og ikke alltid det kommer fram på Ohm'ing.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med min bil, det er den opel da, men samma driten da. beer Den ble sånn etter jeg bytta eksosmanifoil, den gamle hadde et hull opp mot innsugsmanifoilen, det har ikke den nye, så problemet kan da være her? Det er jo en slags forvarming så... Forvarmingen på min motor gikk ut på et rør som gikk fra manifoil inn til luftfilterboks, ingen spjell eller noe...

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Har plaget dere før ang. forgasserproblemer. Men det ser nå ut til at jeg begynner å nærme meg problemet etter endel feilsøking, justering, rensing osv. (Alt dette uten forbedring).

 

Motoren går fint når det tørt, men når det er våt dukker problemet opp etter ca. 5-10 min. Da begynner motoren å fjuske, det napper litt og ryker svart ut av eksosen, samme hvis jeg prøver å gi gass. Hvis jeg stopper og skrur av motoren i 5 min, så er alt fint igjen ei lita stund.

 

Motoren er en 1,8 med div. trim (Weber, kam osv.)

 

Noen som har no forslag på hvorfor den ikke tåler vått føre?

 

akkurat sånn var bilen min også, en 240 med forgasser... så fort det ble rått vær ute eller det begynte å regne/sludde så begynte bilen å nykke å fuske... kom svart røyk ut av eksosen og hvis j stoppe i 5-10 min så var den så god som ny i noen km igjen... det var pga kondens i forgasseren, som kom via luftfilteret fordi forvarmingsrøret var borte... da j satt på det igjen, så ble bilen helt frisk...! noe av feilen var jo også da at spjeldet som sitter på luftfilterboksen ikke åpnet og lukket seg riktig pga av forvarmingsrøret ikke satt der...

 

har du forvarmings slange fra eksos / eksosmanifolden og inn til luftfilterboksen din eller har du fjernet den?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med min bil, det er den opel da, men samma driten da. beer Den ble sånn etter jeg bytta eksosmanifoil, den gamle hadde et hull opp mot innsugsmanifoilen, det har ikke den nye, så problemet kan da være her? Det er jo en slags forvarming så... Forvarmingen på min motor gikk ut på et rør som gikk fra manifoil inn til luftfilterboks, ingen spjell eller noe...

 

sett på igjen forvarmingsrøret/slangen... det gjør nok susen skjønner du, det gjorde det på min...! hadde samma prob som du har, j bytta eksosmanifoild og da satt det ikke noen fester til forvarmingsrøret, så j lagde noen nye fester, satt på røret, og ikke noe mer fusking og putring i rått vær...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal prøve det! har funnet ut noe annet som jeg tror har mye av skylda for at bilen går dårlig, tror ikke det er ei pakning mellom motor og gasser som er rett:D Forgasserflensen er stein hard, så ved mye vibrasjoner slipper den inn falskluft. Manifoilpakninga er bare død...

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du forvarmings slange fra eksos / eksosmanifolden og inn til luftfilterboksen din eller har du fjernet den?
Ingen forvarmingsslange nei, det er satt grenrør den så de har fjernet varmeskjoldet som var der, vet ikke om det er fordi det ikke passa på grenrøret.

 

KN filteret står rett oppå gasseren, så der er ikke noen luftfilter boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KN filteret står rett oppå gasseren, så der er ikke noen luftfilter boks.

 

Tror ikke det er helt ideelt om vinteren..

Uansett, har vært borti akkurat samme problem med en golf2 før, ble bra igjen når vi byttet stiften (det er enkelt og billig). Vil også anbefale deg å gå over resten av ledningene til tenningsnettet, kan være skader der om feks gummien er sprukket/borte.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår