Gå til innhold

oljetrykk

Ranger emnet

bonnleif

Anbefalte innlegg

Hei

var ute og testa bilen min i går den har stått i ro i 4 måneder, men når den ble varm så datt oljetrykket ned til ca1,5 bar men når den var kald så var den 3-4bar er det oljepumpa som er gåen eller kan det være noe rart med oljetrykksmålern er en autogage billig måler.

det er en b230ft motor kjører penzoil 10-40 halvsyntetisk

mvh

Vebjørn

1979 Volvo 242 DL

1999 BMW 320 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

det er ingen lekasje eller lite olje, nytt olje filter og olje er det å.

så da er det sikkert oljerumpa som er gåen.

hvor får jeg kjøpt ny til billig penge?

greier jeg og skifte den når motoren står i bilen?

man må av med bunnpannen for å komme til pumpa.. måtte det på min b21 motor iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt å få av bunnpanna uten å fjerne traversen, så var det meg ville jeg først være HELT sikker på at alle andre muligheter var prøvd før jeg byttet pumpa.

- Du sier det ikke er noen lekkasjer. Heller ikke ved belastning?

- At oljenivået er korrekt har du allerede sjekket, ellers er det et opplagt sjekkpunkt.

- Spør på Volvo etter data for korrekt motstand fra giveren, ved kaldstart og ved varm tomgang.

- Om giveren virker å være i orden, prøv med en ny måler.

- Du byttet nettopp filter, sier du. Brukte du et kvalitetsfilter (Volvo = Mann, alternativt Bosch) eller kom det fra Biltema? Sitter det som det skal på gjengene? Smurte du gummipakningen med olje før montering? Det jeg vil fram til er at om det kan suges luft inn her, får du ikke skikkelig trykk. Men da vil du også se en oljelekkasje her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt å få av bunnpanna uten å fjerne traversen, så var det meg ville jeg først være HELT sikker på at alle andre muligheter var prøvd før jeg byttet pumpa.

- Du sier det ikke er noen lekkasjer. Heller ikke ved belastning?

- At oljenivået er korrekt har du allerede sjekket, ellers er det et opplagt sjekkpunkt.

- Spør på Volvo etter data for korrekt motstand fra giveren, ved kaldstart og ved varm tomgang.

- Om giveren virker å være i orden, prøv med en ny måler.

- Du byttet nettopp filter, sier du. Brukte du et kvalitetsfilter (Volvo = Mann, alternativt Bosch) eller kom det fra Biltema? Sitter det som det skal på gjengene? Smurte du gummipakningen med olje før montering? Det jeg vil fram til er at om det kan suges luft inn her, får du ikke skikkelig trykk. Men da vil du også se en oljelekkasje her.

jeg fikk ut pumpa ved å fjerne motorfestene... slik at motoren han etter en talje... å selve bilen var kjørt oppå en bukk... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

var ute og testa bilen min i går den har stått i ro i 4 måneder, men når den ble varm så datt oljetrykket ned til ca1,5 bar men når den var kald så var den 3-4bar er det oljepumpa som er gåen eller kan det være noe rart med oljetrykksmålern er en autogage billig måler.

det er en b230ft motor kjører penzoil 10-40 halvsyntetisk

mvh

Vebjørn

Ved hvilket turtall har du 1,5 bar på varm motor? Jeg har lært at 1-2 bar på tomgang er normalt, mens det skal stige til rundt 3-4 bar med litt turtall.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider