Gå til innhold

10 kg felg = dødvekt?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Leste en tråd her inne tidligere om at en bra måte å "trimme på" er å montere lettere felger. Det var også nevnt noen eksempler på at hvis du har en felg som veier 10 kg, så er det det samme som å dra på x-antall kg dødvekt... Er det noen som har kjennskap til dette og kan fortelle litt mer?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Felger er en del av den uavfjærede vekten.

Den uavfjærede vekten er det gunstig og holde på et minimum.

Dårlig eks:

Ta en småstein inni hånda og gjør r*nkebevegelse. --> ganske lett.

Ta en stein på 10kg i hånda og gjør det samme.. --> VELDIG tungt!

Støtdemperene dine synes det samme. :P

 

Det du sikter til med trimming, er vel at hjulet virker som et svinghjul, og et lett svinghjul er lettere å akselerere enn et tungt et.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med lettere felger bortsett fra den uavfjærede vekten, er at felgene representerer en masse som skal spinnes opp. Jo tyngre felgen er, og jo lenger vekten er fra senter av felgen, desto større energi kreves det for å øke turtallet på felgen. Dette er krefter som heller kunne vært brukt til å skyve bilen fremover. Ved å sette på lette og små felger kan du få desto større andel effekt til akselerasjon...

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd her inne tidligere om at en bra måte å "trimme på" er å montere lettere felger. Det var også nevnt noen eksempler på at hvis du har en felg som veier 10 kg, så er det det samme som å dra på x-antall kg dødvekt... Er det noen som har kjennskap til dette og kan fortelle litt mer?

 

Tommelfinger regelen er at for hver 10kg hjulene tilsammen er tyngre enn originalt, er det samme som at bilen må dra på 100kg mer vekt.

 

Dvs. bilen vil akselerere dårligere, bremse dårligere og sitte dårligere på veien med tunge hjul. Hvis man får økt rulleomkrets i tillegg, som mange får når de setter på store hjul, blir det enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10kg per hjul? = 40kg = 100kg ?

 

Et eksempel:

 

La oss si at man feks. setter på 17 toms felg i stedet for de originale 15 tommerne.

 

La oss si at ett 17" hjul veier 5 kg mer enn ett 15" hjul (felg+dekk). Dvs. at de fire 17" hjulene til sammen veier 20kg mer enn de originale 15".

 

Det vil bli det samme som at bilen må dra på 200kg mer vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trikset for å "tune" en bil med dekk og felg er å finne et dekk som er så lite som mulig, men på samme tid litt bredt så en får bedre "støtte" i svingene og minst mulig totalvekt?

 

Det viktigste er at man har lette felger.

 

Man bør, som du skriver, også ha et dekk som er så lite som mulig, men samtidig stort nok til at man ikke mister veigrep. Feks. man trenger ikke 225 dekk på en liten og lett civic, corsa, polo etc etc...

 

En annen ting, som faktisk hadde mer å si enn jeg trodde, er å kjøre med mindre rulleomkrets på hjulene enn originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel:

 

La oss si at man feks. setter på 17 toms felg i stedet for de originale 15 tommerne.

 

La oss si at ett 17" hjul veier 5 kg mer enn ett 15" hjul (felg+dekk). Dvs. at de fire 17" hjulene til sammen veier 20kg mer enn de originale 15".

 

Det vil bli det samme som at bilen må dra på 200kg mer vekt.

 

Denne "formelen" er det noe som finnes skriftelig eller er det er det en folklore??

 

Vet at det er viktig for aks, men tallene virker litt i overkant synes jeg.

-97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs

-94 Ford Escort Cosworth

 

Min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vite eksakt hvor mange kg. ekstra vekt det er snakk om så må man først vite treghetsmomentet til hjulene (felger + dekk) i det ene tilfellet vs. treghetsmomentet til hjulene i det andre tilfellet som man sammenligner med.

 

Her forklarer Pumaracing det samme fenomenet med lettet svinghjul, nederst står det vel litt om dette med å lette hjulene også:

http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "formelen" er det noe som finnes skriftelig eller er det er det en folklore??

 

Vet at det er viktig for aks, men tallene virker litt i overkant synes jeg.

 

Det er bare, som jeg skrev over, en tommelfinger regel, så det kan nok hende at det blir noe unøyaktig :D.

 

Edit:

Her er en interessant artikkel som viser dyno testing av lette vs. tunge felger:

http://www.nissanperformancemag.com/may01/dyno.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår