Gå til innhold

10 kg felg = dødvekt?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

heh.... er vel ikke bare Hondaer som har godt av lette felger ;)

 

Forøvrig interresant lesning på den artikkelen over. Hva gjelder estimat på avvik, feilkilder og lignende stod det ingen om da men.

 

Syntes uansett 33kg forskjell i virtuell masse på 18kg forskjell i uavfjæret vekt virket veldig lite basert på erfaringer jeg har gjort med mine biler.

 

Mulig det er andre ting som virker inn som feks. at med større felger vil den roterende massen bli flyttet lenger ut fra senter o.l, som artikkelen ikke har tatt med i betraktning?

 

Det kan også være mulig at jo fortere hjulet spinner i utgangspunktet, jo mer har uavfjæret vekt å si? Jeg har hvertfall merket mye større forskjell fra 100-200kmh med tunge felger enn fra 0-100kmh.

 

 

Det vesentlige i artikelen er akkurat det du snakker om, treghetsmomentet. Dette sier noe om hvor mye krefter som skal til for å akselrer legementet.

 

Her kan du lese litt om emnet: klikk her

 

BTW: som siste årsr student på siv. ing har jeg hatt endel fysikk ;)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det vesentlige i artikelen er akkurat det du snakker om, treghetsmomentet. Dette sier noe om hvor mye krefter som skal til for å akselrer legementet.

 

Her kan du lese litt om emnet: klikk her

 

BTW: som siste årsr student på siv. ing har jeg hatt endel fysikk ;)

 

Det er mye faktorer som ikke er med i denne diskusjonen. Poenget er at i Praksis så trimmer man ikke bil ved å gå ned på hjul dimensjoner. Det utgjør såpass lite at du kan heller gjøre andre ting for å oppnå samme ting billigere. Vektreduksjon på bil er som oftest gratis og du får samme effekt men speedometeret er rett etterpå. Tror mange føler at det går raskere en det virkelig er. Dere får heller ta å måle det enn å føle på det..

 

Hvis man skal regne på dette er det mange faktorer som teller like mye..

 

Rullemotstand

Dekkbredde

Lufttrykk

Mønster

Gummiblanding

Uforming

o.s.v...

 

Og det man tjener i starten taper man på mellom og topp vil jeg tro. Når man først har momentet i en tyngre felg vil den være med å holde på kraften ved girskifte f.eks.. Mulig man kan sammenligne det med kam bytte. Du tilfører egentlig ikke krefter, men flytter på effektkurven

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det man tjener i starten taper man på mellom og topp vil jeg tro. Når man først har momentet i en tyngre felg vil den være med å holde på kraften ved girskifte f.eks..

 

Det blir helt feil å si. Tunge felger innehar mer moment i seg selv ja, men de er tregere å akselerere opp. Så tunge felger får bilen til å gå dårligere uansett. Blir, som nevnt tidligere i tråden, feks. som et tungt svinghjul kontra et lett et.

 

Hvor mye dårligere bilen akselererer med tunge felger vs. lette tror jeg får bli opp til hver enkelt å vurdere basert på alt som er nevt i denne tråden.

 

Jeg er hvertfall ikke i tvil ; Jeg nekter å lide for skjønnheten og kjører derfor på så små og lette felger som mulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvertfall ikke i tvil ; Jeg nekter å lide for skjønnheten og kjører derfor på så små og lette felger som mulig :D

 

Kaller du dette å lide for skjønnheten ?

P1001403.jpg

 

Jeg har forøvrig de felgene i 15" på min. Ikke de tyngste 17" på markedet for å si det slik.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår