Gå til innhold

Hvilken girkasse for aks ?

Ranger emnet


RS2-GTi

Anbefalte innlegg

Hadde en 9A kasse på min 1983 MK1 1.8 GTi. Den gikk tom for olje, og det

gikk som det måtte gå. Satte på en AUG kasse som er lik den,

bare med litt lengre 2. gear. I tillegg til dette har jeg nå en 4T kasse

liggende som er veldig langstega (4 giret på den er som 5 giret på 9A)

 

Nå bygger jeg men en ny motor i den MK1 (kunne jo spurt på enerforumet,

men det er så lite aktivitet og kunnskapt der), det er en 1.9 GTi (oppborret)

som skal ha diverse trim .. deriblandt kam. Minst 286 grader. Anntageligvis

oppgraderte ventilløftere slik at jeg kan ha høyere rpm. Grenrør orker jeg

ikke for de sier 1983 GTi grenrøret (orginalt) er veldig bra. Skal også ha

letta svinghjul i denne ++++

 

Så spørsmålet: Hvilken gearkasse bør jeg bruke ? Tettsteget eller langsteget?

Vil jo ha best mulig aks, og da er jo tettsteget tingen ... etter ALL fornuft.

Spess siden jeg får lite moment. Men på en annen side vet jeg av et par

kompiser som hat satt i GL kasser på 16vene sine når den orginale gikk.

Da gikk blien bedre mente de - med langstega kasse. Å klart, blir det for

mye girskift blir det heller ikke bra.

 

Innspill mottaes med takk!

 

PS. Er det noen som vet om 1.6 GTi kassa er mye mere tettsteget enn

de andre, eller er den som 1.8 GTi kassa ??

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 9A kasse på min 1983 MK1 1.8 GTi. Den gikk tom for olje, og det

gikk som det måtte gå. Satte på en AUG kasse som er lik den,

bare med litt lengre 2. gear. I tillegg til dette har jeg nå en 4T kasse

liggende som er veldig langstega (4 giret på den er som 5 giret på 9A)

 

Nå bygger jeg men en ny motor i den MK1 (kunne jo spurt på enerforumet,

men det er så lite aktivitet og kunnskapt der), det er en 1.9 GTi (oppborret)

som skal ha diverse trim .. deriblandt kam. Minst 286 grader. Anntageligvis

oppgraderte ventilløftere slik at jeg kan ha høyere rpm. Grenrør orker jeg

ikke for de sier 1983 GTi grenrøret (orginalt) er veldig bra. Skal også ha

letta svinghjul i denne ++++

 

Så spørsmålet: Hvilken gearkasse bør jeg bruke ? Tettsteget eller langsteget?

Vil jo ha best mulig aks, og da er jo tettsteget tingen ... etter ALL fornuft.

Spess siden jeg får lite moment. Men på en annen side vet jeg av et par

kompiser som hat satt i GL kasser på 16vene sine når den orginale gikk.

Da gikk blien bedre mente de - med langstega kasse. Å klart, blir det for

mye girskift blir det heller ikke bra.

 

Innspill mottaes med takk!

 

PS. Er det noen som vet om 1.6 GTi kassa er mye mere tettsteget enn

de andre, eller er den som 1.8 GTi kassa ??

 

Nå er vel ikke jeg proff på girkasser. men jeg og en kamerat var for noen år siden å så på en Golf G60, Nybygget. Han sa han hadde laget Bilen for aks. Der var det montert en Passat TDI girkasse. Den bilen har blitt prøvd solgt en god del ganger gjennom forumet her.. en Ikkegodkjent Rød G60. Husker ikke hva bruker heter.

 

Mvh

Joachim

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en tettsteget 16v kasse liggende her i bra stand. Har selv en motor som likner på din, 1.9, porta, 286 grader kam, balansert og grenrør... kjører med 16v kasse og den drar meget bra! ca.140 hk og 187 nm

 

kassa går vel for 2000 helt ferdig prutet :)

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en tettsteget 16v kasse liggende her i bra stand. Har selv en motor som likner på din, 1.9, porta, 286 grader kam, balansert og grenrør... kjører med 16v kasse og den drar meget bra! ca.140 hk og 187 nm

 

kassa går vel for 2000 helt ferdig prutet :)

 

Har du fått målt den motoren eller ? Min er 140 hk, og det var før det

ble snakk om grenrør og kam ..... Satser på å nå 160 hk før jeg er

ferdig med den :)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått målt den motoren eller ? Min er 140 hk, og det var før det

ble snakk om grenrør og kam ..... Satser på å nå 160 hk før jeg er

ferdig med den :)

 

hadde motoren på dyno ja, men da hadde jeg tett luftfilter (fant ut det etterpå) .. bensin filteret mitt el også gammelt så jeg henter vel et par hk når jeg bytter det og .. merket stor forskjell når jeg renset luftfilteret. Motoren har vært på dyno før og da gav den 151 hk. Kompen er 11-1 og rådene er letta ...

 

160 hk? ekte dyno hester ? (ikke på hjulene seff) skulle likt å sett hvilket oppsett som gav det... send en pm når du har vært på dyno :)

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår