Gå til innhold

Wastegate/pop-off/dump-ventil...

Ranger emnet


Gran Turismo 3

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Huff, skulle aldri spurt... hehe..

 

Er det ingen som har et svar som er 100% sikkert?

 

Wategate er et spjeld som styrer hvor mye eksos som kommer inn.. Den "begrenser" trykket...(Kan det ikke så godt)

 

Pop-off: Her kommer det overflødige ladetrykket ut når man girer.

Noen som har hørt Sierra Cosworth 500'en til Tom Einar Aaserud?

Den plystre-lyden kommer fra pop-off'en.(Deilig lyd)

 

Hva er i så fall det engelske navnet på dump-ventil, så jeg kan gå på howstuffworks.com og se...

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpventil = Blow off valve (BOV) = en ventil som dumper ladetrykkspeaket fra trykkrør/intercooler når gasspjellet stenges (åpnes av vacuumet som da blir i plenumskammeret). Har forøvrig samme funksjon som en avlastningsventil, bare at dette begrepet ofte brukes om ventiler som leder luften tilbake til sugesiden på turboen i stedenfor å dumpe den til friluft.

 

Pop-off er en sikkerhetsventil/"restriktorventil" som løser ut på et innstilt trykk. Brukes som en ekstra sikkerhet mot for høyt ladetrykk, eller som en forsikring om at man i konkurranser ikke kjører med mer ladetrykk enn tillatt (eks. CART).

 

Håper ting er litt klarere nå :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran Turismo 3

Wategate er et spjeld som styrer hvor mye eksos som kommer inn.. Den "begrenser" trykket...(Kan det ikke så godt)

 

Pop-off: Her kommer det overflødige ladetrykket ut når man girer.

Noen som har hørt Sierra Cosworth 500'en til Tom Einar Aaserud?

Den plystre-lyden kommer fra pop-off'en.(Deilig lyd)

 

Skal vi se. Wastegaten fører eksosen forbi turbinen når ønsket ladtrykk er oppnådd.

 

Pop-off er IKKE er der det overflødige ladetrykket kommer ut. Det er dumpvalven eller avlastningsventilen.

Pop off, er som V-Racing nevnte en forhåndjustert ventil som slipper ut alt trykk over en viss grense, brukes til å begrense ladetrykk og som en sikkerhetsventil i tilfelle wastegateactuatoren henger seg opp.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop-off:

http://www.rx7.com/cgi-local/3catalog.cgi?cat=9∂=4

 

LEGG MERKE TIL:

Note that this is different than a Blow Off Valve in that the Pop Off Valve releases excess pressure under open throttle conditions while a blow off valve only activates under vacuum to protect the turbocharger. These are two separate pieces that do two separate jobs.[/Quote]

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GReddy Relief Valve

Use the GReddy Relief Valve as a secondary boost safty device. By adjusting the set screw you can control the release point (from .08 kg/mm2 to 2.0 kg/mm2), protecting your intake manifold and engine from boost spikes and overboosting. Made from billet aluminum it has been anodized blue.

post-573-13804850858049_thumb.jpg

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår