Gå til innhold

Wastegate/pop-off/dump-ventil...

Ranger emnet

Gran Turismo 3

Anbefalte innlegg

Originally posted by arildh

Med andre ord så fungerer en popoffvalve som en wastegate, men på inntakssiden ?

Uten vakumstyring da seff...

??

nja. En wastegate justerer jo trinnløst, mens en pop-off kan sammenlignes med sikkerhetsventilen du hadde på dampmaskina di. :D

Den 'popper' ut når trykket i røra er for stort, og i f.eks Cart, så må de inn i piten og få stengt den igjen hvis den løser ut. Da unngår man at teamene prøver å jukse med ladetrykk.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OKI

Trodde det var en jævlig stram BOV uten vacumslangen tilkoblet.

Burde kanskje skjønt det når jeg leste navnet, Popoff...

Er vel ingen standardbiler som har dette ?

Celica GT4 og sikkert mange andre biler senker trykket via Wastegate med ECU'n når den føler ting ikke helt stemmer...

Jeg skal tipse gutta som kjører CART at de må ha en hånd på

rattet og en hånd trøkkt nedi påppøffen slik at den ikke løser ut :D

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Er vel ingen standardbiler som har dette ?

Celica GT4 og sikkert mange andre biler senker trykket via Wastegate med ECU'n når den føler ting ikke helt stemmer...

Det er mange biler som har en slik sikkerhet. Men hvis wastegateactuatoren henger seg opp fungerer ikke dette lenger. Men med såpass små turboer som vanlige biler opererer med er det ikke så kritisk. Pluss at det sikkert popper av en trykkslange i steden. ;)

Som Reidar nevnte i en annen tråd, dette er nyttig hvis du har en monsterturbo som kan trykke 4 bar. Da går det brått noe skikkelig galt, hvis du ikke har en pop-off som er stil til f.eks 2 bar.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop-off:

Alt trykket blir sluppet ut, når trykket overstiger satt verdi

Blow of valve (Bov):

når gass spjellet lukkes (ved gir skifte fx), slippes alt trykket ut. Det e denne ventilen som gir fra seg fet lyd.

Wastegate:

Slipper trykketluften inn i turbinen, når ønsket trykk er oppnåd.

Det er slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det eirikoo og V Racing sier her. Men før svensken fant opp wastegate brukte man ofte "popoff" for å justere ladetrykket.

pop-off ventilen er en fjærbelastet ventil som sitter mellom turbo og innsug. Når trykket her når en viss grense (f-eks 1,5) bar klarer ikke fjæra å stå i mot. Da "blør" pop-offen luft ut i det fri til trykket synker igjen og fjæra lukker pop-offen igjen. Slik blør pop-offen sånn at ladetrykket blir jevt. Pop-off er bla. brukt på BMW 2002. Wastegate er mye bedre fordi her regulerer man luften før turboen og turboen slipper å lade maks hele tiden (noe en motor med pop-off "regulert" ladetrykk må) Nå brukes pop-off som en sikkerhetsventil og i div. motorsport slik at man ikke får ladet mer en maks lovlig ladetrykk.

enkel tegning av en pop-off ventil:

post-529-13804850860024_thumb.gif

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik H

Når trykket her når en viss grense (f-eks 1,5) bar klarer ikke fjæra å stå i mot. Da "blør" pop-offen luft ut i det fri til trykket synker igjen og fjæra lukker pop-offen igjen.

Fet tegning! ;)

Men hvordan gjorde de det med bensinblanding da?

Satt det sensorer som målte luftmengden etter blødingen da?

Hvis ikke måtte den ha gått veldig fett når en god del av luften forsvinner ut av røra?

Eller roter jeg nå?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bruke Pop off som wastgate er ikke å anbefale hehe.. Turbon prøver å kompansere for det trykk tapet som blir når pop offen åpner.. da kan du tenke deg den får hastighet når den ikke har noe motstand... går i noen sek så har den selv destruert.

På cart og gammle F1 biler så gikk det en vakum slange i fra pop ofen og inn under hjelmen og bort til øre til sjåføren så at han skule merke når han ladet for mye :D

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

popoff er også kjekt å ha om man skulle "backfire" så man ikke ødelegger map sensor mm... kan jo fort bli mange bars trykk i innsug/rør om det smeller no inni H........ i innsuget.... er ikke godt å være turbo heller da, da får man sånn turbo med to-delt aksling som jg har liggende i kjellern.... :D (lada jo bare det dobbelte av max jo!) :D:D:D:D:D:D:D:D

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik H

Luftmengdemåleren må ha sittet etter "bløderen"... Ellers må den jo ha gått veldig fett som du sier. Det er ikke noe jeg vet, men virker mest sannsynlig!

BMW brukte vel kugelfischer mekanisk innsprut. som gikk etter turtall, gass-spjeld åpning og turbotrykk om jeg ikke tar helt feil. (ganske sikker på at det var 3 variabler) Tror ikke den hadde noen mengdemåler. :confused:

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

BMW brukte vel kugelfischer mekanisk innsprut. som gikk etter turtall, gass-spjeld åpning og turbotrykk om jeg ikke tar helt feil. (ganske sikker på at det var 3 variabler) Tror ikke den hadde noen mengdemåler. :confused:

Du har sikkert rett! Som sagt er jeg ikke sikker på noe annet enn at 2002 brukte pop-off til å justere ladetrykket :cool:

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider