Gå til innhold

Søknad til biltilsynet ang. 16V

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her og skal skrive søknad til Biltilsynet ang. ombygging fra 1.1 til 1.8 16V.

Det første jeg tenker på er at det er en 1.1 fra før, og at motorfestet må sveises om. Kan det tenkes at de reagerer på dette? Kommer til å få gjort det på sveiseverksted så jeg har papirer og garanti på arbeidet.

 

En annen ting er, hva må byttes og settes inn?

Skivebremser bak, stabstag her og der osv...

Men noen som har en mer nøyaktig beskrivelse av dette? Kan tenke meg at de er ganske nøye på dette området, bl.a. om dim. på bremseskiver, hvilke stabstag hvor osv.

 

Om noen kunne hjulpet til her så hadde jeg vært veldig takknemlig :)

 

EDIT:

Skal jeg sende den til vegdirektoratet, eller til Billingstad Trafikkstasjon (Som er nærmeste trafikkstasjon)?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sitter her og skal skrive søknad til Biltilsynet ang. ombygging fra 1.1 til 1.8 16V.

Det første jeg tenker på er at det er en 1.1 fra før, og at motorfestet må sveises om. Kan det tenkes at de reagerer på dette? Kommer til å få gjort det på sveiseverksted så jeg har papirer og garanti på arbeidet.

 

En annen ting er, hva må byttes og settes inn?

Skivebremser bak, stabstag her og der osv...

Men noen som har en mer nøyaktig beskrivelse av dette? Kan tenke meg at de er ganske nøye på dette området, bl.a. om dim. på bremseskiver, hvilke stabstag hvor osv.

 

Om noen kunne hjulpet til her så hadde jeg vært veldig takknemlig :)

 

EDIT:

Skal jeg sende den til vegdirektoratet, eller til Billingstad Trafikkstasjon (Som er nærmeste trafikkstasjon)?

 

du sender den til den trafikkstasjonen du skal godkjenne på så sender de papirene til de instanser som skal ha de... uansett så må du ha en plan før du skriver en søknad, så vent litt med den søknaden du... må skaffe deg litt dokumentasjon, muligens noen ombyggingsbrev fra møller.. begynn med å få et ombyggings brev fra din 1,1 til gti motoren på 112 hk.. da har du en begynnelse å gå ut ifra...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liste over det som trengs for å bygge om til 112hk motoren, det er riktignok fra 1.5/1.6 liter.

 

- Komplett motor og girkasse med drivaksler

- Bremseskiver foran 20x239 mm Ø med dertilhørende bremsesadler

- 9" Bremsekraftforsterker

- Bremsekraftregulator for bakre bremsekretser

- Hjulsylindre bak 17,46 mm Ø

- Stabilisator både foran og bak

- HR dekk på minimum 5 1/2J x 13” felger

- Plastikkskjermkanter på alle skjermene

 

Men sånn utenom motoren vet jeg ikke om forskjeller fra 1.1 som jeg har til 1.5. Kanskje noe med bremser etc. men... alt kommer til å byttes uansett.

 

Men hvis jeg skal bygge om til 1.8 16V så kreves det kanskje enda kraftigere bremser, stabstag osv. Må jo også ha skiver bak, fra Golf 2? Da må jeg vel også få med avlastningsventil.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke de ga ut dette siden bilen ikke kom originalt med motoren? Isåfall, noen her som har det?

 

Om man har disse papirene, er det fortsatt vits å søke da? Mener de må godkjenne bilen med motoren om man har papirer på ombyggingen og at de sjekker at det stemmer.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel med dokument på ombygging fra mk1 8v til 16v utgitt fra møller sombrero

 

dette brevet finnes ikke nei... ikke fra møller sentralt, da må det være en privatperson som er ansatt der som har tatt seg friheten til å lage ett... godkjenningsbrevene til møller er egentlig bare brev som beskriver forskjeller mellom forskjellige bil modeller som har kommet ut.. disse kan da brukes som dokumentasjon for ombygging.. en mulighet er å få strupet ned 16v motoren til 112 hk, og få papirer på dette fra godkjent rullende landevei, så søke om å få den motoren med samme effekt som gti godkjent på gti opsett med bremser o.l

 

ver slik jeg fikk igjennom mitt 16vT prosjekt iallefall...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette brevet finnes ikke nei... ikke fra møller sentralt, da må det være en privatperson som er ansatt der som har tatt seg friheten til å lage ett... godkjenningsbrevene til møller er egentlig bare brev som beskriver forskjeller mellom forskjellige bil modeller som har kommet ut.. disse kan da brukes som dokumentasjon for ombygging.. en mulighet er å få strupet ned 16v motoren til 112 hk, og få papirer på dette fra godkjent rullende landevei, så søke om å få den motoren med samme effekt som gti godkjent på gti opsett med bremser o.l

 

ver slik jeg fikk igjennom mitt 16vT prosjekt iallefall...

 

Hvordan struper man en bil? mye arbeid? rullende landevei?

 

Har planer om å bygge en caddy pickup med 16v maskin fra G2... Møller mente jeg aldri i verden fikk godkjent denne i Norge.

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge bensinrørene over på andre siden av bilen og. Dette er noe de legger stor vekt på ved godkjenning.

 

Vet det ikke er du som har bestemt dette; men hva skal det være godt for? Både gasser-bilene og GTI-modellen hadde bensinrørene på høyresiden av bilen fra tanken og bak. Om du mener i motorrommet er det null problem: Om du bygger på en gasserbil, så kommer rørene opp på riktig side i motorrommet (ja, de har mindre diameter, men det fløder mer enn nok for det). Om du har en GTI er det bare å bøye om rørene så de får ønsket retning, kappe vekk det overflødige med en rørkutter og flense opp rørendene igjen.

 

Om du er skikkelig elegant bruker du innsug fra Scirocco. Da har GTI'en sine rør riktig retning allerede fra fabrikk;)

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mitt påfunn nei. Det beste er jo å bruke scirocco innsug seff, men ikke hver dag man kommer over slikt.

-Det jeg mener er viss du går fra gti 8v til 16 så er bensinrørene på motsatt side, disse må flyttes over, IKKE forlenges. Det som i dette tilfelle ikke blir godkjent er når det orginale 8v greiene er der så skjøter folk på 2x1m med slange og trekker rundt motoren, -dette blir feil. Er ikke noe stor operasjon, men viktig for godkjenningen sin del.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke de ga ut dette siden bilen ikke kom originalt med motoren? Isåfall, noen her som har det?

 

Om man har disse papirene, er det fortsatt vits å søke da? Mener de må godkjenne bilen med motoren om man har papirer på ombyggingen og at de sjekker at det stemmer.

Disse papirene ble utgitt tidligere så det er endel golf 1 godkjent med 16V og da bremser fra tidlig golf 2 16V.

Problemet er at selv med kopi av disse eller henvisning til en av disse bilene så får man ikke automatisk godkjent ens egen bil....

Så det er ingen automatikk i at dersom han fikk godkjent det så må jo jeg får det også...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette brevet finnes ikke nei... ikke fra møller sentralt, da må det være en privatperson som er ansatt der som har tatt seg friheten til å lage ett... godkjenningsbrevene til møller er egentlig bare brev som beskriver forskjeller mellom forskjellige bil modeller som har kommet ut.. disse kan da brukes som dokumentasjon for ombygging.. en mulighet er å få strupet ned 16v motoren til 112 hk, og få papirer på dette fra godkjent rullende landevei, så søke om å få den motoren med samme effekt som gti godkjent på gti opsett med bremser o.l

 

ver slik jeg fikk igjennom mitt 16vT prosjekt iallefall...

 

 

 

Er ikke lenge siden de slutta å sende ut slike brev.

Men om du spør nå har de aldri hatt sånne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår