Gå til innhold

Overboost?

Ranger emnet

S-Audi

Anbefalte innlegg

Originally posted by S-Audi

Hva er egentlig overboost på turbo bilene til Audi?

Overboost er en "forbikjørings ekstra-tilskudd" på effekt kan du si.. Motoren skal lade ca 0.7bar max, ved normal hardt pådrag, men ved "spark" i pedalen gå opp til 0.9bar.. (det kveruleres litt ang hva ladetrykket er orginalt da men..) Litt usikker på hvordan det egentlig skal virke på pedalen, men mener at visst du trykker gassen seeent i bunn, så får du ikke overboost, men hvis du trykker pedalen bestemt i bunn, får du overboost..

For å få overboost, må du ved det tidspkt du tråkker på pedalen, ligge mellom 2000 og 4000 rpm.. Da vil den gå opp i overboost i opptil 12 sek..

Dette er i mine øyne en av de få tingene jeg misliker med bilen, da den kan finne på å ikke lade overboost, når det virkelig "trengs" .. Deeet er irriterende det skal jeg si deg.. :D Bilen min har chip, av ukjent merke, men de har desverre ikke tatt bort overboost funksjonen, noe mange chip leverandører gjør..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-Audi

Takker for utfyllende svar, men, men.....................

Hva er egentlig grunnen til at de ikke er programert til å kjøre med overboost hele tiden? Sliter dette veldig på motoren?

Er det bare overboost på turbofemmeren til Audi eller? Hva med turbo dieselene?

Jeg regner med det er for å skåne turboen littt, at de har lagd den funksjonen, men skjønner ikke hvorfor egentlig.. turboen tåler det fint..

Jeg vat ikke om andre motorer som har det, men det er godt mulig det er flere slike idiotiske løsninger..! ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider